Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 839 ggr
kanninn
0

Ungar - igen!?!

Hej!

Jag har en hona som nyss fått ungar igen, för ca 3 dagar sedan.

Hon fick också ungar för ca 3 veckor sen innan.

Vi har också ungar från innan som är ca 8 veckor. (2 hanar)

Kan det vara möjligt att en 8veckors unge har parat honan? :S

monica551
0

Självklart inte!

Den måste ju bli könsmogen först och det blir en kanin vid 3-4 månaders ålder beroende på ras.

MarHai
0

Det kan visst vara möjligt! :) Har en vän som fick sin hermelin parad av en 8veckors holländare.

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

kanninn
0

#1. Okej..

#2. Okej.. :)

monica551
0

Jag skulle snarare tro att hon lagrat sperma eller att några befruktade ägg legat i "dvala" en tid. Vissa djur kan ju göra så. Vet faktiskt inte riktigt om kaniner har den förmågan eller ej. Men i mina tankar så tycker jag att det verkar rimligare än att en av de nu 8 veckor gamla ungarna skulle kunna vara pappa till de som är tre dagar gamla. Glöm inte att en dräktighet varar mellan 28 - 32 dygn. Det betyder att de som är 8 veckor gamla nu skulle ha parat honan när den var ca 3½ - 4 veckor gammal. ICKE MÖJLIGT! Ungens könsorgan är inte så väl utvecklat ens. Så den kan omöjligt nå in i honan och befrukta henne även om den på något sätt skulle ha lyckats bli könsmogen redan vid 4 veckors ålder. (Vilket måste vara något av en sensation i så fall).

Ellert så har någon spelat dig ett mycket idiotiskt spratt och parat din hona utan din vetskap. Knasbollar som bryter sig in hos folk och rumstrerar om bland kaninerna händer ju lite då och då. (Har aldrig blivit drabbad av det där jag bor nu. Men där jag bodde tidigare så slutade det med att jag fick sätta hänglås på burar, grindar och boddörrar till slut).

Cagi
0

Har hon tre kullar på 3 dagar, 3 veckor och 8 veckor? Var är hanen då? Antagligen är det han som har parat sig med honan? Verkar som hon får bebisar ungefär var fjärde vecka…

[Wera]
0

Oj, 3 kullar i rad. Lär vara jobbigt för din hona.
Jag tror kanske som #4.
Men går de två yngre kullarna "ihop" utan att honan ska överge någon eller stöta ut några eller kanske bita ihjäl någon? Hon kanske inte klarar av alla ungar?

kanninn
0

#6 Ja, men den 3e var inte riktigt meningen.
Ska flytta på dem största ungarna snart.

lill-jarven
0

#7 Var de andra två kullarna meningen? Man ska inte para sin hona så snabbt efter första kullen.. dom första ungarna måste ju ha varit ungefär 1v gamla när honan parades på nytt. :S

[Wera]
0

#7 Jag vet :) Det är nog inget du kan rå för!
Men var de andra två kullarna med mening då?
Man ska låta honan vila mellan kullarna, 6 månader, vissa väntar inte så länge.