OT- Snäckor
Jag får medge att jag är lite rädd för dem x'D
-' Rebecca Johansson
#2 Haha :) Tycker dom är vackra. Skalen blir hur vackra som helst.
Och jag kanske är konstig, men när snäckorna äter är dom jättesöta :P
Haha x'D Så gulligt =)
-' Rebecca Johansson
Haha :P det låter säkert helt konstigt när jag tycker dom är söta….men det är dom ;D
J*vlar va FRÄNA!! 
Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |
Japp, OT stopp gäller i helgerna endast.
Visst är snäckor vackra, absolut! Men jag tycker de verkar rätt slemmiga och läskiga, haha!
Vet en på forumet som har snäckor, Paaatypalm heter hon.. Om jag inte blandat ihop det med någon annan nu, men det tror jag inte. Ursäkta i såna fall! Men är nästan helt säker på att det är hon 
En fråga bara, hur får de barn? x'D
-' Rebecca Johansson
#6 visst är dom? :)
#7 Haha ja slämmiga är dom ju helt klart :P
okej, vi ser väl om hon svarar här senare kanske :) Eller om jag ska skriva till henne och kolla.
#8 De måste vara två, även fast de är hermafroditer (de flesta är det). De parar sig och lägger ägg :P
Okejj xD Dt skulle vara kul och se hur de parar sig x'D
-' Rebecca Johansson
#10 om du söker på google så lär det säkert dyka upp nån bild :P

Jag har 100 tals ohyressnäckor i mitt akvarie. Morr.
Fick en gång i tiden omedvetet med dom vid ett köp av en planta.
Minns så väl hur glatt överaskad jag blev när jag första gången upptäckte en snäcka i "baljan", föga anade jag då vilken ohyra det skulle bli.
Nu har jag ett par andra sorter som enligt zoo-handlaren skulle bekämpa ohyran. Men gissar att jag blev lurad för jag ser sällan dom snäckorna samt plockar fortfarande ständigt bort "ohyran".
Jag skall köpa ett par äppelsnäckor, dom skall ju vara väldigt effektiva.
Sen finns det ju Botior fiskar. Men dom kräver ju stora akvarium och mitt är ju endast på 100 L.
Dina snäckor ser jättefina ut.
Marsvin 4-ever
.
Häftiga! :)
Men de såg lite läskiga ut :P
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
Har en väldigt stor fobi för sniglar (a).
Men visst ser dem häftiga ut :P *rädd*
#14 du kanske skulle testa tvinga dig själv att hålla i en någon gång :) dom är inte alls lika slemmiga som jag trodde dom skulle vara, men visst dom är det.
Dom kan ju inte bitas eller skadas på någon sätt :)
Mina snäckor har väl någon försökt smaka på fingrarna, men det lyckas dom ju inte med. Det känns bara som om någon kittlar en på fingret med något tunt.
Jag har hört att det ska vara ett av de mest effektiva sätten att bli av med sin fobi. Att utmana sin rädsla typ.
#12 så hände får våran familj när vi hade akvarium. Och de små snäckorna var duktiga på att föröka sig och vi blev typ aldrig av med dom :P
:)
#13 du ska se dom på nära håll. Dom är söta ;D haha
Speciellt när dom sitter och äter på något :P
#1: Johodå ;) Jag har haft flera arter själv. Är fortfarande intresserad men har inga snäckor kvar, och kommer inte skaffa då jag tappade intresset alldeles för lätt när jag väl hade de.
Men snäckmänniska kan jag gott få kalla mig ändå tycker jag ^^
På bild är Said (nederst) och Adebisi, två av mina fd Achatina achatina. Anledningen till de slitna skalen är att de är tidigare räddats från Brixton market borta i England :)
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
Min stora favoritart - Archachatina marginata suturalis
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
Förutom alla snäckor (som totalt bestått av typ 10 arter) har jag haft en snigelart också - Veronicella sloanei, aka pannkakssniglar. Söta små gynnare :)
#18 wohoo :)
dom är så fina. Jag har nyss skaffat 3 stycken achatina achatina :) Och jag hoppas att det är sånna också så man inte blivit lurad :P Svårt att se när dom är så små.
Jag är fortfarande nybörjare och skaffade dom första för ca 5-6 månader sen.
#19 vacker :)
#20 vilka söta små saker :)
Oh, jag ryser i hela kroppen! - Med andra ord: det där är inget djur för mig ;)
Detta är en kanske en dum fråga men kan de bitas?
Kastanjegårdens Kaniner
#22 nej de kan inte bitas :) Däremot har jag känt nån gång att det skrapar till lite.. eller kittlas snarare. :P Men snäckor har inte tänder, de skrapar i sig maten typ :P
#21: Justja, såg dina bilder på exotiska djur ^^ Ser helt klart ut som A. achatina 
#24 okej :) va bra, tyckte det var så svårt att se nu när dom är så små :P
Asch, ganska enkelt egentligen ^^ Bara att kolla på skaländens form så ser man ju om den är Achatina eller Archachatina. Om den då är Achatina och har ett upphöjt V på "svansen" så är det garanterat en Achatina achatina iom att det är den enda arten ur Achatina-gruppen som har V:n på svansen :)
#26 Det låter lite komplicerat ^^,
-' Rebecca Johansson
#26 jag får nog öva får att klara av att se sånt :P

