Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 842 ggr
EmmaRJV
0

Djuraffären ..

Om jag nu vill satsa på hoppning och kanske inte känner till någon "hopp-uppföddare " har det någon betydelse om jag köper den från djuraffär eller från någon som har hopp-uppföddning ? Om jag själv fåår säga så har jag alltid tänkt att det är väl hur mycket tid man lägger ner på kaninen ?? visst kanske man har lättare att uppnå sina mål inom hoppningen om den kommer från en uppföddning där det uppföds hopp-kaniner .. Skulle vara tacksam för svar (;

Qepta
0

Det är bäst att köpa kaninen ifrån någon som avlat fram kaninen för just hoppning. Man är aldrig säker i djuraffären, i de flesta djuraffärer han de noll koll på djuren och deras bakrund.

Djuraffären här så säger de bara att de köper in djur. Men har ingen aning om vad det är för ras eller om de har bettfel.

Så jag tycker att du ska rikta dig till någon som föder upp sunda och friska hoppkaniner.

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

gullenos
0

Jo så är det väll. Min kompis har en djuraffärskanin som är en korsning, Hon hoppar jättebra! Men om man köper från en hoppuppfödare kanske det finns i generna. Men om du köper därifrån och inte tränar din kanin då kommer den ju inte vara bättre än en tränad djuraffärs kanin ;) Så man kan ju tänka lite olika! Men det som är plus men att köpa från hoppuppfödare är ju att föräldrarna kan va duktiga så det finns i "generna" och att man får reda med h-bevis eller stamtavla och det är ju alltid bra att ha! Det får man inte alltid på djuraffärer! ;)

EmmaRJV
0

OKej,djuraffärren här har faktiskt tillomed i bland något papper som man får om när djuret är fött och så ..Men vi får se :P jag kan juh kanske försöka se om kaninen är frisk och vad som känns bäst om den är bra på hoppning kanske syns haha kanske inte men vi får väl se :P för jag känneri nga uppföddare här i närheten

[Wera]
0

Jag tycker du kan göra som du vill, köpfrån djuraffären om du känner dig för det, men om du hade tänkt avla på kaninen eller para den någon gång, så köp inte från djuraffären efter som du inte vet stammen på den då.
Om du enbart hade tänkt hoppa kvittar det tycker jag!

Zvintos
0

Vart bor du någonstans?
Finns säkert fler än jag som kan tipsa om hoppuppfödare runtom i landet. =)

EmmaRJV
0

typ utanför örebro och jag vet iaf inte på några uppföddare ^^ jag ska bara hoppa och inte avla

emms
0

Jag skulle inte råda dig att skaffa en kanin från en djuraffär. Själv har jag bara dåliga erfarenheter från det. Mina 2 första kaniner kom från en djuraffär och båda dog av medfödda sjukdommar/fel.

När jag bestämde mig att skaffa kanin så tog det 5 månader innan jag fick hem den. Tycker att det är bäst om man tittar runt och så lite innan. Det är ju mycket roligare om man få se kaninen växa upp. Allt behöver ju inte ske på en dag.

Min nästa kanin bestämde jag mig för att skaffa typ i oktober/november och den kommer att komma tidigast i maj :P

Emma

Zvintos
0

#6: Jag skulle iaf köpa från uppfödare, även om man inte ska avla.
Då vet man mer om föräldrar och temperament.
Att köpa kanin i djuraffär är rena chansningen vad gäller temperament.

Vet iaf en hoppuppfödare, som jag lätt skulle köpa kanin ifrån.
Hon är för det första grymt trevlig, och har trevliga & snygga/duktiga kaniner.
Finns visserligen i västerås.
Men transport brukar ju kunna ordnas.
Sweetys Kaniner, heter uppfödningen.

EmmaRJV
0

Okej :) jag har varit på djuraffären och kollat på en kanin och frågat om den och dom verkar ha lite koll på denns uppväxt och jag har tänkt mycket på kaniner och kollat runt efterdom men jag tror det blri en uppföddare iallfall

[Wera]
0

Jag har bara fått bra erfarenheter från djuraffären är av att det kvittar för mig om man inte ska avla.
Båda kaninerna jag köpt från djur affären har varit hel underbara och goa, dock inga bra hoppare <3 en av dom fick t.o.m en kull (dock var jag ung och hade inte vett i skallen XD).

Mk91
0

Jag rekomenderar starkt att du köper från en uppfödare, det finns så många fördelar att hämta där :)

I djuraffär vet man som sagt oftast nästan ingenting om kaninens bakgrund (dvs kaninens föräldrars temperament osv)
I de flesta djuraffärer tar man emot kaniner som är under åtta veckor eftersom de är sötast och lättast att sälja då. De får inte heller samma hantering som en kanin uppfödd hos en kunnig kaninuppfödare (inte för att alla är sådana).

Hade en kompis som köpte en honkanin ifrån djuraffären när jag var mindre. Efter några månader upptäckte de att "hon" var en han! Så bra koll hade personalen i den djuraffären…

PrinzeZz
0

#6 jag vet flera uppfödare från Örebro som föder upp hoppkaniner Pmar dej.

Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010 Måne 
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |

[Wera]
0

#11 Hänt mig också :) men man får väl kolla innan köpet. När det hände mig var jag så dum att jag inte dubbel kollade könet. Samma personal hade sagt fel på två möss jag köpte, honan var hane, och hanen var hona.
Men en djuraffär jag köpt i (som inte säljer djur längre) var väldigt bra där och hade inga fel på kön och sånt, min syster jobbade där då.

Qepta
0

Där jag köpte min första kanin Stampe så sa dom att det var en kille men nu när jag lärt mig könen så såg jag att den lilla hanen inte hade några pungkulor så han var alltså en hon och min första hamster Snowbeen var såklart heller inte någon hane utan hona och båda djuren köptes i samma butik fast med olika ägaren.

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Mk91
0

#13: Fast är man 9 år och ska få en kanin är det inte alltid man vet att man borde kolla könet på kaninen när man går till djuraffären ;)

EmmaRJV
0

Okej (: han som jobbar där i djuraffären känner pappa och dom har typ en egen uppföddare där dom får sina kaniner och kaninerna där har stamtavla troligstvist och härstamnings bevis :)