Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1351 ggr
Mk91
0

tips om frasse inomhus

Hallå!

Som sagt ska jag (antagligen.. hrm) skaffa mig en fransk vädur och behöver lite tips? och råd eftersom jag varken haft en frasse eller innekanin tidigare.

Har försökt plugga på i alla olika (och otroligt läsvärda och intressanta) artiklar här på sajten, men vill ändå ha lite åsikter från er :)

Kaninen ska ju vara förhoppnings vara helt utan bur, dvs. frigående i vår lilla etta (med enbart tillgång till hall och badrum på natten/när vi är borta, för säkerhetens skull)
Tanken är att den ska ha toalåda i badrummet och hö osv i en stor "gå-in-i-garderob" i hallen.

Vad tror ni är bäst Hona eller hane?? Vill ju inte ha en revirmarkerande hane som skvätter överallt och undviker gärna kastrering. Men vad lämpar sig bäst lixom? har fått för mig att en hane är bättre att ha lösgående, fast jag vet egentligen inte varför det skulle vara så…

Skriv gärna fler tips? och saker jag ska tänka på inför min frasse :)

kaningodis
0

Om du vill undvika hanar som skvätter och undvika kastrering så tycker jag att du ska skaffa dig en hona. Kan ju säga att det inte är roligt med en hane som skvätter, det är rena fontänen ;)

Ang med temperament och så mellan de olika könen så går jag alltid efter varje individ, dock så har jag aldrig haft någon frasse.

Härligt att kaninen ska vara frigående!

Kastanjegårdens Kaniner

[Niike]
0

Måste bara säga att honor skvätter också. Men ofta gör de ju det när det är någon annan kanin i närheten, eller som brukar gå på de ytorna.
Så köper du en hane är det inte säkert att han skvätter, och köper du en hona finns det ingen garanti för att hon INTE skvätter.

Låter kanon med gå-in-i-garderob! Då behöver inte kaninens grejer (hö, mat och sånt) stå framme. Skönt om man kan ställa undan det lite. Glad

TereseE
0

Jag rekommenderar hane, tycker de är trevligare och som sagt, utan andra kaniner finns det ingen anledning för honom att skvätta kiss heller. Vi har en stor kattlåda med toa-lätt i och höhäck på till våran frigående frasse. Perfekt så slipper man hö överallt. Fråga gärna om du har några mer specifika funderingar, blir lättare att svara då.

ciss
0

#3 Även om det inte finns andra kaniner i lägenheten kan hanen skvätta ändå.

Jag har alltid tyckt att honor är trevligare än hanar, jag tycker att de har mer personlighet :) Men det är helt upp till en själv, vissa tycker mer om hanar, vissa tycker mer om honor. Svårt att säga vad som är bäst att ha inne. Jag har en hona (teddyvädur) inne och det funkar jättebra.

Vad kul att du ska ha frassen lösgående! Lycka till! :)

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

TereseE
0

#4 Extremt haniga hanar kan skvätta ja, men detsamma gäller brunstiga honor. Men honor kan vara mer revirbenägna också, vilket inte är en hit om man tänkt sig ha kaninen frigående hemma. Då blir hela lägenheten hennes revir, och har man otur så… Men det är individuellt.

• Personligen tycker jag det bästa är när man faller för en individ, inte ett kön eller en färg. Ta dig tid att gosa med hela kullen som är till salu innan du bestämmer dig och känn efter riktigt ordentligt.

• Ett tips? är att fråga hur renlig mamman är, går hon i ett hörn i buren? Då kommer din kaninunge med största sannolikhet bli lika duktig som mamma och lätt att lådträna. (Men räkna med lite felkiss och pluppar under tonåren, det kan hända den bäste.

• Kaninsäkra hela lägenheten, har man frigående kanin har man kanin överallt. Sedan gäller det att uppfostra din frasse från dag 1, lär den var nej betyder genom att säga nej med bestämd röst om den gör något som är helt fel. Eventuellt klappa lite i golvet samtidigt (betyder fara för kaninen).

• Träna, träna, träna på att lyfta och bära, hålla den upp och ner och pyssla med klorna ofta, det har du igen tusenfalt när kaninen är stor.

