Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 2580 ggr
Noa-Nisse
0

Hur ska jag göra?!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! nu behöver jag lite hjälp av er i form av förslag!

Snälla läs fast det är ganska lång text :D

Jo det är såhär att jag går ju i 3:an och tar studenten till sommaren. Efter studenten ska jag jobba intensivt de tre sommarmånaderna och sedan efter det ska jag åka till Thailland på bartenderutbildning och kommer stanna där ett bra tag. vilket betyder att jag kommer lämna hela familjen här hemma iklusive mina djur!

Min hund tar mina föräldrar hand om, men så är det ju Skalman… Jag har heeeelt uteslutit att sälja honom, har inte ens tänkt åt det hållet! och han är ju ingen "vanlig kanin" somman kan ta hand om bara så, det är ju det här med hans bettfel. Man måste ju klippa tänderna till honom minst 5 ggr i måndaden och mina föräldrar kan inte göra det och vågar heller inte det för den delen. att han ska åka till veterinären varje gång blir ju jättedyrt i längden. men så har jag hört på Djursjukhuset i malmö om de opererar bort tänder på kaniner. och ja det gör dem men när de hörde att skalman inte har något obehag av att få tänderna klippta, heller inte krånglar när man ska göra det så ville de helst inte. de sa att man ska klippa tänderna sålänge som det är möjligt och att operara är bara en sista utväg.

operationen kostar ca 3 000:- till 3 500:- pengar är absolut inget beskymmer alls men det är det att de sa att även fast man opererade bort dem så fanns det en risk för att de på någotvis bildades ny tandrot och det växer ut nya tänder. sen är ju hela operationen en risk.

så hur ska jag göra!?
det känns ju redan som om operationen är en sista utväg? eller finns det fler alternativ?

MVH johanna!

Medarbetare på Hundar.ifokus

johannamilden
0

Det beror ju lite på hur mycket tid du vill satsa & lägga på din kanin. men kan tänka mig att han förtjänar det bästa han kan få..
samtidigt som han inte tkr att det är obehagligt att få dom klippta, så har du inte tid. men fast han inte tkr att det är ngt större problem, så vore det ju lite onödigt att operera bort hans tänder.
Fast det är klart, han kanske inte direkt njuter av att ha växande tänder på det sättet.. det är helt & håller upp till dig& hur mkt du kan satsa på honom, om du känner att du ska lägga ner tiden att klippa hans tänder. jag skulle nog ha lagt ner tiden. men det är ju jag. :) hoppas det löser sig!
johanna mildén.

Noa-Nisse
0

#1 jo men det är ju det att jag är inte hemma så då kan jag inte satsa någon tid på honom. kommer vara borta minst ett halvår :/

hyltebarn
0

Kanske finns någon snäll & van här på kif som skulle kunna tänka sig att ta hononm på foder ett tag ?

Med det där att operera bort tänderna.. vad ska dom då gnaga och äta med?

/Saralindh
Hyltegårdens kaniner, (hemsida m.m kommer)

Baralisah
0

hur mycket kostar det att klicka tänderna per gång hos eran vet?

Hälsningar Lisa - medarbetare på Jättekanin iFokus

[chriistina]
0

Din familj kan inte överväga att lära sig att klippa dem? Eftersom han är så lugn och snäll, och van vid det så borde de kunna fixa det med lite vilja.
Ska själv förhoppningsvis åka bort hela nästa år och min mamma kommer då ta kaninerna då de är så pass gammla att jag inte vill lämna ut dem. Den ena kaninen har problem med magen så det krväs man ser små tecken. Men hon kommer få lära sig så hon kan ta hand om honom på bästa sätt. För hon vill också ha kvar honom är hemma (om han lever när jag åker).
Annars kanske du kan lära någon annan klippa dem som är villig att göra det medan du är borta så kan någon i familjen bara sköta om honom som vilken kanin som hälst?
Att operera bort tänder är verkligen något jag tycker man ska undvika så långt det bara går.

Noa-Nisse
0

#3 han kan inte gnaga med tänder heller, p.g.a. bettfelet ju :P

#4 när jag gjorde det för första gången kostade det 75:- om jag inte minns fel, och det var ca 2 år sedan. priserna måste höjts sedan dess..

men iallafall jag vet inte, jag skulle helst inte vilja lämna bort honom.
men jag ser faktiskt inte några supernegativa saker med att operera.. ja visst det finns ju de nackdelarna som jag nämde innan, men ändå.. han kommer ju leva normalt utan framtänderna liksom.
mamma och pappa vill absolut inte klippa tänderna, de vågar inte..

så det känns som om jag är i ett dilemma liksom :/ men du christina, vill veta varför du tycker man ska undvika det så långt som det går,  operationen då alltså? (bra att höra olika åsikter)

lill-jarven
0

Om de har höjt priset till ca 100kr och du ska vara borta 6mån och tänderna behöver klippas 5ggr/mån så blir det en totalsumma på 3000kr. Så om pengar inte är ett bekymmer är ju det ändå en lösning.. :) (såvida dina föräldrar kan åka in med honom så ofta.)

Men om han inte kan tugga alls pga bettfelet så behöver han ju inga tänder, så då kanske det är lika att operera bort dom?
Då spelar det ju ingen roll om han har tänder eller ej.

Hoppas det går bra hur du än gör.

tantnett
0

Jag hade nog valt att dina föräldrar kört in med honom till veterinären för klippning.

Du brukade ju köra dit? Kan du inte ge dom telnumret till veterinären som klippt honom samt kanske även tala med din veterinär att under den perioden du är borta så kommer dina föräldrar in med honom?

Men hur kan det vara att hans tänder behöver klippas 5 ggr/mån? Är det vanligt? Min kanin är 4 år och jag har aldrig behövt klippa hennes tänder.

En annan lösning är kanske om någon van här på KIF bor i din närhet?? och kan kanske ta på sig att köra till dig och klippa dom??

Marsvin 4-ever Tungan ute.

Sashhi
0

#8 - Som sagt, som du kan läsa. Kaninen har ett bettfel, därför måste man klippa hans tänder.

Not your mom, not your milk.

tantnett
0

#9 Hoppsan! Man skall ju inte bara gå upp, man skall ju öppna ögonen också!    Skäms

Marsvin 4-ever Tungan ute.

Noa-Nisse
0

#10 hehe :P

nja, men det är det att jag litar inte på någon annan till att klippa hans tänder. visst veterinären litar jag väl på…

#8 nej, jag brukade nite köra in honom till veterinären, det var bara en gång för att se hur man gör..

hmm, jag funderar faktiskt på operation, men ja.. aja jag får dundera vidare helt enkelt :)

[Wera]
0

Ingen aning om vad du ska göra. Om han ändå klarar sig bra utan framtänderna så kanske operationen skulle vara nödvändig?
Bara en fråga… hur gnager han nu då och äter? Men käktänderna? :P

Noa-Nisse
0

#12, ja precis det känns så..

hm hur ska jag förklara det, han använder bara framtänderna till att plocka upp pellets, (eller vad det nu är han äter, grönsaker os.v.) sen tuggar han med kindtänderna :) så han rör inte pinnar eller grenar eller något annat gnagbart alls.

[Wera]
0

#13 Hur ska han kunna plocka upp maten om man tar bort tänderna?

Noa-Nisse
0

#14, med gummen. det är inte svårt, det är som att ta bort våra framtänder, vi kan ju äta ändå :)

[Wera]
0

#15 Skäms haha jag tänkte inte på det, själv har jag fått leva 8 år utan 3 av mina framtänder Förvånad när jag var mindre Tungan ute