Kanin iFokus

Kanin

Etikettköpes-säljes-transport
Läst 1941 ggr
Rafflan
0

2 kaniner skänkes! blocket annons

Nej men fy, kolla hur dom bor :(

Snälla, kan ingen ta iaf en av dom eller varför inte allihop? Så där ska dom ju inte behöva bo! :(

http://www.blocket.se/vi/20319194.htm?ca=9_s

tantnett
0

Fy f*n säger jag.  Skrikandes

Var finns dom någonstans?

Kaninerna har jag inte möjligheter att ta då jag ju bor i en enrumslägenhet.

Däremot tar jag mer än gärna emot marsvinet och hos mig får hon stanna så länge hon lever.

Har ju en kastrerad marsvinshane som nyligen blivit ensam.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

TereseE
0

Två kaninhanar och ensamt marsin tillsammans. Fy fan.

[jakke94]
0

det står att dem skänskes med den "stora" buren.. hoppas iaf att den som får kaninerna och marsvinet har förstånd att köpa en ordentlig bur…

Clariiz
0

Men usch så hemskt :/
Jag har ingen möjlighet att ta dem, men dom kan där emot att få mellanlanda hos mig om det skulle behövas..

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Rafflan
0

#1 du lätt ju som det perfekta hemmet då du har sellskap och han behöver ju en kompis å allt :D

Dom finns i Huddinge, i stockholm :/

#3 den buren är nog inte ens laglig att ha kaniner i X@

Rafflan
0

#4 kanske tillfälligt hem för 1 iaf? (a) ^^

[BonnieL]
0

Stackars kaniner!! Två hanar ihop också, och knappt något spånSkrikandes

Clariiz
0

#6; Jag kan ta den/dem tillfälligt om det finns någon som vill ha dem. Jag har ingen möjlighet att behålla dem en längre tid.

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Rafflan
0

#8 okey, ja, dom kan nog inte vara så gammla och unga djur brukar väl folk vilja ha eller?

tantnett
0

Jag har enbart en kontanttelefon som det rasslar snabbt iväg pengarna i och därmed är risken stor att tel samtalet avbryts om jag skulle ringa dom.

Men som jag skrev så får marsvinet ett hem hos mig. Transporter går väl att ordna.

spiritedaway
0

oj oj oj :/ finns mycket där som verkligen inte är lagligt gissar jag på. verkar inte finnas nåt skydd för dom. Hus/hylla saknas.
Lite sågspån. Vart är höet?  Två kaninhanar ihop..: Ett ensamt marsvin…

Hoppas nån som kan kaniner tar hand om dom snabbt. Undra i vilket skick djuren är i? :/

buhfallo
0

jag har mejlat o sms att jag tar de

buhfallo
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

har inte fått nåt svar alls ännu,väntar en stund till så ringer jag.De får bo hos oss.

Rafflan
0

#12 & #13 åh, hoppas hoppas hoppas, skulle kännas så bra om dom fick flytta :D

Chippers
0

#13 Åh, så bra. Vad glad jag blir :) Om de finns kvar och du tar alla, hur gör du med marsvinet då? Har du möjlighet att fixa en marsvinskompis till henne? =D

buhfallo
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Sällskap ska hon absolut ha,vet inte om hanarna e kastrerade…ingen svarar…

Chippers
0

#16 Låter jättebra =)

Nej, de har inte svarat mig heller på länge. Tror att det är bättre att ringa.

moonsi
0

hmm, hoppas dom kommer till mycket bättre hem ..

buhfallo
0

åååå e du intresserad av de?

karin71a
0

Kan ju va att dom jobbar.

Chippers
0

#19 Vem skrev du till? =)

buhfallo
0

chippers va du intresserad av de?Skrattande

Chippers
0

#22 Njae, inte kaninerna. Jag kan tänka mig att ha marsvinet här tillfälligt, bara för att "rädda" den från kaninerna och miniburen. Men kan någon här ta de permanent så vore det bättre förstås. Ringer dock om 1-2 timmar om ingen annan här gör det. Kollar om de finns kvar =)

gullenos
0

Det där är nog "impulsköp" som är köpta på djuraffären för dom är så söta ;(

Tarkie
0

Huddinge, Där bor jag, ska ringa och höra.

