Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninhoppning-och-selar
Läst 702 ggr
Tuffs
0

Gumman kan hoppa? ;)

Dagny brukar få springa omkring i köket, för vi har en tjock och hög kartong som står i dörren.

Men idag när jag gick ner i köket satt hon på kartongen, och den är 50 cm!

Så jag undrar om hon skulle satsa på Kaninhoppning, hon är bara 11 veckor nu?

Och hur höga är hindren i hopptävlingar är, och hur man ska träna henne? Skrattande

Tuffs
0

Putt (:

gullenos
0

det beror i vilken klass du tävlar i tove

Tuffs
0

haha okej, men vilken e den "lättaste" klassen ? :P

Jetaime
0

Man får lov att börja tävla med kaninerna när dom är 4 månader. I lätt klass fåt hinderna vara  ca 30cm på höjden och 45cm på längden som max, kan variera lite inom olika klubbar.

Tuffs
0

okej :) tack, får börja träna henne lite då ;)

Tisdus
0

Tänk på att träna låga hinder :)

Till en början skulle jag säga 2 hinder med någon meter emellan. Börja med ungefär 5 cm och var tålmodig. :) Höj inte upp hindren förrän hon hoppar med säkerhet och går ordentligt mellan de två hindrena. Och höj då inte för mycket, för det kan resultera i att hon tröttnar eller river ett hinder på ett sätt som kanske skrämmer upp eller skadar henne.

Vill du ha lite fler tips? är det bara att skicka ett meddelande ;)

Lycka till :)

// Matilda

[Wera]
0

Man ska hälst inte börja träna en kanin hoppning förän den hunnit bli 3-4 månader och då ska hon väl vara sele tränad också. En kanin ska inte börja använda sele förän den är 4 månader heller p.g.a benskörhet.

Papaya
0

#6 någon meter emellan låter väldigt litet. :S Jag har alltid minst 2 meter, oavsett kaninens hoppvana. Det är ju lika viktigt att de klarar att gå stadigt på banan som det är att dom hoppar bra. :)

//Emma
Hartassens Kaniner - uppfödning av hartypade hoppkaniner

[Wera]
0

#8 Jag brukar ha någon meter :)

Emma-lundqv
0

#8 När jag börjar har jag också två hinder med ungefär en meter mellan, har varit mycket enklare att lära mina kaniner så i alla fall. Hindrerna ligger ju bara på 5cm i början, så då behöver dem ju inte direkt ta sats :)

gullenos
0

tove, hon är ju typ 4 månader nu ju :D

Tisdus
0

#8 Om det är en liten kaninunge så kan de få för sig små hyss om avståndet är för långt ;) det blir jobbigt för både föraren och kaninen att tillrättavisa / bli tillrättavisad om de "vinglar" på en längre sträcka (dvs går utanför banan så att man måste lyfta tillbaka den igen). Onödigt, iaf enligt mig, och då börjar jag hellre på en mindre avstånd och länger ut när kaninen går ordentligt mellan hindrena. :)

Papaya
0

Vad bra då att mina kaniner inte vinglar. ^^

//Emma
Hartassens Kaniner - uppfödning av hartypade hoppkaniner

Tuffs
0

hihi, jo men hon är ungefär 18 veckor nu, så jag får väl börja ;)

Tisdus
0

#14 Helt klart att du kan börja :)

flisan93
0

Du kan absolut börja träna henne i hoppning;) Det är jättebra träning och de flesta kaniner älskar det.

Det är olika högt för vilken klass du är med i.

Lätt: Högst 30cm

Medel: Högst 40?

Svår: 50?

Är inte helt säker på måtten men de är ungefär så höga;)

Tisdus
0

Inom Kaf:

Lätt: max 25 cm, 3 hinder får vara 30

Msv: max 35 cm, 2 hinder får vara 40

Svår: max 40 cm, 3 hinder får vara 45

Elit: max 50, alla hinder måste vara över 30.

Man tränar endast på den höjd man är klassad.

Tuffs
0

okej :) men jag börjar med väldigt låga då ;) 5-10 cm får bli bra :)

Tisdus
0

#18 Det blir superbra :) Man ska inte stressa med inlärningen, det kan gå illa då.

Lycka till! :)

MarHai
0

Det låter precis som min Lucia. Hon är 11 veckor, och helt omöjlig att stänga in! Hon bor med sin syster i hallen just nu, men hon hoppar ut hela tiden. Vi har en skiva som är en meter hög, men hon hoppar över den stillastående.
Och springer upp och ner för trappan, brukar vakna på morgonen av att hon gör glädjeskutt i mitt rum.
Den kaninen är något extra ;)

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin