på jakt efter en kanin
ev letar vi en till liten familjemedlem.
En dvärgras ska det vara, liten och behändig. Modell "liten" dvärgvädur.
Gärna med ngn speciell färg/teckning. Godkänd färg? eller teckning spelar ingen roll.
Vill inte ha en Nin som kräver mycket pälsvård, som lätt får tovor eller liknande. Dock är en lejonman ett + i kanten.
Korsning lejon/dvv??
En lugn och trevlig ras vill vi ha, som passar i barnfamilj.
Hona.
tipsa om lite raser som kan passa in på mina krav ;o)
Mvh Anna
jag har precis en sån kanin du söker till salu nu! till och med 2 st :P
dom är blandning mellan dvärg vädur och rysk kanin. helt underbara båda 2, jag fick tillbaka dom för att dom som hade köpt dom av mej innan kunde inte ha kvar dom. dom är födda i september 08.
Vi finns i Dalarna. om du e intresserad är det bara att fråga =)
www.lottaoleia.hundbenet.se Amstaffpower
Har en supermysig dvärgvädurshona till salu (kolla tråden "damerna söker nya hem".
Dock är hon viltgrå, så hennes färg är ju inte särskilt speciell.
Men den damen är helt underbar, älskar att bli kelad med.
till sommaren får jag en kull, det är rätt rolig blandning i dom. Men dom blir inte speciellt stor, jätte keliga med bra psyke och är världens kelgrisar och är toppen om du gillar hoppning :)
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
Jag har två små pojkar till salu nu. Renrasiga Lejonhuvade och pekingteddy pälsade båda två. Behöver borstas 1-2ggr /veckan. Ev. lite oftare nu när de är bebisar.
De är födda 25/11 -08, så de kan hämtas redan nu.
Finns i Eskilstuna, södermanland.
Härstamningsbevis, foderpåse och skötselråd ingår vid köp.
Mamma, mormor, morfar, syskon och andra släktingar finns att se på plats. Pappan har tyvärr avlidit..
300kr /st
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
5 gud va söta , borde vara olaglit att visa sånna sötnosar :-D
Vill helst ha en bäbis, så man har chansen att prägla dom lite.
Vi har ju både barn, katter, hundar och hästar så det är ju mycket som den måste vänja sig vid =)
Vad rekomenderar Ni? Hona eller hane?? Är det skillnad på temperament?
#5 jisses, man blir ju aldeles baby-kär
Vad innebär pekingteddy? att dom är hellånghåriga? Lite mycket päls för min smak, har 2 norska skogiskatter samt en pudel, så det känns som att det räcker med pälsvård. man ska ju hinna med allihopa också =)
#7 - Pekingteddy innebär att de inte är helt "teddypälsade". Kortare hår på ryggen. (Någon annanstans?)
Not your mom, not your milk.
Vi kommer att få en kull hund/katt/barnvana kaniner.
Som säljs otroligt keliga och perfekta första kanin :)
där är en bild på min förra kull som blev en riktgit lyckad hoppkull!
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
kanske ska informera om att Jag bor i Gävleborg, åker helst inte genom hela landet för att hämta lill-skruttas…
Så skriv gärna ut var Ni befinner er i landet =)
#9 otroligt söta ninisar. En vit kanske skulle vara ngt, matchar vardagsrummet liksom ;o)

Jag har två stycken som jag isommras tog hand om pog av grov misskötsel som är tillsalu du kan läsa mer om dom på www.freewebs.com/windsorshk
20 årig djurgalen moder*
Www.windsoropalm.weebly.com

som sagt så vill jag helst ha en Nin från start, alltså en unge.
#13; Somsagt har de kortare hår på ryggen. De har bara långt och tjock hår som man och kjol :) Och kammas 1-2ggr /veckan. När de är små kan man behöva borsta runt var tredje dag, men när de blir äldre tovar den sig nästan aldrig.
Perfekt första kanin, man kan vrida och vända på dem hur man vill. Pälsvården är alltså inte det minsta jobbig. :)
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
#10 vi bor i Gävle i Gävleborg.
De vita ungarna är hur mysiga som helst, kan slänga in en bild på samma kull som på förra bilden.
Jisses, 14 dagar och redan rally utanför boet!
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
#14 otroligt fina var dina pojkar, vill kolla runt lite till, vill ju helst ha en hona.
#15 Oj, så nära, bor utanför Sandviken själv så är i Gävle ofta =)
Men vad är det för ras på dessa sötnosar?
#16 Det är Dvärgvädur, dvärghare, bj, och hb i dom. Hehe lite kul blandning, och honan kommer att paras med en fin renrasig dvv kille, (hoppkanin) (:
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
Dom är lika stora som dvärgvädurar, kan vara en aning mindre då de finns dvärghare i dom, men jag garanterar att dom inte väger mer än 2 kg sm vuxen, och det är max :)
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
Jag finns ju i Rättvi, e inte det ganska nära sandviken?
är du intresserad av kanin med stamtavla? eller spelar det ingen roll.
Jag har ju 2 st kaninen som kom tillbka eftersom dom som hade köpt dom innan var inte seriösa. säljer kaninerna för symbolisk summa behöver inte säljas tillsammans.
www.lottaoleia.hundbenet.se Amstaffpower