Vad menas med att OT stopp bara gäller på helgerna?? Jättefina snäckor! :D
#29 Här har du en förklaraing: OT - stopp på helgerna
Kastanjegårdens Kaniner

Diggar de där snäckorna. Kommer och tar dem i kväll.
Var bor du? Ha ha…
Jag är förtjust i snäckor! :P Har flera vattenlevande i akvarierna. Ampullarior och posthorn i olika färger. :)
Skulle vilja ha landsnäckor också, om de inte blev så jättestooora.
#27+28: Asch, det är rätt enkelt :P
Bifogar bild på en av mina fd Achatina achatina, en liten bebis där man tydligt ser det upphöjda V:et och den typiska gråa kroppen :)
#32: Finns mindre arter av landlevande snäckor också ;)
#31 haha näädu, dom är mina ;)
#32 Okej :) Men det finns ju snäckor som inte blir så stora.
Här har du en länk till en sida som jag tycker är riktigt bra :) Så kan du se om det finns nån sort som är tillräckligt liten för dig.
#33 okej :) Kanske inte är så svårt ändå haha

Jag hade stor uppfödning av litte olika arter förra året :P , Men det blev för mycket tillslut så då la jag av helt :( , ångrar att jag sålde mina 20 cm Archatina Marginata owum :( Men ja, har hittat en som säljer riktiga Acharina achatina nu, så hon ska skicka några till mig i sommar ^^
Arter jag hade:
Archatina Marginata owum
Achatina fulica
Achatina Ireldalei
Achatina Immucolata
Achatina Achatina *dog*
Levererade snäckor till hela norden och var Zoocitys storleverans på dom (i malmö) Så om någon har köpt en litten snäcka därifrån så är det från mej ^^
20 årig djurgalen moder*
Www.windsoropalm.weebly.com
Achatina. iredalie
Vad skojsigt med så många små arter! Trodde ju alla blev gigantiska ju!
Var kan man få tag i sådana här?
#37 där ser man :) Jag kommer nog plocka bort äggen så fort jag bara kan, verkar vara svårt att få i alla fall achatina immaculata sålda. Hon jag köpte av hade kvar typ 50 st sist jag kollade.
#38 Mm :) finns en hel del snäckfolk på zoonen.com. Så där kan du ju hålla utkik. Sen finns ju http://exotiskadjur.ifokus.se/ . Sen finns det säkert lite överallt.

#39 asså jag hade inte svårt och sälja mina ungar :P , hade oftast Tingningar och Intreserade på snäckor :P Men det gäller att skapa "kontakter" eller hur man ska säga :P Hade inte äns svårt att sälja fulia :P Eller jo en gång när jag fick in 150 stycken från en kompis som tröttnat, haha!
Skickade i sommras bla 100 Fulica till en privatperson i Norge ^^ Men jag antar att han gav dom till sina skins. Men skitsamma :P Känade 2000 kr ^^
20 årig djurgalen moder*
#40 okej, fast kanske kan vara olika på vilken art det är? :) För dom jag köpte achatina achatina av nu verkar inte haft problem med att sälja.
Jag försöker hitta fakta, har du någon aning om hur gamla achatina achatina blir, eller snäckor allmänt? Hon jag köpte achatina immaculata av sa att de blir 5-8 år.. Men är verkligen svårt att hitta fakta om det på internet, men jag är kanske dålig på att leta :P
Det går lätt att hitta hur stora de blir, vad de äter, hur varmt och fuktigt de ska ha.. men inget om ålder eller när de börjar para sig :P

#41 Jo dom säger att dem blir 5-8 år :P , men skulle personligen säga att dom "bara" blir runt 5, men det är ju helt beroende på hur man tar hand om dom och hur dom trivs mm :P Min Achatina Blev nog 12 år :P Dock hade jag inte den hela tiden :P
Angående parningen så är det helt och hollet storleken som bestämmer :P Och snäckor är så "bra" att om du sätter in en litten snäcka till en fullvuxen så växet den "lilla" ikap hyffsat snabbt för snäckor MÅSTE vara exakt lika stora för att kunna para sig :P Det är ganska klyddigt och förklara. Men ja hoppas du fattar :P Dom brukar kunna få ägg när dom är ungefär 1 år. Men dom växer ju olika så det går närstan inte o säga. Min kussin köpte fulica av mig för typ 3 år sen, en av dem är fortfarande bara 4 cm stor :P Men ja :P
20 årig djurgalen moder*
#41 okej. Shit då blev den rätt gammal :P
Okej, jag behöver nog inte vara orolig riktigt än då kanske. Sven och Glen är bara ca 6 månader, fast nu börjar de vara lika stora i alla fall :P Men jag kommer nog vakta och se så det inte dyker upp nå ägg ändå, ifall de skulle få för sig att vara snabba :P

