MARDRÖM!
Jag har varit med om något så jäkla vidrigt och jag är så jävla arg att jag inte kan förklara!!
Vid 19.15 ikväll åkte jag iväg till gymmet för att träna, innan jag åkte gick min man runt och gäspade och sa att han var trött så han tänkte gå och sova tidigt efter att han nattat barnen. Ja gör det du sa jag och åkte.
Sen kommer jag hen vi 20.30 igen och alla dörrar är låsta, min man trodde jag hade nyckel, men det hade jag inte så han hade gått och lagt sig. Hur som hellst gick jag runt huset och kände på alla dörrar, men alla var låsta. Sen sveper min blick bara över uteburarna och då ser jag det.
Någon har ställt upp taklocken på Stampes och Classics burar. Shit tänker jag och springer dit. Först tittar jag i Stampes bur som ser ut som ett slagfält, jag letar efter honom men hittar honom inte. Så då tittar jag ner i Classics bur och (fan!!) där sitter Stampe helt orörlig medans Classic skuttar okring som vanligt. När jag ska plocka upp Stampe kommer Classic och jag får verkligen trycka bort honom. Stampe bara hänger där, vid liv men djupt chockad.
Fan vilken panik jag fick, sprang med Stampe och bankade på alla fönster och dörrar till vårt hus, men alla sov som Skalman, förutom hunden som bara stod och glodde på mig i fönstret. Till slut sprang jag över till grannen som släppte in mig hos sig. Vi tittade igenom honom och konstaterade att Stampe blivit biten i läppen men mer än så var det inte.
Vi började ringa runt till olika veternärstationer men INTE EN ENDA har öppet, vad fan är det frågan om?? Kan inte tro det är sant! Men medans vi sitter där börjar han komma tillbaks till sig själv igen, tar sig ner från mitt knä och nosar runt lite i deras hall, tar sig tom en vända upp för deras trappa och ner igen. Snart skuttar han omkring som vanligt.
Skönt som bara den.. Min granne gick för å banka på våra dörrar medans jag satt där med Stampe och sen kom hon och sa att min man vaknat och öppnat, så jag kunde komma in. Jag plockade fram en gammal innebur som vi haft ståendes här och skräpat, den får Stampe bo i tillfälligt inne i förrådet för å repa sig i lugn och ro.
Så nu har jag tvättat av såret på läppen och kollat igenom honom och fixat och donat. Innan jag låste förrådet hade han i alla fall hunnit både äta lite och dricka, han skuttade runt och verkade lugnare igen, jag lär ju springa upp flera gånger inatt och titta till honom, kan inte minnas sist jag var så här rädd.
Antar att denna text är lite skumt ihopsatt nu, men jag är fortfarande så himla skärrad, fattar inte vem fan som kan ha gjort detta mot mina kaniner!! Är bara så glad att dem inte hunnit kastrera varandra.
Classic hade inte en skråma på sig och verkade vara helt oberörd!
Oj oj oj om jag får tag på den/dem som ställde upp burtaken! Då jä--ar!!
Men herregud! Vad är det med folk!?!? Jag blir så arg!! Herregud, det är DJUR det handlar om. 
Skönt att kaninerna verkar må bra iallafall.
Ja och jag kan bara tillägga att burtaken är tunga som bara den att lyfta och ställa upp så den som gjorde det kan ju inte ha varit nån liten unge precis.
F-n vad arg jag är!

