Är han frisk?
Är min svarta dvärgvädurshane Leo på 2 ½ år frisk?
Han är pigg men ligger ofta på sitt hus, eller ligger ner och "har det bra" när jag kommer in till honom. Han piggnar till då och kommer fram och hälsar. Jag vet att när de ligger ut med bena (som ha ofta gör) så menar dom att de har det bra. Hans ena öga har rinner lite ibland.. Det är liksom torkat. Men det andra ögat verkar vara ganska friskt. När jag tar ut och gosar brukar jag blöta fingret lite och tvätta bort det. Han ser genast mycket piggare ut då.
Jag vet inte hur länge han har haft rinnande ögon, kanske någon månad, eller en halv. Men jag har inte riktigt funderat på att åka in till en djurklinik eftersom att han alltid är pigg och så.
Är han frisk?
Blir tacksam för svar.
min agerar ungefär på samma sätt, men han har inget rinnande öga. tänkte först att han var ensam så jag satt mig hos han, då börja han röra sig igen, men efter ett tag la han sig å vila igen… men han äter/dricker som han ska. så jag skulle inte tro han var sjuk.
men du kanske borde kolla hos vet ang ögat?
Rinnande ögon kan bero på att han står i drag. Om han bor inne så flytta bort honom från fönster och om ute, se till så han står helt dragfritt.

Tack för svar!
#2: Just nu bor han i badrummet, en annars bor han ute i förrådet med element. Badrummet har inga fönster men en dörr. Det är kanske en 8 meter, skulle jag tro, från badrummet till ytterdörren. Badrumsdörren brukar stå öppen så att det ej ska bli för varmt och/eller fuktigt där inne.
Du kanske ska höra med en veterinär angående att han har ett öga som rinner.