#43 hehe jo ^^ vad e det för art ? Immucolata ? Dom ska tydligen vara litte svåra att få ägg på ^^ :P
20 årig djurgalen moder*
#44 achatina immaculata :) jaså :P då behöver jag kanske inte oroa mig jättemycket haha. Fast hon som jag köpte av hade då inga problem att få ägg verkar det som, hon tog bort en massa ägg men de hann lägga mer som hon inte upptäckte och helt plötsligt fanns det över 50 st. :P

#45 hehe , njo vad jag hört så är dom ganska svåra att få till att trivas :P Och snäckor är ju så att trivs dom inte, parar dom sig inte :P
20 årig djurgalen moder*
#38: Här måste jag få slå ett slag för www.petsnails.co.uk! Om man inte begränsar sig till just Sverige så kan man hitta en massa mer att välja bland om man kan tänka sig att köpa från England, Frankrike, Holland och allt vad det är. Dessutom finns det mycket fakta på den sidan, och forumet får förstås inte glömmas heller :)
På bild: 2 Achatina fulica, 2 Achatina stuhlmanni, 2 Achatina reticulata, 1 Achatina iredalei, 3 Achatina smithii (fast det är väl nån sorts immaculata nuförtiden? Har inte hängt med i hur namnen ändrats) och 2 Archachatina marginata suturalis

#47 Jag tror att din Smithii är en Immuculata Panthera :P
20 årig djurgalen moder*

#48: Ok :) Har inte hängt med i svängarna riktigt sen jag slutade med snäckor… På "min tid" var tom panthera och immaculata två helt skilda saker. Gosh, börjar känna mig gammal här, höhö ^^
#46 Ja vi får väl se hur det går :P
Va roligt med lite bilder på dina snäckor :)

är dom typ lika stora som handen ? :O
säger som kasnke någon annan ? men jag är typ rädd för sniglar :O

#59 inte alla arter :P fins dom som endast blir 4 cm :P och sen dom som blir upp mot 30 cm :P
20 årig djurgalen moder*
#60 Ah, 30 cm!? Kan vissa bli så stora?! Nu blev jag riktigt rädd!
Hu stor är den största som du har haft då?
Kastanjegårdens Kaniner

Tycker att dom är lite läskiga, men väldigt fräna:)

#61 hehe i det vilda har dom hittat en Achatina som verigt 60 cm :P , Har jag för mig att jag läst iallfall :P
Dom största jag har haft ligger på 20 cm :P
20 årig djurgalen moder*

Men jag är fotfarande rädd för sniglar ! xD
#63 Är du säker? Har för mig att den största som hittats "bara" var 32 cm. (skalet alltså) Bara 32.. :P
#38 Fanns några sånna till salu på zoonen nu. De finns i västerbotten nånstans.

#65 hehe, jo du kan mycket väl ha rätt med det där med skalet :P men sen är ju snigeln ungefär dubbelt så stort som skalet ^^ när den slemmar runder :P
20 årig djurgalen moder*
#67 jo precis.. 32 cm är ju bara skalet. Så den siffran du hade kan nog stämma också :)

#68 hehe, jo ^^ har faktist ingen sådär aning :P
20 årig djurgalen moder*
Förstår inte vad "meningen är" med att ha snäckor som "husdjur", vill inte låta dum! Vad kan man göra med dom? För t.ex. kaniner kan man ställa ut, hoppa, kela osv.. hundar samma sak och ger mkt sällskap, katter kan man mysa med osv.. men slämmiga sniglar? De kan man ju varken hoppa eller kela med!
Är de som fiskar? Ingen mening med dom elr?
Nyfiken 
#70 Intresse. Precis som att kaniner är antagligen ett intresse för dig? :)
De är vackra, och faktiskt rätt intressanta att iaktta ibland :P och dom är söta enligt mig ;P Sånt gäller väl de flesta terrariedjur . De ska ju helst vara i sina terrarium så mycket som möjligt. Man ska inte hantera dem i onödan.
Även fiskar är vackra att titta på. Men jag har dock inte riktigt intresset för att ha fiskar.

#70 det är ju ett terarie djur, och väldigt roliga att kolla på och sånt. Väldigt intresanta djur. Och ett asså PERFEKT förstadjur. Har sålt massa snäckor till olika dagis och barn med låg åldrer, alla är helt galna i dom :P Och mycket roligare än en fisk. Snäckor kan du ändå holla i, och det är riktigt skönt att holla en snäcka ffs :P
20 årig djurgalen moder*