Shiit va hemskt!! :O
Fy så hemskt! Jag förstår inte vad andra människor tycker sig få ut av att göra sådana saker. Vem tror dom att dom är? Att någon kan göra så, helt ofattbart.
Jag var med om något liknande för ungefär ett år sen. Mina kaniner bodde i lekstugan och grannbarnen brukade vara där ofta och springa hos kaninerna, trots att jag sa att de måste fråga mig först. Jag hade en stor sten för dörren så den inte skulle blåsa upp och de gånger barnen var där brukade de lägga stenen i en liten grop i marken bredvid lekstugan. En dag när jag kom hem från skolan stod dörren på vid gavel, stenen låg i gropen och kaninerna var borta. Ungarna hade gått dit utan lov och glömt stänga efter sig.
Så här i efterhand ångrar jag grovt att jag inte hade hänglås på dörren, hade tänkt på det så många gåger! Saknar min Albin och lilla Minou så jag blir tokig ibland:(
Men vad skönt att höra att dina kaniner inte tog någon större skada! Vilken otrolig tur!
Låter ju hel konstigt att det bara var öppet sådär :/
Usch vad läskigt asså :S
Ja det var verkligen läskigt!
Stampe är oersättlig, det finns bara en som han, jag älskar honom så himla mycket att jag nästan gick sönder när han bara satt där och var helt borta innan jag hann få upp honom! Sekundrarna kändes som evigheter.
Usch, kan inte fatta att under tiden detta pågick stod jag på gymmet och min familj låg och sov. Stackars lilla Stampe som kämpade för sitt liv…
Nu blir det defenitivt hänglås!
Oj, det var då en riktig mardröm!
Jag blir så förbannad, kan inte folk hålla reda på vad som är mitt och ditt!? man ska väl inte behöva övervakningskamror i sin egen trädgård!?
Skönt iallafall att han piggnade till lite!
Lycka till med Stampe och hoppas att ni får fast boven/bovarna!
Kastanjegårdens Kaniner
Måste bara först och främst säga att vilken snäll granne du har
.
Och usch har själv erfarenhet av sånt där, glad att det slutade så bra som det gjorde för din del.
(här slutade det illa med akut avlivning)
Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |
Ja, min granne är urgo, är så glad att jag har henne! Hon hjälper mig massor och pysslar om kaninerna i mängder varenda dag.
Men fy så tragiskt för Er! Hur illa var det då? Alltså vilken typ av skador fick kaninen då?
Kaninen ifråga blev stulen, lekt med som en docka tydligen, och sedan dumpad med ett illa brutet ben.
Är själv lättad att jag slapp se henne då, hon var bara tre månader.
avlivades ganska snart efter upphittandet och alla andra kaniner flyttades inomhus.
Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |

Guud vad läskigt !! :O Tur att man har hänglås :O

Snacka om sjuk värld vi har idag!
Krama ninisarna från mig. Skönt dom klarade sig.
Marsvin 4-ever
.

Men vad är det du säger?!?! Vad finns det för jävla folk egentligen?
Man ska väl inte behöva ha kamror och hänglås för att folk ska fatta att dom ska låta bli nått som inte är deras.. Vad finns det för sjuka folk? Fattar dom inte att det är bara djur!? Grrr, vad arg jag blir på sånna människor!
Hade ungefär likadant under natten jag sov, då min dvv hona skulle paras och hanen fick vara i min honas bur. När jag gick ut till kaninerna på morgonen för att fodra så var båda kaninerna borta. Jag blev helt förvirrad och hamnade i chocktillstånd. Vi satt upp lappar och ringde runt, och att folk som hittade min underbara nin skulle få en hittelön. Efter en vecka var det någon som hade tagit hand om henne och hanen, vi åkte direkt dit och dom berättade att dom hittat båda kaninerna på en åker! ca 2mil ifrån mig, Bland alla rovdjur liksom.. hur kan man bara släppa ut kaninerna på en åker?
Det värsta var ju på morgonen när jag skulle kolla till kaninerna så var buren ständ och och reseburen borta. Liksom… stänger buren för att inget ska märkas.
Det slutade med att jag fick avliva henne ca 3v senare för hon var så aggressiv så jag inte äns kunde gå förbi buren så gick hon till attack.
Vilken tur att båda kaninerna mår bra nu! Förstår att jorden skulle gå under om du förlorade stampe, han är så fin . . .
Hälsningar Lisa - medarbetare på Jättekanin iFokus
Stampelina: Förstår att du är skärrad! Det kunde ju gått riktigt riktigt illa! Hur tänker människor egentligen? Vad är syftet med nåt sånt? Hur kan man?! Sånt här verkar hända titt som tätt och jag.. jaa, jag förstår bara inte…! Jag hoppas att både du och Stampe kan känna er lugna snart igen.
#10 Usch, jag mår illa av att höra hur din kanin blev behandlad. hur sjuka människor finns det egentligen?
Känner samma som Deco, man mår ju illa av att läsa om alla sjuka människor som gör djur illa.
Hur jäkla sjuk har världen och samhälle blivit??
Så, var ute en snabbis och tittade till honom, han hade ätit upp nästan all sin pellets och druckit mycket vatten, förstår att han behöver fylla på energin igen!
Jag lyfte upp honom och han var lugn som en filbunke, som vanligt alltså.
Tror och hoppas att han repar sig snart!
Nu ska jag försöka sova lite grann, känner mig dock fortfarande lite för uppjagad för att kunna sova ännu, men det är ju en dag i morgon med.
Phu, vilken nedrans kväll…
men fy 17.
vilken tur i oturen att killen din hade låst så du gick runt huset .du får kolla efter spår i dag i snön .
hur är det med lilla stampe i dag?
Nej fy vad hemskt! Fattar inte att människor kan göra så >.<
Skönt att han verkar må bättre nu i alla fall!
#17 - Ja, precis, måste funnits en mening med det. Ödet liksom.
Gud vad tankarna snurrade igår när jag gick och la mig!
* Tänk om han hade lämnat ytterdörren öppen? Då hade jag förmodligen inte sett att burarana stod öppna.
* Hur länge hade Stampe varit inne hos Classic egentligen?
* Vem F-N gjorde så här??
* Och varför gjorde någon så här?
Var i alla fall ute hos honom nyss och tittade till honom. Han är faktiskt lite ängslig fortfarande, ställde sig mot burgallret och pep lite så jag lyfte upp honom och han blev nöjd. Känns som om att han kommer behöva massor med pyssel och kärlek för att återfå sitt självförtoeende igen. Gud vad jag älskar honom min lilla plutt.
Bifogar en bild på min lilla älskling, visserligen en gammal, men ändå!!
Stackars Classic gjorde ju bara som hans instinkt talade om för honom, det var säkert inte speciellt roligt för han heller så jag lyfte upp honom nu också och klappade om honom med. Han verkar dock ej påverkad av det som hände, så det är ju skönt. Men det är ju så klart också att "fighten" var ju inte direkt jämn, Classic väger ju nästan dubbelt så mycket som Stampe. 3,4 kg mot Stampes 1,8 kg. Ibland är naturen hård men djuren måste ju följa den, så är det ju bara.