Tarkie
0

Dem finns i Vårby O_O 5 min ifrån Segeltorp, Ska ringa snart.

[jakke94]
0

skriv gärna hur det går osså!! håller tummarna :) har själv omplaserings kaniner och omplaserings fåglar :) dock kan jag ej ta emot fler :(

Chippers
0

#26 Vad bra! Säg gärna vad du fick veta sen. Om de finns kvar och så =)

Tarkie
0

Dem svarar inte.

tantnett
0

Det låter kanon att dom blir omhändertagna.

Och om ingen kan behålla marsvinet vill jag att ni medelar mig. Jag tar henne gärna.

Chippers
0

#29 Ringde du på båda nummrerna?
#30 Jag skulle kunna ha henne här tills transport till dig ordnas. Om ingen annan här kan ta henne och behålla förstås.

tantnett
0

#31 Jättegulligt att veta om det blir så att hon eventuellt skall bli skånska.

pepsi-v-emmelie
0

vad bra att dom dom får ett nytt hem! :) det såg ju inte som att dom bor bra :/

men på den 2:a bilden på kaninen som man ser bakifrån är sjukt lik min kanin,bara lite andra färger! :D:D

MysanMinGodis
0

putt för sötnosarna :)

Tittiman
0

Jag hoppas det löser sig. Ni e verkligen kanon som engagerar er! Jag tycker att man, allt för ofta, ser liknande annonser på Blocket. Det måste vara mååånga små kaniner, marsvin m.m. som inte alls har en så trevlig tillvaro, sorgligt!

jahadu
0

men gud….

hur kan ni sitta och döma när ni inte vet hur läget ligger till? Är det nån av er som känner annonsören och som har varit där hemma och sett hur situationen är?

Skulle inte tro det….men visst, det är många brister bilderna visar men ni vet ju inte hur ofta djuren har varit utanför buren och om de har bott så hela tiden, marsvinets kompis kanske dog nyligen? och två kaninhanar kan gå bra ihop även om lagar hit och dit säger motsatsen….

Jag sitter inte och försvarar någon och jag ser också de brister ni ser, MEN det som skrämmer mig mest är hur folk sitter så här på internet och skriver kommentarer, dömer och drar massa slutsatser om en persons djurhållning bakom ryggen på denne, och den ända grunden för det är två bilder…

Jättebra att ni försöker hjälpa till att ta hand om djuren men alla dessa kommentarer tycker iaf jag att man bör hålla för sig själv. Djuren ser inte precis döende ut även om man kan önska en bättre tillvaro i buren.

Buren ser ut att vara en 100*50 bur, som e godkänd för en kanin under 3kg, så buren är inte godkänd att ha två kaniner och ett marsvin i, däremot tycker inte jag att det gör såå himla mycket om det är så att de bara vistas där under natten, vilket jag antar att ni inte har någon aning om.(?)

Alla håller sina djur olika, alla kommer alltid att tycka och göra olika, några har flera års erfarenhet, några är nybörjare. Så är det.

Det jag menar är att man borde ta reda på mer fakta innan man uttalar sig och istället för att sitta och klaga, försöka hjälpa till att upplysa folk om vad djuren mår bäst av. Kanske skriva egna faktablad till djuraffärer som kanske ganska ofta ger ut felaktig information, försöka tipsa så många som möjligt om olika forum där djurslaget disskuteras - man lär sig mycket av andras erfarenheter.

Tack för mig.

//Emelie och kaninerna

Rafflan
0

#36 Jag har inte sagt nåt om deras djurhållning men dom verkar ju inte bo så bra om du kollar på bilden, inge hö, trångt, marsvinet ensam och ja allt som dom borde ha som dom inte har.

Å tror inte ägaren bryr sig så mycket om dom då han bara skänker bort dom till första bästa verkar det ju som :/

Det enda jag vill är att få dom till ett nytt hem där någon vill ha dom!

