Kanin iFokus

Kanin

Etikettutanför-ämnet-ot
Läst 1160 ggr
flisan93
0

OT- Tandregleringen..

Idag var jag hos tandregleringen på Lasarettet för att en av mina tänder växer snett. De skulle göra ett "kirurgiskt ingrepp".

De har sedan länge planerat att sätta en guldkedja i tanden som de ska fästa någon stans, så den snea tanden får hjälp att komma upp på rätt ställe.

Så idag var det dags. Jag fick mycket bedövning före och jag kände att bedövningen nästan gick upp till mitt öga! Läskigt, jag hatar bedövning.

Jag har aldrig varit rädd för tandläkaren, men jag måste erkänna att jag blev lite skraj när han sa: "Vars är borren"..

Till en början så skar dom bort tandkött från stället där tanden ska komma upp, så det blir lättare för den att komma upp. Det kallades för "frilossning". Det kändes ingenting och det var skönt att det inte gjorde det. När de hade gjort det så började borren komma fram, huuuh..

Med borren så borrade de bort ben som omringade tanden. Det kändes som att de skulle borra sig egenom hela min haka!! Fast det kändes inte, men ljudet var inte roligt:(

Till min förvåning hände det fleramisslyckanden. Ultraviolettlampan som skulle torka limmet funkade inte, det blev något fel med kedjan och den andra var fel typ. Det fixades till slut, men jag var tvungen att ligga där i stolen i typ 20 min till. Och det kändes VÄLDIGT mycket…

Nu är det äntligen klart. har väldigt ont i munnen nu när bedövningen har släppt. men jag har tagit ett gäng med alvedon och det ska förhoppningsvis inte vara någon problem.

Det är bäst för tanden att den faktiskt hamnar på rätt ställe nu!

[Wera]
0

Uh lät inte så roligt!
Jag hatar också bedövning, det känns ju sm hela munnen är svullen. När jag skulle få lov att dra ut en tand (under den tanden fanns ingen annan tand av någon kosntig anledning :S så om de drog ut den skulle tänderna bredvid växa igen där så jag inte har det tomt där) så kom bedövningen utanför så jag fick smaka på det, usch och blä. Jag hatade det verkligen när de började dra, de knakade och allt ;S uuhä!

Men hoppas allt blir bra sen då :)

flisan93
0

putt

kaningodis
0

Oj,det lät lite läskigt med att de skar i tandköttet!

Jag är inte rädd för tandlkären men jag gillar inte att laga tänder utan bedövning, som jag brukar göra. Ilningar i tänderna är nog det värsta jag vet!

Hoppas att det blir bra så att du får en rak tand!:)

Kastanjegårdens Kaniner

Clariiz
0

Usch, det lät inte allt för roligt :S
Men hoppas den håller sig på rätt ställe nu :)

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

emms
0

Usch, låter inte kul :/

Jag ska till tandläkaren imorgon :O hoppas att allt går bra, jag är inte så duktig på att sköta mina tänder (A)xD

Emma

sputtnick_plexus
0

Låter inte roligt ..
jag är också på tandregleringen rätt ofta eftersom jag har tandställning, men har inte varit med om nått sånt ..

flisan93
0

Tack för uppmuntringen. Har väldigt ont nu och det är ganska uppsvullet. Men det ska nog bli bra snart. Kan knappt prata;) hahaha

#6 Jo det har jag också och det är som därför jg måste göra det här. De måste ha den tanden uppe för att det ska bli bra.

Lellaa
0

Det låter inte kul, hoppas att det går bra.

Jojsan
0

Lät inte så kul, hoppas tanden hamnar där den ska vara och rak nu då :)