#20 Har fullaste förståelse för din förtvivlan.
Varför måste något sånt här hända?
Vad är det för sjuk värld vi har som gör att oskylldiga djur ej får vara ifred?
Man vill bara skrika rätt ut!
Kram på dig och ninisarna.
Marsvin 4-ever
.
Tur att det gick så pass bra ändå. Finns tyvärr många sjuka människor som verkar tycka det är kul att göra sånt :/
Det som retar mig galen också är ju detta med att det inte fanns någon veterinär att tillgå för oss heller!
Ok, det var kväll, men vad gör det? Jag tycker det är helt otroligt att man inte ska kunna få hjälp med sjuka djur när som hellst.
Nu piggade han ju visserligen på sig under tiden vi satt och ringde så därför avvaktade vi med att fortsätta leta då vi såg att skadorna var mer "psykiska än fysiska"
Men vi hann i alla fall ringa runt till alla inom 5 mils radie som stod i telefonkatalogen, helt sanlöst att ingen av de har kvälls- eller helgöppet!!
#23 finns det ingen veterinär som har jour? :/
Jag fattar inte hur de tänker! Man blir så arg!
Nopp, någon hänvisade dock till Bagarmossens djursjukhus, 9 mil härifrån…

#24 Jodå visst finns det veterinärer som har jour.
Men oftast då man ringer dom gällande kaniner eller smådjur allmänt, så får man vara jäkligt tuff och stå på sig att djuret i fråga är i behov av veterinärvård.
Oftast ber dom en att ringa dagen efter på tel.tid.
Och jag blir vansinnig över detta. Har man en veterinärsutbildning så är man ta mig tusan också skyldig att ta ansvar för ALLA djur!!
Om jag någon gång ringer om min häst, så kör veterinärerna ut inom den närmsta timmen.
Men ringer jag om mina smådjur så måste jag själv ställa diagnos samt stå på mig att JAG GER MIG ICKE jag kommer med djuret NU!
Betalar vi smådjursägare mindre???
Turligt nog har "min" veterinär idag förstått att DENNA KÄRRING ger sig inte, så jag har idag en bra relation med min veterinär gällande mina smådjur.
Men det är ledsamt att ständigt läsa om andra som i akuta fall kämpar för att komma till en veterinär.
Marsvin 4-ever
.
vad hemskt! konstigt att takocken var öppna! Man blir så arg!
Fy, blir helt skärrad när jag läser detta! Stor kram till dig Tessan!
När sånt här händer måste jag faktiskt tro att vi har änglavakt…
Att det gick bra trots det hemska som hände, menar jag.
Men gud, vad är det för fel på folk?! Det är ju helt sjukt att man måste ha lås på burarna för att ingen ska gå och släppa ut ens kaniner.
Tur att allt gick (hyffsat) bra med Stampe i alla fall.