Du vet att ca 80% av deras dagliga foder ska bestå av hö? Är dom ungdjur kan det skada kroppppens uppbyggnad och utveckling om dom får fel foder. Och marsvin ska ha c-vitamin vilket jag hoppas ägaren vet. Och jag hoppas verkligen inte kompisen dog, 2 marsvin och 2 kaniner i den buren? :O För det finns ju ingen anledning att sätta in ett ensam marsvin ditt om den har en egen bur.

Det är för djuren bästa dom MÅSTE skötas rätt på såna punkter som att kunna rör sig mycket även under natten och ha hö!

Annars kan dom bli sjuka och svaga och då kan dom dö om det går sig illa!

tantnett
0

Jahadu så kan man ju också tycka.

Men du skall veta att det skall mycket till innan jag reagerar. Och det gjorde jag nu för jag kan se detta lilla marsvinet framför mig farandes runt i denna bur med 2 kaninhanar ständigt ridandes på henne.

monica551
0

Dom har ju inget hö!   Förvånad

Och hur var det med lagen om burstorlek…?!?    Gråter

[bebba]
0

Har det hänt nåt??

Usch va hämskt!Gråter

jahadu
0

Jättebra att hjälpa till att hitta nya hem till djur som behöver det!

Och ja jag ser precis det ni ser, MEN det jag menar e att jag inte tycker att det e särskilt schyst att hänga ut en annons såhär och prata bakom ryggen. Det e väl ändå nåt av det värsta som finns. Enligt mig iaf.

Hur tror ni ägaren reagerar när han/hon ser detta?

Ser man något dåligt tycker iaf jag att man bör ta upp det med personen i fråga och inte på detta viset.

Det e fegt och hjälper inte djuren att snacka sådär, varför inte bara hålla kommentarerna för er själva och bara göra det tråden nu verkar vara till för, att hitta ett nytt hem?

E det inte olagligt att hänga ut folk så? borde det väl vara(?)…

Taci
0

Kan bara hålla med Jahadu i det här.

Det är väl ingen här som vet ifall alla djuren i själva verket bara har buren som toalett o springer fritt? Ifall de då har höet på ett annat ställe än i buren? Om de har ett hus utanför, om de nu springer utanför buren? Om hanarna är kastrerade? Om marsviner just förlorat sin marsvinskompis? Kan rabbla hur mkt som helst som ingen här har en aning om, men alla sitter ändå o dömer, o kastar ur sig att dom säkert köpt dom i djuraffär för dom var söta osv. Det är väl ingen som vet något om!

Jag försvarar inte hur dom har det, men jag dömer dom inte heller, eftersom jag inte vet hur det ligger till, o tydligen ingen annan heller.

tantnett
0

#41 Ingenstans i mina texter har jag kritiserat ägarna.

Ett enda kraftuttryck har jag skrivit! Det gällde marsvinets situasion för två hankaniner jagar ju säkert den, så det kan jag inte förstå att man kan tillåta.

Om det sen handlar om oförstånd eller en tillfällig placering av djuren eller misskötsel har jag överhuvudet taget inte diskuterat.

moonsi
0

svara dom tillslut ?

Tindra1
0

Stackarna :'(

Rafflan
0

Ingen verkar ha fått svar via mejl iaf. Och fler har mejlat och sagt till ang hö, hus, hyllplan, mer utrymme, och annat. Men då dom inte svara verkar dom ju inte bry sig om att vi påpekar sånt, hade dom nu haft allt det hade dom väl helt enkelt sagt det?

Rafflan
0

Och ja tråden är till för att hitta att nytt bra hem åt dom. Så den nya ägaren vet hur dom BÖR ha det och kan ge dom det ;)

Som det är nu kan dom ju hamna hos vem som helst :(

tantnett
0

Vi får hoppas att dom fått ett bra hem.

Samt att dom inte blivit ormmat. Vilket är lätt hänt när dom skänkes bort.

Rafflan
0

mm, orm mat, födelse dags present, till en tjatande bortskämt unge, och ja det finns mycker fler ställen dom kan hamna på…

buhfallo
0

Nu slutar vi att döma folk,ingen vet ju hur allt ligger till…..

tantnett
0

#50 Dömer återigen INTE ägarna. Skall du köpa mat till "din orm" så talar väl du inte om det till säljarna?

