Två hannar
Jag fick en liten kille till utav jimmy i söndags. En riktigt liten en. 7 v gammal men mindre än normalt då de var fler i kullen än vad det brukade vara. Vi satte ihop dem direkt och Stampe (den som vi redan hade) stamapade först några gånger i golvet, men slutade strax igen, Sen började han jucka på den nya. Sen var det inga problem utan de satt jämte varandra och tryckte sina nosar mot varandra. Inget nafsande eller bitande. I söndags natt fick Stampe vara i hagen och Bamse i buren som står i hagen.
Tidigt på morgonen gick Jimmy upp och såg att stampe hade hoppat upp på buren, då lyfte vi ut buren och satte den i köket för att separera lite när vi inte var hemma just så att inte Stampe skulle smita ut ur hagen gwnom att först hoppa upp på buren och sen över kanten på hagen. När vi km hem tog vi upp Bamse och atte in honom til Stampe och det gick hur bra som helst. Vi lyfte in buren och satte den i haen och öppnade ena kortsidan så att de hade tillgång till både den och hagen samtidigt. Fortfarnade inga problem. Då provade vi att sätta in dem båda i buren och stängde den. Till en början gick det bra, men sen så började Sampe igen med det att jucka och även att nästan sätta sig på Bamse och Stampe satte sig i matskålen och sen gick det bra en stund till och sen började det igen. Då bestämde vi att nu natten till idag skulle Stampe vara i hagen och Bamse i buren och buren skulle stå jämte hagen på utsidan men att de fortfarande kunde ha kontakt.
Sen vaknade Jimmy av att Stampe höll på att stampa igen. Han gick upp och fann då att Stampe satt uppe på buren. Då hade han alltså hoppat över kanten på hagen på något sätt och den är ca 80 cm hög. Så det blev ju för oss att ställa oss och byga om hagen til en bur istället. Gjorde den lite mindre så att vi fick två kompostgaller att ha som lock. Satte dem ganska när varandra och då var det inga problem.
Så summa sumarum. Det jag undrar är om ni tror att vi någonsin kommer att kuna ha dem i samma bur främst under natten och när vi är på jobbet. För direkt när vi kommer hem från jobbet vi halv fem så får de komma ut i hagen och vara där till vi lägger oss vi halv tio tio. Det är inget bitande eller nafsande. De funkar hur bra som helst ihop när de är i hagen, inga problem där inte. Det där med juckandet sa dem på djuraffären där vi köpt båda kaninerna att det berodde på dominas och att Stampe nu börjar bli könsmogen, han är nu 14 veckor gammal, alltså ca 3½ månad. Vi frågade om hur det skulle vara med två hannar om det skulle funka och de sa att kastrera man dem så funkar det till nästan 100%. Jag ringde igår till djursjukhuset för att beställa tid för kastrering, men då hade de inte schemat för mars än så jag skulle ringa igen om ett par veckor. Vill ju verkligen att de ska kunna vara tillsamman i buren också utan problem. När vi köpte Stampe bodde han ihop med två andra hanar och det verkade inte vara några problem. Kan det bero på att Stampe är 14 veckor och Bamse bara 7 veckor och liten för sin ålder? Kommer det kunna bli bättre eller bör vi ha seperata burar men gemensam Hage? För som sagt i hagen är det inga problem, där är de bästa vänner och Bamse får till och med ta Stampes leksaksboll utan att Stampe reagerar. De skuttar runt och jagar varnadra på skoj och sen gosar dem lite. Tacksam för alla svar.
Hane och hane är aldrig en bra kombination, det kommer bara bli ännu värre när den nye blir könsmogen. Om du kastrerar båda finns det en chans att det funkar, men annars är det ett big no no faktiskt.

Okej. Ja vi kommer börja med att kastrera Stampe nu i början av mars sen blir det bamses tur i mitten till slutet av mars. Men tycker att det är lustigt att det funkar så bra i hagen och i buren när den är öppen så att de kan hoppa ut i hagen som dem själva känner för, men när de är i buren och den är stängd så vill Sampe visa lite vem som bestämmer. Synd att de inte sa det. De sa att det går bra om man kastrera båda precis som vi tänkte göra. Jimmy ska prata med en kollega om han har kvar sin kaninbur. Han hade nämligen en vi kunde fått när vi köpte Stampe men då hade vi redan köpt en bur.
#2 Gissar att nummer 2 kommer från en zoobutik? Tyvär så vet de alldeles för lite om djuren de säljer många gånger. Att det funkar okej på större ytor är inte alls så konstigt, ska man ha två tillsammans oavsett kön så vill de gärna ha stort ytrymme så de kan vara för sig själva ibland och inte känner sig ihoptvingade.
Jag råkade faktiskt sätta ihop en vuxen kastrerad hane med en 8v hane en gång för länge sedan och det gick hur bra som helst. Köpte den lilla hanen som en hona från en jätteduktig uppfödare, men rätt vad det var så fick hon punkulor… Tror dock det är undantagsfall som det fungerar och betydligt oftare att gör de varandra jätteilla. (Mina flyttade isär innan den lilla hann bli könsmogen av andra orsaker).

