Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 2202 ggr
Sofhia88
0

Tyskland

Jag ska åka till Tyskland i Mars eller April och undrar ifall någon/några vill hänga på?

Jag ska importera 3-4 kaniner. Samma uppfödare har andra mycket fina raser, (lejonhuvad osv).

Jag har körkort och tar med mig egen bil och GPS :D

Är du dessutom studerande åker du väldigt billigt på stena line.

Jag hade tänkt att vi åker över dagen, men vill du/ni stanna så gör jag det gärna också, inga problem :).

Djuren åker gratis på Stena Line (förutom hundar).

Maila; slosslia@telia.com eller ring; 0730 283445 För mer info :D

[Niike]
0

Oj så roligt ! puttar upp åt dig!

Sofhia88
0

Tack så mkt :D

Tindra1
0

Vad roligt :P

putt ;)

PaaatyPalm
0

Nej va skojj ^^ , Hade grymt gärna följt med om jag "behövde" kaniner ^^

20 årig djurgalen moder* 

Www.windsoropalm.weebly.com

Sweetienin
0

Vad roligt det skulle vara!

Jag puttar upp lite!

Kram Johanna

Medarbetare på hermelinkanin och julen.
Besök gärna min hemsida, vinterstigens kaniner

Sofhia88
0

Tack så mycket för alla puttar :D <3

[Wera]
0

Åh! Vill gärna hänga med om jag får för mina föräldrar (a) jag är bara 15, om ålder spelar roll? Flört

Qepta
0

Gud vad kul, skulle gjärna hänga på :)

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Sofhia88
0

#7 Ålder spelar absolut ingen roll :D Jag är 21 år, vet ev en till som vill hänga med som är 15 :) Alla åldrar är välkomna. Bara kul!

#8 Skicka ett PM om du vill hänga med :D så skriver jag lite info och priser :)

[Wera]
0

#9 Kul med en jämnårig Glad *Hoppas jag får hänga med av mina föräldrar (a) så kul det ska bli isåfall! Skrattande

Twinklys
0

Har PMat dig! Skulle vara så kul att få hänga med! :D

[Wera]
0

Har iaf. mailat dig. Fick följa med! :')
#11 Kul om du följer med! Skrattande

[Wera]
0

Min mamma ska med (får inte åka ensam -.-) så det finns 5 lediga platser att importera om någon vill köpa in kaniner men inte vill/kan åka ner själv. För en viss kostnad.

Salladshataren
0

Kan man bara följa med för nöjes skull? Flört

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

[Wera]
0

#14 Vet inte om det kommer bli som att resa "semester" om man säger så. För vi kommer åka färja från GBG-Helsningfors, sen 4 timmars bil till Tyskland sen köper vi kaniner och tar natt färjan hem. Stannar alltså inte så mkt i Tyskland.
Men hör av dig till Sofia, hon vet mer om hur vi ska göra. Skrattande

Salladshataren
0

#15 Man får ju importera fler djur om man är fler personer (A)

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

[Wera]
0

#16 Ja det får man om man vill slippa transport tillståndet, vilket vi vill.
Max 5 kaniner per person alltså Glad
Kul om du hänger på Skrattande

Hur många får hänga med då Sofia? En bil har inte hur många platser som hälst! Flört

Jonaflax
0

#15-16 När jag frågade ifjol så sa de på Jordbruksverket att det var 5 kaniner per sällskap.

Bäst att ni kollar upp vad som gäller exakt, så ni inte blir besvikna.

Iofs så träffade vi tullarna i Gbg, och jag sa bara att jag hade så många kaniner som man får ha (dvs 5), och de kollade inte alls på kaninerna.

**Besök mina kaniner på hemsidan och i bloggen. **

Trasdockaa
0

#18 Det är per person :) Har allt utskrivet här på papper sedan vi åkte till holland i början på hösten o hämtade hem kaniner. Hela jordbruksverket är en luddig historia, så jag bad om att få det till punkt och pricka utan minsta krångel på papper. För säkerhets skull :)

Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)

Jonaflax
0

#19 - så bra!

Fast synd att jag inte visste det då. Då hade jag ju kunnat köpa 10 kaniner, och delat med mig :-)

Kanske var det tur ändå… Maken suckade när jag impulsköpte den 5:e kaninen.

Mamma log förtjust, men lite överraskat när vi kom hem med den lilla flocken.