Samt dom fallen Rafflan tar upp kan väl verka vara mycket intresserade vid köptillfället?

buhfallo
0

Jo de döms absolut,tragiskt att mejla sms ringa o säga till dessa människor att de e djurplågare,tala om djursrättigheter,hota de osv.Jävligt tragiskt att många har gjort det till de,

Och ja,jag skulle berätta om det var ormföda jag letade efter…

ärlighet varar längst.

Rafflan
0

Asså, vet allt för många som sålt sina djur och dom har vart med om hemska saker, sålts igen efter 1 månad(djur mår INTE bra av att flytta så mycket som vi tvingar dom till), dom har "försvunnit", har hittats på en annons som orm mat, när förra ägaren besökt nya ägaren har den settat i en liten bur under hemska förhållanden, "rymmt" ur buren och sprungit hem och när man försökt kontackta den nya ägaren har man inte fått nått svar så misstänkt att dom blivit utsläppta med flit.

Och skull det vara så att det är sådär dom bor så är ägaren ju fel informerad (inte deras fel ju) och då sprider dom den informationen vidare till nästa ägare om den nya ägaren inte har egen kunskap. Och då dom inte svarat på mejlen om vad vi säger verkar dom kanske inte tro oss eller nåt och då blir det lika "fel" i det nya hemmet :/

tantnett
0

#52 Heder åt dig att du hade talat om att djuren var tänkt till ormföda.

Men det hör till undantagen.

buhfallo
0

Väldigt lätt att dra snabba slutsatser om andra,det e min åsikt o det behöver inte kommenteras utan alla får tycka o tänka…

Istället för att säga att de kommer hamna hos nån annan o få det svårt så ta hand om de själva då så får de det bästa hemmet.

spiritedaway
0

#52 jag tycker att man får maila och undra om dessa saker. Speciellt om man själv är den som vill ta hand om djuren. Man har väl ändå rätt att få veta i vilket skick djuren är i osv.Men jag tycker man ska försöka ställa frågorna snällt istället för att attackera i mailet. Men det kan nog lätt missuppfattas.

och det där angående ormmat, hur många tror du egentligen säger det? "hej, jag tänkte ta dina kaniner så de får bli ormmat"… Tror knappast det är många som säger det, för det är väldigt få som vill sälja djuren som mat.
Det finns en risk med att bara skänka bort djur.

Jag hoppas att bilderna är missvisande, vi kan bara spekulera i den här tråden. Och det kanske inte är så snällt att prata om det i en tråd på internet..

tantnett
0

#55 Du dömer ju själv alla barnfamiljer i en tråd du nyss skapat?

buhfallo
0

HAHA.Tänk att det ska vara så svårt att låta andra tycka olika,alltid ska det bli hetsigt.

Då jag har barn själv så VET jag hur de svänger i sitt intresse.Tycker att man inte riktar annonser till barn.

buhfallo
0

Annonsen e borttagen……

Rafflan
0

Asså tråden har spårat ut, jag ville bara att någon skulle ta djuren snabbt och ge dom det dom behöver som dom inte ser ut att få på bilden :(

Kanske låsa tråden?

Rafflan
0

Någon som har deras mejl?

PM:a mig…

tantnett
0

#58 Hetsig är jag absolut inte. Jag respekterar dig tillfullo för dina åsikter.

Visst kan jag hålla med i att vissa saker inte är bra skrivet i denna tråd. Men tyvär är det nog lätt, att är man upprörd och vill förmedla sina åsikter så drar det lätt obetänkt iväg. I synnerhet om man inte är så gammal.

karin71a
0

#58 jag håller med dig till fullo, man ska inte döma. Särskilt inte av bara en bild.

Herregud, det va kanske bara en tillfällig bur vem vet.

