Vad är bra?
Hur högt är bra om kaninen hoppade för första gången?
Min kille (12 v) hoppade i går för första gången och klarade 25 cm, 30 cm så rev han, eller då välte han de översta bommarna med framtassarna innan han hoppade över.
Jag har ju sett att maxhöjd för lätt tävling är 30 cm, men ska jag tycka att 25 cm är bra för att vara första gången?
Vad hoppade era kaniner första gången ni hoppade dem?
kissmekate.blogg.se
Kommer ihåg att Omi's första gång var en "bana" på tre hinder. Hinderna var ställda på lägsta (3-5cm) förutom det sista som var det svåra på 8cm ;) vi körde denna runda tre gånger. Och det var veckans träning <3
Man ska inte börja med att hoppa så höga höjder. Det viktiga är i början att mer få kanin tycka det är kul och att hoppa runt banan, eller hur man ska förklara det.

Vi har en pinnen som vi har kört in i hålen i Hage hemma som Stampe brukar hoppa över. Vi började ganska lågt men sen har vi höjt lite för han hoppade så himla högt. Har inte tyckt att de sett så högt ut så igår mätte jag när han var som mest tokig i att hoppa och då låg pinnen på 23 cm höjd och då var han ändå några cm över. Och han Tycker det är jätteroligt att hoppa där. Han springer runt runt och hoppar. Och när han inte känner för att hoppa så kryper han under eller så tar han tag i pinnen med tänderna och flyttar på den så att ena änden hamnar på golvet :)Ska nog försöka bygga lite hinder till i sommar. Fast då gäller det att vi hittar ett bra ställe att vara på också för i bor i hyreslägenhet och det brukar var en hel del barn ute på gården.
Ca 5-10cm första tiden är max, tycker jag. Och då börjar jag träna lite med mina när de är ca 4 månader (iofs har de nästan alltid något litet hinder i hagen på ~10-15cm men då får de ju själva bestämma när de vill hoppa).
Skulle iaf absolut inte börja träna med 25-30cm hinder, då det sliter på kaninens ben och dessutom kan få dem att tröttna på hoppningen.
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)

Jag hade inte en aning om att det var så högt och har sänk så att det kommer att ligga på max 10-15 cm även om han hoppar högre. Hur gammal bör kanin vara för att man kan börja höja mer och mer? Vore bra att veta så att man inte höjer för tidigt. Har lite taskigt ögonmått och sen har det ibland hänt att vi har stött till pinnen så den trillat ner och då har sambon satt upp den och då kanske inte tänkt på hur högt han sätter den heller. Men en sak är säker. Stampe verkar verkligen gilla att hoppa. Ibland tar ett sånt jätteskutt över pinnen fast den ligger på marken. En gång hade vi inte ens satt dit pinnen uan den låg på golvet i hagen då gick han och buffade på den precis som om han ville att vi sätta upp den. När vi gjorde det satte han igång att hoppa. Hoppas att han alltid kommer vara lika hop glad.
När kaninen är fyra månader gammal får den börja tävla.
Alla kaniner måste alltid börja i lätt klass, där hinderna är max 30cm höga, och 45cm långa.
Själv börjar jag aldrig träna hoppning med mina kaniner förrän de är tre månader, å då på väldigt låga hinder, 1bom, dvs. runt 10cm. Träna inte för länge, ..
Känner man att kaninen inte är redo för att hoppa lättklass vid 4månader kan man alltid starta mini klass, vilket är en inofficiell klass, så kaninen kan inte få några "uppflyttningspinnar"
Men mitt råd är att inte träna förrän tidigast 3månader (12v), å korta stunder, å inte allför ofta. Har man ett hinder i hagen som kaninen får skutta över självmant är det en annan sak. Kan vara en bra idé då kaninen brukar få lättare att förstå när man sedan hoppar med den i sele.
Men det finns inget mått på vad som är bra de första träningarna. Alla kaniner lär sig olika fort! Ha bara inte för bråttom med höjderna, det kan vara skadligt!
Lååångt svar, hoppas du blev ngt klokare. Lycka Till!
//Sandra Magnusson, Kyrkeliden's Hoppkaniner
sajtvärd på kaninhoppning iFokus

#5 Tack så mycket för svaret. Nu har jag inte haft pinnen i hagen på ett par dagar. I förrgår så hoppade han fast vi inte hade pinnen men hoppade där den brukar vara. Men i går var han lugnare. Blev nog lite annorlunda nu när vi satte ut toaletten i hagen till honom. Innan har han haft tillgång till buren. Nu ska jag försöka få honom att bli rumsren och då byggde jag hagen på så sätt att han inte hade tillgång till sin bur utan bara var i hagen. GIVETVIS flyttade jag över vatten, lite hö, och matskålen också. Men han hoppade omkring ändå utan pinne. Fast toa var nog mer intressant. Han låg på lite avstånd och tittade på den. Sen satte han sig i den utan att göra något behov.
Höjderna kommer jag ta det försiktigt med börjar med 10-15 cm och sen får jag nog höja till sommaren efter om vi inte har tur att det blir en "lång" sommar i år, då kanske man kan höja ett par cm efter ett par månader. Kan ju bara vara ute då det skiljer max 10 grader mellan ute och inne. Läste att en större tempskillnad kan vr farligt för dem.
Är di intresserad av att träna med andra så skulle jag kika in på : www.skhrf.com
Där kan du säkert hitta en klubb nära dig å åka på träningar/tävlingar. Då får du absolut de bästa råden av kunnigt folk, å att åka på träning/tävling är kul, inte bara för dig itan kaninen =)
//Sandra Magnusson, Kyrkeliden's Hoppkaniner
sajtvärd på kaninhoppning iFokus

#7 tack så mycket. skall kolla den sidan.

Alldeles för högt med 25 cm för en nybörjarkanin. Om han slår ner hindret illa kan det sätta men för träningar i framtiden. Men det var allt en duktig nin som klarade det :) Men ta det lugnt för sjutton, det lönar sig sen när du och han är redo för tävlingar! :)
Låga hinder, max 5-10 cm och fokusera på att lära kaninen gå mellan hindren innan du tänker höja.
Lycka till :)

Just nu har jag inga hinder alls då jag inte riktigt vet hur jag ska ha hagen då vi nu har två ninisar. Sen har han klarat av att hoppa eller i alla fall på något sätt att ta sig över kompost gallret som är ca 80 cm högt. Det var när han fick vara i hagen och den nya ninen var i buren under natten och buren sod precis utanför hagen så att de kunde ha kontakt om de ville. Då tog han sig över gallret, Han hade visserligen sitt hus i hagen men det stod inte där han tagit sig över om han inte först hoppade över i den änden av hagen och sen gick runt och hoppade upp på buren. Men då var det ju ändå 60 cm att hoppa över. Kl två på natten stod vi och byggde om hagen till en bur istället. :) Nu när jag ska komma igång med lite hinder och så blir de inte mer än max fem cm höga så att även lilla Bamse har en chans att ta sig över. Vi hade inte en aning att det var så högt förrens jag mätte och då sänkte jag direkt. Tyckte att det var väl lite i högst laget för honom.

Nu hoppar vi bara max 10 cm. Inte så ofta, kanske en gång i veckan, om äns det.
Dock hoppar han själv 45 cm när han hoppar upp i soffan 
kissmekate.blogg.se