OM -inte så troligt - vi åker igen så kan jag ju transportera hem några till dem som bor närmare mig :-)

Jonaflax
0

#15 Varför i hela friden ska du ta färja till Helsingfors? Eller menar du Helsingör?

Det går ju färja GBG-Kiel. Fast den är rätt dyr. Man måste ha hytt.

Sofhia88
0

Nu finns det inga platser kvar! Du kan maila som reserv, ifall någon inte kan åka. Så maila om du vill hänga med oavsätt :). slosslia@telia.com  

#14 Hade det inte vart fullt hade du kunnat hängt med för nöjets skull, bara roligt ;D  

#18 Jag har jag kollat upp jordbruksverket, har även ringt dom. Det kändes säkrare så, man vet ju aldrig.

#21 Hon menar Helsingborg till Helsingör :) Vi har kommit på ett väldigt billigt alternativ.

[Wera]
0

#21 Jag skrev fel Skäms hehe.

Huldan
0

Låter kul! Har tyvär inte råd, men ska se om jag kan få ihop penagr på något vis

Sofhia88
0

Vill någon ha en eller flera kaniner ifrån Tyskland?

Vi importerar åt dig! Maila för mer info!

[Niike]
0

#25 Farligt att säga sådär! Flört Tur att jag inte förstår tyska, därför försöker jag inte ens leta reda på någon kanin jag vill ha.. Hihhi!

TereseE
0

Låter ju jättekul!

Någon som vet om det möjligtvis finns rexpälsade franska vädurar i Tyskland? Finns det så skulle jag jättegärna vilja importera en.

Annars väntar jag tills det finns i Sverige, förhoppningsvis om några år.

[Wera]
0

#27 Leta lite kanske du hittar? :D

[Wera]
0

http://www.tier-inserate.ch/Kleintiere_Nager/Hasen_Grosse_Rassen_12854.aspx

Kolla en hel bunt med franska vädurar, ser ut som havana? Elr är jag färgblind? XD

TereseE
0

#29 Men de där är ju svarta och normalpälsade. Jag vill ha rexpälsad fransk vädur. Färg spelar ingen roll, bara pälstypen är rätt.

Har inte hittat det själv i alla fall…

Twinklys
0

Putt ;)

Jag har en plats ledig om någon har intresset :D Ska själv ha två stycken, en till Tarja och ev. en till Wera om det blir så att hon inte följer med! Alltså kan jag ta med en kanin till :)

Taci
0

#30, vad heter det på tyska? Rexpälsad fransk vädur då. :)

Vet man det så borde det vara relativt lätt att hitta isf :) Sen ska man bara förstå sig på den eventuella hemsidan någolunda med ;)

TereseE
0

#32 Fransk vädur heter Deutsche Widder. Men jag är kass på tyska. Någon som vill hjälpa mig att leta? Glad

Taci
0

#33, ok. Alltid något o gå efter iaf :)

Det är väl många har tyska i skolan nu, visa vad ni går för ;D

[Niike]
0

#33 Absolut, har inget för mig ikväll. Vad heter rex på tyska?

gullenos
0

Jag har gått på tyska i tre år, men vi lär oss inte kaninraser! hm.. när ska ni åka? ;) och till nån speciell uppfödare så man kan kolla hemsida! (A)

Jag kan följa med som tolk haha. jag kan sitta i handsfacket!

gullenos
0

putt

[Wera]
0

#30 Jo men kanske till några andra som vill ha frassar? ;)

Vi åker antagligen i början av april. Platser finns om ni vill importera några. Maila Sofia så får ni veta mer.

gullenos
0

fraaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaassssssssssssseeeeeeeeeeeeeeeeeeee.

hah min mamma skulle aldrig gå med på det men man kan ju alltid drömma!!! :)

TereseE
0

#35 Jag vet inte, gissar på samma som svenskan?

Skulle vara jättesnällt om du vill kika lite efter rexfrasse! Kyss

[Wera]
0

Vad heter hermelin på tyska?

TereseE
0

#41 Kolla kanin-net där finns alla raser på andra språk.

gullenos
0

rex heter rex på tyska :P det är det ända jag vet. sen lejonhuvad heter nått liknande med ;) och teddyvädur teddiwiddur eller liknande typ widdur eller nått sånt är vädur :P

Jonaflax
0

Angående språk osv…

Hermelin kallas för zwerg, farbenzwerg, zwergrex, teddyzwerg lite beroende på päls, färg och så.
Dvv-rex heter Rexzwergwidder (kan vara omkastat, rex=rex, zwerg=dvärg, widder=vädur).