• Fixa mycket aktivering till din kanin i form av kattunnlar, grenar att gnaga på, toarullar, aktivitetesbollar, pallar mm. Då kommer den inte ge sig på resten av hemmet för att den är uttråkad.

• Börja med ett mindre utrymme och ge din kanin större när du ser att allt funkar med lådan osv. Det ger kaninen trygghet och är också super om du någon gång behöver begränsa den när ni inte är hemma tex.

Mk91
0

Jag föredrar nog hanar överlag (inte minst för att det är så mycket lättare att hitta på fina namn till killar, haha) Men vill som sagt inte ha kaninkiss överallt.
Har erfarenhet av revirbenägen hona och jag kan tänka mig att det är enorm skillnad på att ha en liten bur som kaninen tillbringar den mesta av tiden i, och att bo tillsammans med andra individer på en större yta (märkte skillnad i beteende när hon flyttade från bur till lekstuga).

Så jag tror jag gör som du säger, Agenten. Jag väljer individ istället för kön:)

Mk91
0

Iiiiiiiih! Nu har jag tingat en liten guling ifrån uppsala! :D Är överlycklig!

Eller ja, vet ju fortfarande inte om det är inne eller utekaniner…
mailade och frågade, och sa att jag var klart intresserad om de inte bor ute. 
Egentligen är det ju mest troligt att de bor utomhus (inte det vanligaste att ha en frasse med bebbar inomhus, men de kan ju hända att de bor i uppvärmd lada eller liknande)

Föresten, när är det såpass varmt så man kan ta in en kanin för gott? Bor de i t.ex i ett garage borde det väl inte vara några problem?

Haha jag känner mig som en nybörjare igen, det är inte klokt vad man glömmer fort!

Baralisah
0

ÄR det Victora? Jag har själv mailat henne och hon sa att ungarna bor utomhus nu.. får hoppas att det hinner bli varmt på 2v innan dom är lev klara då =)

Hälsningar Lisa - medarbetare på Jättekanin iFokus

TereseE
0

#7 Det är inte så farligt att ta in en utekanin om det är mildväder ute och du ger den mycket vatten. Kan vara bra att ta in den stegvis också om du har möjlighet. Man tar ju in utekaniner på utställningar och det går hur bra som helst. Kaninen kommer fälla vinterpälsen efter någon vecka och anpassar sig då till inomhusklimat.

Mk91
0

Ja det är viktoria:)

åh, vad typiskt. Men det kunde man ju nästan förstå.

Jag kan ju inte tinga en unge och hoppas på att det blivit varmt tills dess.

Om vi säger att det är nollgradigt utomhus då, går det t.ex att sakta vänja in kaninen. Typ lite varmare förråd/källare först?

Mk91
0

#9: Okej, så bara det inte är massa minusgrader ute går det bra? Bor dock i Dalarna och här är det rejält kallt. Fast uppsala kanske är varmt då :)

Baralisah
0

I uppsala är det minus grader ute. Du kan ju ta in den när det är mildväder precis som Tessan sa. Eller rättare sagt testa ta in kaninen bara sådär? Går det? . . . För som sagt, kaniner på utställningar tar in kaninerna några timmar om dagen? med massa folk och massa kaniner så det lär ju bli varmt för dom med.

Vad roligt att det är Victoria. Ska kanske också tinga en liten frasse sak ;) inget bestämt än, men har väldigt svårt för viltgul och chinchilla… *viiiilllll haaaa*

Hälsningar Lisa - medarbetare på Jättekanin iFokus

TereseE
0

#12  Vissa utställningskaniner sitter inne i rumstemp i flera dagar…

Tror som sagt inte att det ska vara några problem att ta in din kanin även om den är född utomhus. Mycket vatten och ett svalt rum bara.

Mk91
0

#13: Om man tar in en utekanin på utställning i flera dagar, hur gör man då när utställningen är slut? Det går väl inte att släppa ut kaninen igen? För jag har för mig (tänk vad mycket man glömmer på ett år..) att om man tagit in en kanin på vintern, går det inte att ta ut den sen igen eftersom den börjat fälla och har anpassat sig till värmen?