alla dessa fördomar
Åh vad tröttsamt det är, tycker ni inte?
När jag berättar för vänner och klasskompisar att vi ska skaffa kanin här i lägenheten blir alla helt hysteriska:
Meeen guuud vad äckligt! Den kommer ju kissa och bajsa överallt! Och det kommer börja lukta gammal kanin i hela lägenheten och den kommer gnaga sönder allt och yada yada yada.
Folk har skaffat sig en uppfattning om att en kanin är ett tråkigt djur som man får när man är liten och som sitter ute en gammal bur hela dagarna.
Och när man försöker förklara att kaniner är väldigt renliga (renligare än katter, men dom är tydligen inte det minsta äckliga att ha inomhus) och att det går att lära dem att gå på låda, då får man tillrättaviningar från alla håll att så är det minsann inte! För deras lilla kanin de hade när de var små bajsade i hela buren jämt! Så det så!
Ja men har man en bortglömd kanin i en bur man aldrig städar är det väl så det blir…
Jag tycker det är sorgligt att ett sådant fint litet djur ska ha den uppfattningen om sig.
Hur reagerar er omgivning när ni berättar att ni ska skaffa kanin/ har kaniner?
Det första man får höra när man säger att man har kaniner/föder upp är att det är väldigt gott att äta, och att dom ska ta mina kaniner och grilla dom och sånt. Men jag bryr mig inte längre, ärligttalat, det är bara barnsligt. Men ändå så måste dom säga det. Kanske inte hade så mycket med det att göra men..
Och sen tror alla att det bara är att sätta ihop kaniner så blir det ungar och bara sälja dom till vem som helst och att man tjänar massa pengar på det, men det är inte alls så..
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
Jag antar att jag har väldigt tur, och har likasinnade runt mig eller hur jag ska uttrycka det. Att skaffa kaniner och mindre djur är naturligt bland mina vänner :) De enda som hade en negativ kommentar var mina föräldrar men det var enbart för att de inte tyckte jag skulle låsa mig ännu mer. Och en kompis som är rädd för mina manipulativa små varelser som hon uttryckte det :P
Men jag tycker det är synd att det verkar finnas mycket människor som för det första tycker att kaniner är ett djur för småbarn. Och det som du skrev.
Men de som har den uppfattningen får man väl ta och bevisa motsatsen för tycker jag :)
Håller med, man blir så trött på dessa människor som inte kan acceptera andras intressen!
Ofta så tycker folk att det är barnsligt och att kaniner är för små barn. Om man har kaniner och är äldre så är det lika med töntigt. Man får också någon onödig och barnslig kommentar…fast jag bryr mig inte längre, det är mitt intresse och jag tänker inte sluta hålla på med kaniner bara för att andra tycker det är töntigt.
Kastanjegårdens Kaniner

Visst känner man igen detta. Folk har väl en förmåga att småhöja lite på ögonlocket och titta något menande på varandra.
Säger man dessutom att man har en flock marsvin också, så är ju bilden solklar för dom. Ha Ha.
Men faktiskt så ändrar dom sig snabbt och är till och med tåliga samt intresserade lyssnare när man berättar om olika dråpligheter djuren hittar på.
Sen har jag många vänner och bekanta som totalt ändrat uppfattningen om kaniner och marsvin efter att dom träffat djuren.
Så vi kan nog enbart försöka fortsätta med att höja dessa fantastiska djurs status med att berätta och visa hur det är att leva med dom.
Och faktiskt måste jag nog erkänna att jag själv för ca 6 år sedan hade en "dum" uppfattning av dessa djur.
Marsvin 4-ever
.

Jag håller med! Ibland märker man hur folk tycker det är konstigt att jag, som är 26 år, har kaniner. De liksom höjer på ögonbrynen och tycker kanske att man är lite töntig.
Jag vat inte hur många gånger jag har fått frågan "Kaniner!? Vad har du dom till?" eller "Jaha, är det din sambos barn som ville ha kaniner?"
Men, men det är väl så när de inte förstår bättre och har en bild av att kaniner är tråkiga djur som man ger till småbarn. Jag struntar dock i deras okunskap och är stolt över att det är, och kommer alltid att vara, ett av mina största intressen!

