Sitthylla
Visst är det lag på att det måste finnas en sitthylla i kaninburen? Och om det är så är det någon som vet varför en kanin måste ha en hylla?
Ja, det är ne lag. Det är nog mestadels för att kaninen ska ha något att sitta och ta ut utkik ifrån.
Not your mom, not your milk.
Japp det är så.
För att de ska kunna sitta på nåt, och gömma sig under för att söka skydd t.ex. Det är enligt jordbruksverket en viktig del för att kaniner ska må bra. Det ger även viss Motion.
(hyllan ska vara tillräckligt stor så att alla djur som bor i buren ska kunna sitta samtidigt på den)
Mina kaniner älskar att sitta på husen dom har :)
min kanin har tre hyllor och botten i olika höjder. Hon älskar att hoppa upp och ner.
Alla mina kaniner som har sitthylla älskar att sitta på den, fast de sitter "i perioder", ibland sitter de aldrig där och ibland sitter de där hela tiden 

Mina kaniner är aldrig inne i sina hus däremot sitter de också helst på sina hustak men jag tänkte på vad lagen innebar men då är det alltså för att de ska kunna ta skydd under den…
Fortsätt gärna och skriv hur era kaniner gör och hur ni har i era burar :-)

Mina kaniner har varsitt hus i sina burar och dem är jämte varann. Det är så gulligt att se dem när de ligger på sina hus samtidigt och sover. Det ser så skönt ut att bara kunna lägga sig ner och sova där man känner för det.
Mina kaniner älskar sina sitthyllor, dom sitter nästan hela tiden på dom. Tycker det är jättebra att det finns lag att man måste ha det :)

Ja det tycker jag också. Fast vad Stampe gör med sitt hus vet jag inte. Jag ställer det tillrätta varje dag när jag går upp på morgonen och när jag kommer hem från jobbet på eftermiddagen, men ändå så välter han det så att han inte använder "dörren" utan att den öppna botten ligger utåt åt sidan så att han gårin den vägen. Men han är smart och välter den åt det hållet så att "dörren" och "fönstret" kommer ner mot burgolvet. Då kan han ju ändå sitta på den. Hur ska jag göra för att få honom att låta bli det? Jag har fått knya fast höhäcken för annars lyfter han ner den och drar runt på den i buren och möblerar om och har sig.
#8 Han kanske har tråkigt?
Ha ett tyngre hus?

Tanken är väl att de både ska ha en hylla att sitta på och samtidigt kunna söka skydd under den om de vill.
Mina tre ullbollar har en hylla och ett hus. De brukar oftast sitta alla tre på hyllan. Jag tror de tycker att hustaket e lite för halt att sitta på.
Det är däremot väldigt sällan de är inne i huset el under hyllan.

#8 min kanin är lika dan! han flyttar och möblerar om med matskålar och allt. har en bananlåda som jag har hö i och den har jag hängt upp på väggen. På något vis hoppar kaninen upp på buren och sen in i lådan! sen kan han sitta där och tugga hö tills han blir less, då gnagar han av snörena så att lådan ramlar ner och hoppar obekymmrat ut ur den. Även fast lådan inte hänger högt så tkr jag att han borde bli lite skraj när han faller…

Sitthylla eller hus är det lagen säger.

#11 Smart kanin.
Jag brukar ha en banankartong som jag gjort några hål i som de kan leka i och på när de är i hagen. Inatt hade han låtit huset vara. Får se hur det ser ut när jag kommer hem idag. Jag flyttade huset från mitt på långsidan till mitten av kortsidan som ut mot rummet. Var kanske därför han flytta huset för att han ville ha det där.
#12 står att det ger en del av den motionen de behöver.