PaaatyPalm
0

Han inte se annonsen :(

20 årig djurgalen moder* 

Www.windsoropalm.weebly.com

Taci
0

#46, men herregud. Du skapade tråden i förrgår, o bara för dom inte svarat på mail igår så betyder det väl inte att dom inte bryr sig!? Alla kollar inte mailen varje dag, o personen har faktiskt satt ut sitt telefon-nr.

Och - bara för personen skänker bort djuren betyder det inte att denne skiter i om dom blir ormmat osv. Vad jag vet så finns det flera personer Här Inne som skänkt bort sin kanin, men ändå varit väldigt mån om var den hamnar.

Jag undrar fortfarande om det är okej att hänga ut folk på det här sättet? Eftersom det faktiskt stod namn på personen, och telefon-nr.

Rafflan
0

#65 folk har mejlat för över 4-6 dagar sen utan att få svar!

Faka snälla ta reda på fakta innan du går i gång!

Jag har inte ringt då jag inte är säker på att jag kan ta dom då dom bor så långt bort men några ska ha messat och 1 elr 2 har försökt ringa!

Men se till att dom låser tården då, det var inte det här jag vill få ut av tråden utan nya hem till djuren!

Men då det bara blir en massa skit snack på KIF ist för hjälp gör det ingen nytt!

Taci
0

#66, men det är kanske inte ens säkert att han/hon kollar mailen. Man Måste lämna mailadress för o sätta ut en annons överhuvutaget. Kanske hade personen förväntat sig att folk som var intresserade ringde istället. O hur ska jag veta att folk mailat i 4-6 dagar, när ingen sa det?

Precis. Men i det här fallet är det iaf inte jag som står för skitsnacket, utan väldigt många andra ^^

Rafflan
0

#67 nej det jag menar, du vet inte bara "antar". Som alla andra har gjort innan dig, dom har sett bilder och "antagit" du läser och "antar". Är inte det samma sak?

Och ang namn och sånt, ja, det finns öpper för allmänheten på blocket och ingen har sagt namnet eller klagat på personen i fråga utan på hur dom håller djuren vilket dom antagligen gör pga fel information.

MarHai
0

Pga otrevlig stämning så låser jag tråden.

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

Chippers
0

Ok, nu är det såhär, att bryter ägarna mot lagarna tycker jag absolut att man har rätt att maila och skriva ett TREVLIGT mail om att man t.ex inte får hålla alla de djuren i den buren, att marsvinet bör få en marsvinskompis eller omplaceras dit den får en kompis (oavsett om dens kompis innan nyss dött!) osv. Det har jag redan gjort. Långt innan tråden sattes ut. OCH jag har försökt ringa på nummrerna i annonsen, inget svar där heller.

Allvarligt. Visst, man ska inte döma. Eller snacka skit. Men, flera har försökt nå ägarna, maila, ringa, smsa om att de vill ta djuren. De svarar inte. Och de svarar inte när man mailar på väldigt trevligt sätt (iaf jag) om hur man egentligen ska göra. Jag tror absolut att djuren hade det som på bilderna, annars skulle ägarna svarat och försvarat sig. Därför tycker jag synd om djuren. Eftersom att ägarna inte tar till sig av det man skriver.

Oavsett om höet låg utanför buren (vilket inte spelar någon roll, hö ska ligga i buren, och dessutom var ju buren stängd iaf då), och oavsett om djuren bara sover där nattetid, det spelar ingen roll. De bryter mot lagen. Ni menar att man hellre ska anmäla i första hand än maila de? Tråden gjordes ju för att vi ska hjälpas åt att hitta hem åt djuren…

Jag har iaf inte dömt ägarna i den här tråden. Jag ville bara få tag på dom! Ta hand om marsvinet i första hand. Sedan kanske tråden spårade ur lite, men vad jag kan se, ville iaf de flesta här inne hjälpa till så djuren får ett bra hem?!

Nu verkar alla ändå dock vara sålda så det finns ju inte mkt att göra. Hoppas de fick bra hem allihoppa.

#52 Hmm. Vem har mailat och hotat, kallat de djurplågare? Det är ju absolut fel och jag hoppas innerligt att ingen gjort det. Isf är det ju uppenbart att man inte fick svar från ägarna.

Inlägget är låst för nya kommentarer