De som vet att jag har en kanin verkar gilla honom. De vill se bilder och sånt och säger vad söt :) Sen nu när han är sjuk så frågar många hur är det med morris …
Min moster sa i början ba han kommer gnaga på allt och bla bla.. bara för att hon och min mammas kaniner gjorde det :P Men jag visste att det inte skulle bli så så jag bara väntade så fick hon träffa honom och nu gillar hon honom jättemycket ;)
/Elvira :D
Mina kompisar har inte sagt något negativt alls om mina kaniner :) Några säger att de ser lite konstiga ut, haha, men de gör de ju jämfört med en vanlig dvärgvädur. Jag kräver inte att de ska älska mina kaniner, men det skulle vart jobbigt om de var helt emot dem .. Jag går ju i och för sig naturbrukslinjen och hela min klass är djurintresserad :P
"Var dig själv - det finns redan så många andra"
De flesta i min klass tycker att det är töntigt. Men jag bryr mig inte, berättar bara saker för dem som jag vet inte hackar på mig. Även om vissa svarar väldigt ironiskt ibland. Men jag har lärt mig att inte ta skit från andra ;)
Emma

De flesta av mina vänner brukar skoja om att jag kommer bli en "kanintant" om tjugo år och tycker jag är löjlig om jag hoppar över en fest eller så för att kela med mina kaniner. Men jag tar inte direkt åt mig, de brukar själva komma förbi ibland bara för att gosa lite med kaninerna och flera har sagt att de själva vill skaffa en kanin =)
Sen brukar släktingar och andra bekanta höja på ögonbrynen när man nämner att man har sju kaniner, och ständigt dessa skämt om hur gott det är att äta kanin.
the vanity, it becomes insanity

#9 Ha Ha! Jag är en kanintant. Och jag väljer helt och hållet här i livet vem eller vilka jag vill umgås med.
Och tro mig jag blir respekterad för det.
Så det är inte så farligt att bli en kanintant.
Det låter ju till och med lite gulligt.
Marsvin 4-ever
.
You go girl, det är COOLT att ha frigående kanin -allrahelst frasse!

Många på min skola säger att man kan älda upp kanier, ha dem som måltavla, ge dem till sin på hittade orm, grilla den eller vad mer de nu kan komma på.
#9 hi hi kanintant låter ju bra 
Det finns fler i min klass som har kanin, och dom har aldrig sagt något dumt eller så, bara tyckt dom var söta^^
Eller just ja. Kommentaren att kaninerna skulle bli fina vantar har man ju hört någon gång. Men det brukar mest vara på skämt :P

Hm eh
Får ju förstås erkänna att ibland när jag "morrar" på Flippen så brukar jag förvisso säga:
- Det finns något som heter kanin i gryta!
Marsvin 4-ever
.

#15 Hi hi… tur att han inte förstår dig 
Mina kompisar har inte sagt något illa om mina kaniner, bortsett från att när kaniner är ungar, små nakna nyfödda så är dom äckliga och fula x'D men det är ju vad dom tycker.
Jag har annars bara vänner som har/haft kaniner och tycker om dom.
Men en del har ju sagt att kaniner bara skiter och äter 

#17 Ja det är en kommentar som vissa människor har lätt till att ta till: att djuren bara skiter och äter.
Då brukar jag kontra med att: Vissa människor släpper ju skit i dubbel bemärkelse! - Vaddå? undrar då fånen!
Jo både när dom skiter och öppnar munnen!
Marsvin 4-ever
.
#18 Haha, ja det har du faktiskt helt rätt i!
Kastanjegårdens Kaniner
#17 Tyckte med att kaninungar såg lite äckliga ut först ^^ fast nu tycker jag att dem är jättegulliga (A)<3
Emma

Mina kompisar tyckte det verkade kul.. Dock har jag honom utomhus!
Jag tycker att nyfödda kaninungar är rätt så.. fula. Men det är ju helt nyfödda människobarn också när man tänker efter.
Fast jag kommer antagligen ändra mig när jag får egna haha!
#22 Nyfödda människo barn är fula som f*n :))
alla bebisar är ju egentligen rätt fula. Fast sen när det gått en vecka eller två är dom söta som socker :)
Om det är ens egna, så är tom nyfödda bebisar ljuvliga.
Kaninungarna börjar ju bli söta när de öppnar ögonen.
På mitt jobb tyckte de jag var knäpp som åkte ända till Tyskland för att köpa kaniner, men f.ö. är det ingen som har nåt emot kaniner.
#14 Om du köper Angorakaniner kan du göra vantar och ändå ha kaninerna kvar
.
Fast det är ruskigt svårt att spinna angora (hade två angoror för det ändamålet för 20 år sen). Däremot behöver angora inte kammas. Bara klippas ett par gånger per år.
Haha! När jag var 28 och skaffade kanin för första gången så fick jag ständigt höra detta oförstående: "Men… Vad ska du ha den till?!". Folk kunde inte begripa att de helt enkelt förgyller mitt liv.
Men blir också lite trött. Tycker det är dags att lobba för kaniner som vuxendjur!