Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 407 ggr
spiritedaway
0

Kastrering hona

Jag undrar om det är någon som har erfarenhet av kastrering av honkanin?
Försökte leta efter liknande trådar men hittade enbart om hankaniner.

Om man har en hona som är brunstig ofta, och rider på hanen hela tiden och även slutat vara rumsren vid de tillfällena. Bör man kastrera då tycker ni?
Jag antar att kaninen blir lugnare, men är det värt riskerna?

Kaniner är så ju känsliga mot att bli nedsövda. + min kanin har liiite övervikt men det har blivit bättre nu.

[Wera]
0

Har ingen erfarenhet av det men om honan bor med en kastrerad hane och är bsruntig och rider, kan det vara bra att låta honan kastreras hon också. Då slipper hon bli stressig av alla lukter.

Det är något större ingrepp på kastrering av honor än vad det är med hanar.

Trasdockaa
0

Har avkommor som är kastrerade (honor alltså) utan några problem. Men man måste vara medveten om att alla operationer är ett risktagande, oavsett kön, ålder etc :)

Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)

spiritedaway
0

Jo jag vet att det är ett större ingrepp på honor. Hon är fortfarande under 1 år så jag tror inte hon är i någon högrisk-zon direkt.
Men just att hon är lite överviktig gör mig lite extra orolig.

Alla operationer innerbär ju en risk, det vet jag. Är alltid jobbigt att lämna in ett djur på operation. Jag hinner bli jätteorolig innan det är klart.

men jag ska ringa och rådfråga veterinär och kolla upp priser och så och bestämma mig senare.

Men hade varit skönt att få höra från lite fler som har erfarenhet av detta. Men känns som att det inte är jättevanligt att folk kastrerar sina honor.

Memliss
0

jag följer denna tråd med hök-ögon! Har funderat på samma sak med min hona. Och hon är också under ett år. hoppas någon vill dela med sig av sin erfarenhet om detta.

spiritedaway
0

#4 fick ett mail med tips? eller vad man ska säga. Rekommendationer att kastrera , då rätt hög procent av honor får cancer. + att kaninen blir lugnare.
Och då kan man ju få en mycket friskare kanin förhoppningsvis. Även fast en operation innebär en risk.

Det lutar mot att jag ska kastrera honan min, ska kontakta en veterinär och se om han har erfarenhet av att kastrera honkaniner, kolla upp lite priser och så. Eller jag ska väl kolla hos flera veterinärer.

Memliss
0

jaha…ajdå cancer vill man ju undvika. ska höra med min veterinär här i karlskoga. Bra bara om hon lugnar ner sig den lilla raketen…killen hennes blir ju alldeles vimsig av hennes kutande:P tack för hjälpen spiritedaway!

spiritedaway
0

#6 mm, för det där kan ju vara väldigt lömskt. Har läst på många ställen att när man väl upptäcker cancern så är det ofta försent att göra något åt det. Försök hitta en veterinär som är van att kastrera kaniner då :)

Haha :) så lite så, du får tacka den som skrev till mig :P Lycka till :)

Memliss
0

# 7 detsamma:)