Är verkligen fransk vädur och Deutsche widder samma sak? Det betyder ju tysk vädur. Är det kan hända Lilla tysk vädur, eller finns tysk vädur i Sverige? Jag är inte bra på det där med raser, och om de är samma utomlands (standard och så), och vilken som är vad när man översatt.

En sak är iallafall klar - de tyska dvv-rexarna lär inte ha en chans på en svensk utställning. Ser man på hur fina "vanliga" dvärgvädurar ser ut så har de en helt annan form. Särskilt på huvudet.

"Min uppfödare" i Bad Segeberg (http://www.beepworld.de/members84/meikekuestner/) har iallafall ett projekt med "Deutsche Rexwidder". Korsar rex-dvv, med tysk vädur, för att få fram stora vädurar med rexpäls. Avelsdjuren ligger på 4-5 kilo enl. hemsidan. Hon talar och skriver f.ö. ganska bra engelska.

Längre söderut i Tyskland finns dock uppfödare med finare kaniner. Sabla långt bara.
Här finns massor av uppfödare som har rex, satin och satin-rex fördelat på olika tyska delstater.Dvv (och ev. större?) finns under Züchterliste zwergwidder och hermeliner under Züchterliste stehoren (ståöron)http://www.beepworld.de/members86/satinrex/zuechterliste.htm

Om ni hamnar någonstans där det finns Klein-rex så är jag tokintresserad. Det är alltså Minirex, en liten rexkanin (som ser ut som en rex).

gullenos
0

åååh, hennes  lilla projekt med stora rex vädurar e ju så bra! Men ingen hona ffanns till salu :'( och jag kan inte ta en hane buhu :( en på 4 kilo skulle vara perfekt! inte för stor och inte för liten!

gullenos
0

åååh min dröm vit blåögd som e stor vädur med rexpäls *drääääääääägla* (;

Jonaflax
0

#45 Projektet är ju nytt, så hon håller nog på de rexade djur som kommer. Kanske nästa år?

Men normalhårade Deutsche Widder blir kanske några under våren. (Jättefina bilder under den länken - många av de stora springer lösa i trädgården). Just nu inga ungar, men när det blir placeras de under "Babies der Riesen"

BTW - Deutsche Widder väger 4,5-5,5 kilo, så de är väl lite mindre än Fransk Vädur?

Jonaflax
0

Ooh…såg just att Kobras mormor är till salu (Hermine - under "Abgabe Häsinnen"). Hon är så söt! Men hon fyller tre i höst, så det är väl ett tveksamt köp till Avel?

[Niike]
0

#47 Ja, fransk vädur ska ju väga minst 5.51 kg.

[Wera]
0

#43 Teddywidder = Teddyvädur, rexwidder = rexvädur, teddyswerge = teddylejon.

Sofhia88
0

#44 = Jag har faktiskt sätt flera mini rexar, ska försöka leta upp dom igen, jag säger till dig om jag hittar dom! Meike är hur trevlig som hälst, har pratat med henne flera gånger.

Vill ni ha hjälp med att hitta uppfödare, så kan jag hjälpa er, jag kan tyska.

Det finns massor ungar tillsalu nu :) Vill ni ha lite länkar så tveka inte att maila :D!

[Wera]
0

#51 Sofia, brukar du logga in på msn? Elr bara hotmailen? Lättare att skriva på msn. Skrattande

Jonaflax
0

# 44 - Hm, du behöver ju inte svara på min mailade fråga. Du skrev det just.
Jag kanske ska höra med Meike om hon kan få tag på Kleinrex. De verkar ju fara emellan lite. Hon har ju kaniner från andra uppfödare.

Anna på Libellenwiese hade oxå fina kaniner (har varit där oxå).

TereseE
0

#53 Jag skulle hemskt gärna vilja ha en stor rexvädur, så nära fransk vädur vikt och tempramentsmässigt som möjligt. Vill du kika runt lite åt mig? Har sagt att det ska bli en sådan efter våran franska vädur Texas (som jag ju är allergisk emot). Men skulle det dyka upp en innan kan jag nog inte hålla mig…

[Niike]
0

#54 Kunde inte hitta någon rexpälsad frasse när jag letade igår, tyvärr. Kan i stort sett ingen tyska öht så det var svårare än jag trodde.

gullenos
0

#47 jo  men de jag såg på sidan vägde ungefär fyra kilo ;)

åhh va kul det skulle va, men måste köpa en stor stor bur då. haha x)