tycker af att du ska köpa från uppfödare för i en djuraffär får man veta så lite om själva kaninen. Uppfödare brukar ofta skriva fakta-häften om kaninen. vet nästan inget om vår ena kanin som är från djuraffär, den andra vet jag JÄTTE mycket om! Den är inte köpt på djuraffär. Världens bästa kanin. Men jag säger inte att kaniner från djuraffärer blir dåliga för det, bara att man får veta mindre om ninen då.
håller med #20
Bättre att köpa kanin hos någon uppfödare, dom vet oftast inte kön eller så. Och dom brukar vara mycket mera skygga, och vissa djuraffärer säljer kaninungarna när de är ca 5-6 veckor då dom är som "sötast" då. Idiotiskt säger jag bara :/
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
hur gamla ska dom vara vid köp?

Om en månad ungefär kommer det förmodligen en kull med dvärgvädurar från min sida iaf =)
#22 - Minst 8 veckor. I djuraffarer säljer dem till och med ungar som är 5 veckor, vilket är ALLDELES för tidigt!
Not your mom, not your milk.
Minst 8 veckor ja!
Det är då dom har börjat smått med pellets och de är då deras magar ska vänjas å så. Yngre än det är farligt för den stackars stressade kaninungen. Byta miljö så fort och speciellt utan mamma kan bli jobbigt för en så liten.
Så minst 8 veckor. Helst 10v då de klarar sig mer själva.
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
ok, är bra att veta så man inte köper en för liten bäbis, djuraffär eller ej.
Men varifrån får djuraffärerna sina kaninungar då? Köper dom inte in dom från uppfödare? Eller buskavlar dom hej vilt, på egen hand?
Man kan lämna in kaninungar hos djuraffären, man får ca 60 kr per kanin (?)
Ananrs har dom nå speciellt ställe där dom får in kaninerna ifrån, man vet aldrig om kaninerna är renrasiga (om inte någon privatperson har lämnat in en kull ungar/unge med stamtavla såklart)
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
#27 det är alltså "överskottet" som hamnar hos djuraffärerna?
Nu är ju inte stamtavla det viktigaste för mig, men jag sponsrar ju hellre uppfödarna än djuraffärerna…
nu har jag läst igenom artiklarna härinne och kommitpå Vilken färg? jag vill ha på ninen =D
Eller färg och färg… Enfärgad med slöja (hette det så?) Det är precis så jag vill att ninen ska se ut =)
Gärna med vitt i botten och mörkgrå slöja (helig birma-teckning).
Så tipsa på om kaniner nu =)
Jag kommer nog inte få några ungar som du önskar att teckingen kommer at vara, det kommer ev bli vita rödöga, svarta, vildtgråa och isabella brokade
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
JA, precis sån färg menar jag. Är inte så hemma på kaninfärgerna
.
Lycka till att hitta en kanin! =D
Lycka till med att hitta ninisen :)
Dom är riktigt fina Zobelsiameser!
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
#32 Precis ;)
Otroligt söt Muffin är!! :o
Om du gillar lite pälsvård, kanske dvärgvädur fusch kan vara något? Jag ser oftast dvärgvädurar med fusch päls som är zobelsiames :P ur gulliga.
#36 Tack :D
Emma
Nu har jag spanat runt lite på olika raser och fastnade för den helt underbara Hermelinen =)
Den ser ju så go ut
och liten och behändig.
Vi har en liten skogsdunge på gården som ska hängnas in till ninisen, till sommaren. Så mycket utrymme och skutt-möjligheter utlovas =)
#38 Bra val :) hermeliner är underbara <3 min syster har en, jag hade en vintern-våren 2008.
Finns ju zobelsiames på dom med :)
#40 Ååååå vilken gobit 
men nu blir jag förvirrad igen… Vad är skillnaden på blåzobel och zobelsiames? Tycker dom ser ganska lika ut 
#42 tycker fortfarande att blåzobel och zobelsiamesen ser välfigt snarlika ut. Skulle någon lägga ut en bild på en sådan färg, skulle jag omöjligt kunna avgöra vilken sort det var.
Däremot den bruna varianten såg man ju skillnad på (brunzobel).

Jag måste bra säga att det är inte alltid det är "överskottet" som hamnar i djuraffären. En kille som heter Göran Westerlund(har jag för mej) han föder upp hermeliner. Han säljer sina hermeliner med stamtava till vår djuraffär. Sen är det väll så att han sparar de bästa hos sig, men de som han säljer är öronmärkta och har stamtavla och kommer ju från han som är en seriös uppfödare. Men det kanske inte är så överallt!
#43 har du hittat någon ;) ?
/Elvira :D
jag tycker du borde ta en titt på hermelinen :)
jag har en hermelin och den är väldigt lätthanterlig, har aldrig bitit mig och man kan nästan hantera den hur man vill :)
Ett tips? är att om man ska ha en kanin till sällskap är det bättre med en hane för dem "vaktar" inte sitt revir på samma sätt som en hona gör.
Du får en bild på min hermelin curry här osså :)

Titta gärna in på min hemsida, har en hel del ungar till salu just nu
Har även en del vuxna jag kan tänka mig att sälja…