Okej men vi ska skaffa en bur till så får de bara ha hagen tillsammans eller rent av dela av hagen på mitten om det inte skulle funka. Har jag en hagen som är 140 cm bred och ca 200 cm lång, kan man då dela den i två så de kan ha varsin del fast den sitter ihop eller blir det för litet? Dem får ju givetvis vara hos oss i sängen. Nu har vi också gjort som så att tar jag Bamse i knät och gosar med så tar jimmy Stampe och efter ett litet tag byter vi, sen ligger båda i mitt knä en stund och sen båda i jimmys knä, just för att det inte ska bli orättvist. blir nog ännu bättre om vi får större lägenhet så att man kan ta ett helt rum till dem. Kunna bygga varsin stor Hage. Den andra hagen vi ska skaffa kommer att vara något större. Hur tycker du att vi ska göra i det läge? Ska Stampe få tillbaka sin gamla bur och Bamse tar den nya eller ska Stampe få den ny som är lite större och Bamse har den gamla som har bottenmåtten 100x50?
Tack för att du tog dig tid att hjälpa mig.
Glömde ju säga grattis till den nya!
Så stort som möjligt för båda är ju alltid bäst, kanske allra bäst var för sig. Och om ni sätter ihop dem så lämna dem aldrig ensamma.

Det ska vi tänka på. Vi får försöka göra så stort som det bara går. Börjar bli lite ont om plats i lägenheten också. I en 2:a på 61 kvm bor jag, jimmy, två kaniner och fyra akvarium, fem om vi räknar det som vi inte har igång, men det karet ska min bror få med lie yngel. Vi fick nämligen yngel av sebraciklider i förra veckan. Så jag frågade min svägerska om de ville ha ett par stycken sen. Hon sa ja om vi hade ett kar också och det har vi. Så de får kar, pump, yngel och grus, sen får de med lite inredning på lån tilss de köpt eget för vi får plocka lite ur våra andra kar till dem.
Har nu köpt batterier till kameran så nu ska det fotas kaniner
#6 Yeah, jag vill se bilder! 
Det är inte konstigt om det blir bråk i en halv kvadratmeters bur som "gamla" kaninen betraktar som sin. Skaffa en större bur som är ny för båda eller varför inte alltid ha öppet till hagen? Om båda kastreras kommer det antagligen att funka bra!

#8 vi kommer med största sannolikhet att få hem en bur till idag så får Stampe flytta tillbaka till sin bur och Bamse får den andra. Fast vi vet inte hur står den nya är om, men den är minst lika stor som den vi har, men han som vi ska få den av sa att den är större än så. De har haft en del kaniner och undelater så de har tydligen en mängd olika burar som de vill bli av med.Vi skulle visserligen alltid kunna ha öppet till hagen, men det få bli när Bamse vuxit til sig lite. Vi har fått sätta två kompostgaller lite omlott för att Stampe försökte klämma sig ut för et tag se, men trots att hålen är hälften så stora nu mot förut så kommer Bamse igenom. Han är väldigt liten. Det bästa vore att vi fick tag på en lägenhet ellr ett hus så att kaniner kan få ett helt rum för sig själva. och skulle det bli oroligheter kan man ju bara dela av rummet på mitten.
Hej, jag blev avbruten när jag skrev #8…
Här finns bra info om att vänja ihop kaniner:
http://www.rabbit.org/journal/3-4/two-rabbits.html
Sätt hönsnät el dyl innanför kompostnäten så kan kaninerna inte ta sig igenom. Annars kommer förr eller senare den dag när de får igenom huvudet men inte resten av kroppen och då kan det gå illa.
För övrigt har jag haft två par av okastrerade hanar utan problem. Jag skulle inte göra så idag när jag vet bättre, men vill ändå nämna att till och med det kan gå bra. Två kastrerade borde funka utmärkt om de får vara tillsammans från det att de är små som era och har gott om utrymme.

