Överskottsenergi
Min kanin har verkligen myycket energi, nästan så mycket att det blir irriterande ibland.
Han springer fram och tillbaka i buren och rycker till ibland. Släpper man ut honom i lägenheten så springer han runt överallt och skuttar… ska man ha honom i soffan när man vill klappa och gosa med honom så kan han sitta still ca 5 sekunder som längst. Har detta med fodret att göra eller har kaninen en sådan livlig personlighet helt enkelt?
Kaninen är snart 1 år och äter Lottiepellets.
Om du har möjlighet så skulle jag rekommendera att ha honom så frigående som möjligt, förmodligen blir han rastlös av att sitta instängd. Vi har våran frasse frigående och han kör sina rejs någon gång om dagen men eftersom han rör sig så mycket hela tiden så får han aldrig överskottsenergi på samma sätt som en instängd burkanin.
En kanin som har stort utrymme är en lycklig kanin! 
Tack!:) han var väldigt frigående innan men min pojkvän blev förbannad då han gnagde av sladdarna till hemmabioanläggningen. Finns det något tips? på hur han ska sluta göra det i så fall? För han är rumsren så han vet att han ska bajsa och kissa i toalettlådan i buren så det är ju inga problem med det.
#2 Det enda sättet är att gömma undan alla sladdar. Sladdar som måste ligga framme kan du smörja in med ätticka, men det måste göras minst en gång i veckan så effekten inte försvinner. Finns grejer man kan köpa och linda runt annars, fråga på Ikea tex.
Låter som min lilla Gizmo. kan tyvärr inte ha honom utsläppt då jag har katter. Han nöjde sig inte ens med en bur som lätt hade varit godkänd till en belgisk jätte, och Gizmo är en hermelinkanin.
Hoppas det löser sig för dig :)
Köpt en större bur nu. Han har lugnat ner sig betydligt mer nu faktiskt! Och bestämde mig för att endast ha fleece filtar i buren och en toalättlåda med toa-lätt pellets i (han är rumsren).
Så nu är det jättelätt att byta och hålla ordning på buren, inget spån heller som yr runt flera meter ifrån buren när han springer.
Men har försökt släppa ut honom lite mer nu också, får hålla koll på honom bara så han inte biter på fler sladdar.

Jag har min kanin som frigående under dagtid.
Själv har jag en grind för det förbjudna rummet där jag har mycket kablar samt golvväxter. Men tänk på att ev en grind får vara rätt hög då dom små liven är bra hoppare.
Min kanin har helt fritt att vistas i köket, hallen, badrummet ja jag stänger aldrig badrumsdörren numera. fniss.
I kök sitter ju oftast kablar i en kaninsäker nivå. Samt i hall och badrum finns det sällan kablar? eller om där finns kan man kanske ta ur dom när kaninen är ute.
Det finns även kabelskydd man kan köpa. Har sett det här på forumet men har inte själv behövt köpa.
Tror Ikea har men är osäker. kanske någon som läser detta vet var man köper sådana, eller också kan du höra efter.
Lycka till med lillen.
Marsvin 4-ever
.