Lilla plutten, det är inget fel på hans öra för den som tycker det ser kostigt ut, han hade bara doppat det lite i sin vattenskål!=)

Nej gud vad obehagligt! Tur att ni alla mår bra nu efteråt!

VAD SJUKT! HUR KAN MAN GÖRA SÅHÄR?!?! Jag blir bara arg när jag läser detta! Vilken tur att Stampe inte dog - tur i oturen. Men man vill ju bara att dessa idiotiska-skit-ap-fjant-människor ska sluta!! Jag kan inte fatta hur dum man kan va och göra så!? DET GÅR EJ ATT BESKRIVA HUR KNÄPPA OCH IDIOTISKA DE ÄR! NU E JAG SKITARG! Inte på er men på fjantarna som gjort detta! Det är DJUR djur ch inget annat! - människans bästa vänner! Får man se en sådan människa så skulle man ju bara vilja springa fram och slå ihjäl dem!
Och sen att det inte fanns någon djurklinik öppen - HUR KNÄPP FÅR MAN VA? Alla, ALLA är exakt lika mycket värda, människor OCH djur!!!!!! När man sjukhusen är öppna så borde ju djursjukhusen också vara öppna! ÅÅÅÅH! Men vilken snäll granne du har. :)
Hoppas att såret blir bra! Tycker synd om er ALLA!
#27 då måste jag säga att djursjukhuset i gammelstad är riktigt bra. Jag vet att de t.o.m har tagit emot råttor akut :) Och opererat akut på minst 1 råtta.
#38 - Ligger det i Uppsala?
Tycker det är riktigt bra med veterinärer som tar emot alla sorters djur när som helst och oavsett storlek!
Kände igen det där som tantnett skrev om att när man ringer om hästen kommer de ju på stört, men det är bökigt att få till en tid för småttingar.
Men nu ringde vi ju faktiskt inte till alla veterinärer har jag sett idag utan bara de som var med i lokaldelen, har nämligen kollat på Eniro och utbudet på veterinärer var ju faktiskt mycket större än vad jag kunde tänka mig! Så skäms lite på mig!
Jagade upp mig rätt duktigt igår, blir väl så när man har panik…
#39 nej jag kanske skulle ha skrivit att det är i Luleå :)
Men annars är veterinärer lite överallt dåliga på att ta små djur seriöst.
Inte så konstigt, en bra grej är att kolla upp nödnummer till veterinären innan det händer nåt. För man får ju panik när det händer ens älskling något, och då är det inte alltid man tänker helt klart :)
Japp, det är riktigt.
Kände igår att allt vart helt upochner, irrade runt efter mitt djurapotek och hittade inga nummer till veterinärer, grannen hade inte datorn påslagen så därför blev det i alla hast telefonkatalogen.
Nu har jag pratat med min man om hur vi ska göra för att vara mer förberedda om något liknande någonsin händer igen.
Vi ska ju ändå göra om i förrådet och bygga större burar där inne, så då sa min söta gubbe att han tyckte vi skulle sätta upp ett medicinskåp där inne också, så slipper man fundera över var tusan man la medicinlådan och bomullen och allt man behöver.
Har idag skrivit en telefonlista med alla veterinärer runt om oss, så man har de tillgängliga i kaninernas pärm.
Trodde jag var en organiserad människa med koll på läget, men icke denna gång.

Usch, vad hemskt! Vilken tur att allt gick bra iallafall!
MVH Emmy/ cikorias.blogg.se
[kaniner och gerbiler]
Men vad idiotiskt! Kan man bara inte låta bli andras egendomar!
Shit vad hemskt! Man ska igentligen inte behöva ha hänglås för att ens djur ska få vara ifred! Det finns så dumma människor
Gud, vad hemskt!
Jag fattar inte hur folk kan..

De som gör såntdär har ju verkligen inget liv.. Ba höhö idag ska jag gå och öppna kaninburar!! Herregud kan de inte växa upp! Så omoget, de måste ha nått psykiskt fel! Men vilken tur att det gick bra!
Förresten har jag inte sett Classic någon gång ;) en riktig sötnos :D
/Elvira :D

Det är ju djur det handlar om, vad som helst kunde ha hänt! Det borde ju alla förstå.
Gud vad hemskt! Hur kan man egentligen göra något sånt mot ett djur!

Det finns så sjuka människor här i världen, jag förstår inte hur människor tänker.
Gud så hemskt! :( :O