Kanin iFokus

Kanin

Etikettutanför-ämnet-ot
Läst 809 ggr
spiritedaway
0

Det här funkar inte :/

Som några kanske vet så har jag kaniner och katter. De 3-4 månaderna kunde jag utan problem ha den första kaninen lös på golvet medans vi var hemma. Sen har katterna blivit mer och mer modiga och börjat springa efter kaninerna.
Jag har försökt säga åt katterna, testat spraya vatten på dom osv. Men det har bara blivit värre.

Så nu har de haft en Hage som de får vara i medans vi är hemma, just för att vi inte behöver ha koll hela tiden. Och katterna har hållt sig utanför den… Tills idag.

Jag hörde att nån kanin fick panik så jag sprang in i köket och hittar då ena katten där inne, och det stack ut en liten hårtuss från den ena kaninen. Så nu har katterna kommit på att det går att hoppa in i hagen…

Så nu fungerar inte den här situationen :/ Jag vill inte behöva stänga in kaninerna i buren hela tiden heller. Så det jag funderar nu är på att kaninerna ska få flytta in i sovrummet. Jag har egentligen velat hålla det fritt från djur för att minska riskerna att utveckla allergi. ( jag har det i släkten men jag har själv aldrig blivit allergisk)

Vad ska jag göra? :S Att sälja dom är inget alternativ för mig. Förhoppningsvis ska jag flytta till hösten och kan då ställa kravet att det ska finnas dörr till köket. Eller om man ska leta efter en billigare 3.a.
Ska jag flytta in dom i sovrummet? Någon som har nån aning om hur större risk för allergi det blir? Eller andra tips? på hur man ska minska riskerna för allergi även fast kaninerna bor där?

Tanken är att de ska få en större bur till sommaren också..

spiritedaway
0

putt.Nån som har nåt tips??

[Wera]
0

Vrf inte skaffa dörr i köket då?

[Niike]
0

Funkar det inte att sätta för ett galler för dörröppningen till köket, så du kan ha kaninerna där?

Eller kanske att du kan vänja katterna och kaninerna vid varandra. Det bästa är alltid om det är kaninerna som är modigast och inte tvärt om. Katterna kan alltid hitta skydd från en jobbig kanin någonstans, men tvärt om är svårare.

Jag brukar sitta med mina katter i rasthagen tillsammans med en kanin, och få katten att ligga ner still där. Då brukar kaninen våga sig fram och nosa på katten och märka att det var inte så farligt ändå.. Det brukar även vara så att märker kaninen att katten blir rädd för den, blir kaninen modigare.

spiritedaway
0

#2 jag har tänkt tanken. Men det är olika höjd på golvet in till köket och till vardagsrummet/hallen. Och så är det för smalt tror jag. Tror inte det funkar att få dit en dörr tyvärr. Det är inte byggt så att det ska vara en dörr.

spiritedaway
0

#4  i så fall måste jag ha nät högt upp, för ena katten är duktig på att hoppa över. Har testa ha kompostgaller för dörren där, och det funkade säkert i typ 3 timmar :P

Jag skulle kunna kolla med hyresvärden vad dom tror om en dörr dit, men jag tror inte att det går. Som jag skrev i #4. Det är nog lite för dumt byggt.

[Wera]
0

#4 något annat rum då? Vardagsrummet?

spiritedaway
0

#6 jag bor bara i en 2.a. Så köket, hallen och vardagsrummet går typ ihop. Så där håller ju katterna till. Och att stänga in dom i sovrummet skulle absolut inte fungera.

[Niike]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det funkar inte att vänja dem vid varandra då?

Om du ställer två kompostgaller på varandra? Skickar med en snabb ritning för att visa hur jag menar Tungan ute Då kan du skruva upp två träbitar eller liknande som håller kvar det övre gallret (går ju även att göra likadant på det undre), om man får göra det vill säga. Lätt att plocka bort gallrena om man t ex ska ha främmande, eller dra dem åt sidan om man ska gå förbi.

spiritedaway
0

#8 jag har testat. Kaninerna är faktiskt inte rädda för katterna, men de blir stressade när katterna springer mot dom. Och som det hände idag, katten hoppade på kaninen verkar det ju som eftersom det stack ut en hårtuss..

Jag får testa och hoppas att inte Greta testar klättra över det som hon brukar göra när jag har ställt upp kompostgaller :P  Tack för tipset! :)

[Niike]
0

Kan även funka om man hänger upp som ett draperi. Då behövs nog bara ett galler.
Mina idéer är inte så snygga men det kanske går att få det lite fint ändå Glad haha!

spiritedaway
0

#10 Skulle kunna testa.. Det lär inte bli snyggt, men bättre än att kaninerna ska behöva bli instängda. :P

[Niike]
0

#9 Ja usch, det skulle jag med blivit om jag var kanin haha. Katter är så busiga (iaf våra), och även om de inte vill vara elaka så älskar de att busa med kaninerna.. Dock ser ju inte kaninerna det som bus.

