Dominant?
Vilken ögonfärg är dominant hos kaniner? Bruna eller Blåa?
Jag tänkte nämligen ta en kull på min kaniner varav en är blågöd och en brunögd :D
-' Rebecca Johansson
Brunt är dominant på människor, och skulle gissa att det kan vara det på kaniner också.
Brunt är helt klart dominant på människor, och även likaså på kaniner.
Not your mom, not your milk.
Så synd ^^,
-' Rebecca Johansson
Ursäkta om jag snor tråden nu (a) Förlåt!
Men det är konstigt för min ena kanin Ada är brunögd men alla kaniner på hennes härstammning har blåa? Hennes bägge syskon är blåögda. Hon är manteltecknad medans killsyskonen är wienertecknade. Hur kan detta gå ihop? Hade dem någon brunögd långt bak i härstammningen kanske? Eller är ögonfärgen relaterad till färgen/teckningen på något vis?
/ Emma
Brunögt är dominant, för att få blåögt måste båda föräldrarna ha anlag för blåögt, då är det 25% chans på blåögt tror jag. Om bara en av föräldrarna har anlag för blåögt kan inte blåögd komma.
#6 Hur långt av stammen kan du se? De kan ha brunögt längre bak i stammen.

#6 Det kan också vara så att någon av släktingarnas syskon är brunögda, och om det är härstamning kaninen har syns det inte. Alltså kan det vara så att endast de blåögda släktingarna syns på stammen :)

Brunögdheten är ju dominant (hos människor iallafall ^^) men man kan ju fortfarande ha recessivt anlag för blåögdhet. Om båda föräldrar har ett recessivt (vikande) anlag för blåögdhet kommer det fram med 25% chans.
( Om båda föräldrar är brun dominant, och blå recessivt så blir det 50/50 % chans (tror jag iallafall))
Parar du en brunögd kanin med en vit blåögd eller wienertecknad så kan ungarna få bruna, brun/blå eller blå ögon.
#10 Men då måste den brunögda ha anlag för blåögt/wienertecknat.
Jag tror att det det är något såhär Bb. B= brun b= blå Eftersom brun har stort B så är den dominant. Det finns något liknande med lila och vita ärtplantor att det bara är 25% blir vita :)
#12 Gjort precis likadant i skolan! :o Kanske samma NO / biologi bok? Min är iaf. grön :P
Kanske har fel om det jag skrev i #11 ? Efter som NinniH här på kif fick en kull med en viltgrå hona och en vit, blåögd och i den kullen kom brunögda men en som blev oddeye ;D
#11,13: Ja, du har fel i ditt påståede. Man kan få fram ungar med brun/blå eller blå ögon trots att den ena föräldern är wienerfri.
För att få fram färgen vit blåögd däremot, så skall båda föräldrarna vara wienerbärare eller vit blåögda.
#14 Ja det vet jag (att få fram vit, blåögd)
Men chansen på blåögt är väl 25% va? Om man parar en wienerfri hona med en blåögd hane?
#7 Jag kan se tre generationer bakåt på hennes härstamningsbevis _(från pappa till farfarsfar).
_#8 Ja, så kan det ju vara :) Tänkte inte alls på det!
På hennes härstamningsbevis står det även att Farmorsfar Bärbäcks (inget namn?) har Mörkblå ögon, finns det ens?
(OT; Det står även att två av kaninerna (farmor & farmorsmor) har färgen 'Sköldpaddsfärg med wienerteckning'?)
/ Emma
#15: Om man parar en wienerfri (dvs XX) med en vit blåögd (xx) är det 0% chans till vit blåögd.
Men däremot 100% chans för wienertecknat (Xx), både synligt och "osynligt".
Av dessa finns det ingen direkt % för hur många som kan få blåa ögon.
Utan det är nog snarare slumpen som avgör om ungarna blir brunögda, blåögda eller melerade ögon.