Jättebra, tack för sidan den ska jag läsa. även att vi har två olika burar till dem så står burarna så att de kan nå varnadra med nosarna och sen får de vara i hagen på eftermiddagarna och hela helgerna så länge som vi är hemma. Just nu har jag inget hönsnät men jag har spetstyg som jag får sätta provisoriskt till jag köpt nät. Förresten kom på att jag har svetsnät med små rutor i källaren, vad dum jag är som inte tänkt på det.
Tack så jättemycket för all hjälp.
Oj,det är aldrig bra att ens testa sätta ihop 2 hannar! ;S.
Med vänlig hälsning,
Jenny
Med vänlig hälsning,
Jenny
Med vänlig hälsning,
Jenny
Två av mina okastrerade hanar bodde i samma bur. Dock var den ena kryptokit. xD
-' Rebecca Johansson
Du bör inte ha dom ihop förrän dom är kastrerade båda två. Det kan sluta illa. Speciellt om båda hinner bli könsmogna och ni inte märker det innan det blir ett rejält slagsmål.
Och helst ska båda vara kastrerade. Det gick inte så bra för mina kompisar en gång,båda hade hankaniner men bara en av hanarna var kastrerade. Det gick bra först, förutom att den som inte var kastrerade red på den andra hela tiden…eller snarare försökte para sig med honom. Tillslut blev det slagsmål. Tack och lov märkte kompisarna det rätt snabbt och det hann inte bli några större skador förutom en massa päls som hann slitas bort på båda.
Så var försiktig.

Ja dem bor i varsin bur nu och vi sitter med dem i knät så att de ändå är jämte varann men vi har full koll på vad som händer. Sen ska vi bygga en stor hagen som de kan vara i under uppsikt av oss. Jag sitter i hagen och läser bröllopstidningar. Och jag ska ringa till djursjukhuset nästa vecka för att se om de fått schemat för mars och då boka en tid till kastrering av Stampe i början av Mars och till Bamse i miten ill slutet av mars.
För som jag skrivit tidigare, när de är i buren går det bra men vi lämnar dem aldrig ensamma
Fick hem en bur till Bamse igår, så nu har Stampe fått tillbaka sin bur och då blev han glad. När vi gjorde iordning hans bur med vattenflsakan, matskålen, höhäcken, toaletten och huset så bara studsade han omkring i den ombyggda hagen och så fort han kom ner i buren så gick han runt och nosade lite sen la han sig ner och såg allmänt nöjd ut.
#7 igår tog jag foton på dem ska bara lägga in dem i datorn så ska jag lägga upp dem i mitt fotoalbum.
#12-14 (du fick in en trippel…
). Nej, jag skulle som sagt inte rekommendera detta idag, men för mina funkade det bra. Det första paret var bröder och skulle enligt uppfödaren ha varit två honor, vilket dock visade sig vara fel… Det andra paret köptes av min pojkvän och jag antar att jag antog att det skulle gå bra eftersom det gått bra med mina första (det var så där tjugo år se'n). De var inte bröder, men de var tillsammans från att de var ungar.
I bägge fallen hade de gott om utrymme och inga honkaniner i närheten, vilket kanske var en anledning att det funkade.
Två kastrerade hanar som varit tillsammans se'n de varit små borde inte vara nå't problem om de har gott om plats, men kaniner är förstås individer som alla andra.
Hoppas det går bra! Lena82: berätta hur det går framöver!

Det ska jag göra. Skulle aldrig få för mig nu att ha dem i samma bur utan de får ha varisin bur som står jämte varann och sen får de dela på hagen. Och skulle inte det funka får vi väl dela hagen på mitten eller göra två hager eller nåt sånt. Och hela tiden ha dem under uppsikt nu till en början. Blir bättre om vi bor så att de kan få ha varsin bur med varsin Hage, men det är ont om plats just nu. Visst de har en stor Hage nu men jag vill kunna göra varsin som är något större än den dem har nu. Vi har akvarium i hela lägenheten och kaninburar och kaninhagen i halv vardagsrumet. Får snart bära undan lite möbler så vi får plats med allt
. Vi har fyra akvarium igång. Ett i vardagsrummet och tre i sovrummet. Fast det lilla karet skulle vi nog kunna ställa på bänken i hallen. Det måste jag mäta när jag kommer hem.
Bra det :)
-' Rebecca Johansson
Bra det :)
-' Rebecca Johansson

Det går riktigt bar nu. De sitter i sina burar som står precis intill varann och nosar på varnadra och när vi tar ut dem så funkar det bra. De brukar vara tillsammans i sängen, soffan och i hagen. Stampe juckar inte alls lika mycket nu. Måste bara komma ihåg att beställa tid för kastrering av först honom och sen Bamse. De är så söta när de tryckersina nosar mot varnadra och sen lägger sig jämte varann.