Jaa, draperi kan ju hindra katterna från att hoppa över gallret i alla fall.. Men vem vet, du kanske kan få till det så det ser snyggt ut ändå Glad

spiritedaway
0

#12 hah mjo. Jag vet inte, det kan hända att mina katter också bara vill busa, men på Greta ser det lite annars ut. Hon lägger sig ofta ner mot golvet som att hon tänkt attackera och låser blicken på kaninerna.. Så jag vågar inte riktigt chansa.

Haha jag får försöka få det snyggt.

[Niike]
0

#13 Så gör mina katter med. De gör det inte för att de vill döda kaninen, jag skulle kalla det.. Bus/övning. Händer även att våra katter gör så när vi kommer och går, de lägger sig platta och låser blicken, och skuttar fram när vi kommer. Samma sak när man tar t ex. en pinne och krafsar lite med i marken för att busa med katterna.
Men kaninen kan ju bli ihjälskrämd om katten gör så.

spiritedaway
0

#14 Jo precis. Så även om det bara är bus så blir det inte bra.

[Niike]
0

#15 Nej.. Men hoppas det löser sig i alla fall så du slipper låsa in kaninernaGlad

spiritedaway
0

#16 jo. tack för tipsen ännu en gång :)

[Niike]
0

#17 så lite så Glad

Riqueza
0

Aj aj då.. Jag har aldrig riktigt haft det där problemet eftersom kaninerna var här innan mercedes.. Däremot har jag ju allergier och jag tror nog inte att du utvecklar allergi om du inte redan har gjort det..

Var det Luna eller Gizmo som fick panik? För Gizmo fick ju springa ute med Mercedes när han var liten så det vore konstigt tycker jag.. :/

spiritedaway
0

#19 Jo men det är ju större risk om inte kroppen får andas ut på natten. Jag har ju som aldrig bott med djur inomhus såhär förrän 1 och ett halvt år tillbaka så risken finns ju.

Det var Gizmo, men han är ju i vanliga fall inte rädd för katterna. Han springer ju ofta efter katterna. Men det är väl inte så konstigt om han blev rädd när en Greta hoppade på honm.

Huldan
0

Ingen lösning men ett tips: Om du vill säga åt katterna på skarpen är det bra att "fräsa"liksom väsa gneom tänderna, mina katter lyssnar sjukt mycket mer på det än om jag höjejr rösten

spiritedaway
0

#21 har testat även det. Men det funkar bara tillfälligt.

Riqueza
0

#20 Jadu, det där med allergier är så individuellt.. När jag har hundar/katter runt mig hela tiden så känner jag inget allt. Är jag däremot utan hund/katt i någon vecka så kan jag bli jätteallergisk när jag träffar dem igen.

Okej.. nja det är ju inte så märkligt iof =p

Huldan
0

#22 Okej

Mk91
0

Jag har själv utvecklat allergimot katter på senare år, trots att jag inte visat symptom på det tidigare.

Det du kan göra för att minska risken att utveckla allergi är nog att ha så dammfria burmaterial som möjligt. Om kaninerna är helt "bur-rena" och går på lådan, kan du ju testa att bara ha en sk. matta i buren och t.ex sådana där genomskinliga stenar(vet inte vad det heter)  i lådan. Försök även hålla det så rent som möjligt i rummet, dammsug och vädra ofta.

Jag har två stycken katter trots allergi och det funkar sålänge de håller sig borta från min säng. Försöker hålla det så rent som möjligt i mitt sovrum så jag slipper andas in katthår när jag sover.

spiritedaway
0

#23 jo det är ju det. Men men. Ska testa tipsen jag fick av Niike först :)

spiritedaway
0

#25 och det är min största mardröm. Blir jag allergisk så blir jag nog väldigt deprimerad.

Tack för tipsen. Ska testa det Niike skrev först och hoppas att det funkar så jag får fortsätta ha sovrummet fritt från djur :)

[Niike]
0

Hoppas det funkar bra! Skriv gärna hur det gick sen.

spiritedaway
0

Jag och min sambo har bestämt oss för att bygga om våran Hage till en bur som vi hade tidigare. Och ska testa ha öppet till "hagen" dygnet runt igen, och vi hoppas på att kaninerna håller sig mer rumsrena än vad de gjorde sist.

Ska även testa hitta något annat än fleece som skyddar golvet bättre ifall de kissar där.

Sen kommer de även få komma ut och springa på golvet , men bara när vi är hemma och har koll så att katterna inte kan göra något elakt.

men då kommer de alltså ha en bur som är ungefär 3x 1,20 m

Sen funderar jag på att testa bygga en tunn dörr, det borde inte vara så svårt men jag har inte material att fixa det. Ska snacka med min pappa och se vad han säger. Han är duktig på det där med att bygga :P
Ska även diskutera burbygge med honom. :)