Kanin iFokus

Kanin

Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 2899 ggr
Emelie-E
0

Grannens hund..

Jag blir så arg! Nyss knackade det på dörren, och utanför stod det en tjej och sa att Alice var lös. Så jag gick ut och kollade var hon var, och gick sen ner till buren för att stänga in Jollie.
Då såg jag att det var min granne som hade sällskap av denna tjejen, och grannen hade sin hund med. Fortare än man hann reagera så sprang hunden fram till kaninburen, höll på att välta allt kompostgaller och Jollie blev självklart livrädd.
Hunden som är en New Foundland är inte världens smidigaste.
Grannen blev arg på hunden och sa att han vet om att han inte får gå hit.
Man bara, va? Vadå vet om att han inte får gå dit? Han är en hund. En hund som ska hållas kopplad! Men nej. Hon har honom lös.

Detta är inte första gången hunden har sprungit hit och jagat kaniner. Sist gång så höll han på att skrämma ihjäl våran ena kanin och grannen blev jätterädd själv. För hela våran familj blev ju arga på henne för att hon inte kan hålla koll på sin hund. Min syster fick då ett halsband som "plåster på såren".

Varför ska det vara så svårt att hålla en hund kopplad? Speciellt då det finns kaniner och speciellt katter som han hatar, runt om här.

Gah, blir arg!

Zekina
0

Hur dum för man bli, hundar SKA var kopplade, jag har alltid min hund kopplad om vi inte tränar, vilket jag gör på brukshundsklubben

Zvintos
0

Har varit i ungefär samma sits.
Hade länge problem med en granne längre bort på gatan, vars hund smet nästan dagligen och sprang in på vår gård och skrämde slag på kaninerna (den stod faktiskt med ansiktet mot gallret och skällde!).
Fick bortförklaringar och ursäkter varenda gång, men ingen förbättring alls.
På gatan är det dessutom mycket busstrafik, så det är ju ett under att hunden inte blev påkörd.
Dessutom finns det flera hundrädda här på gatan, bla en som är livrädd för alla hundar (inklusive valpar)!

Det hela slutade tyvärr med en anmälan, då inget annat fungerade.
Polismannen tog det hela på allvar och gav oss t.o.m. hans snabbnummer ifall det skulle hända igen.
Var tydligen samma visa där familjen bodde förut, med att hunden smet osv.
Sen dess har vi inte haft några besvär alls faktiskt.

Oriel
0

Min kanin blev för ngt år sedan biten av grannens hund och fick inre blödningar och dog… :'/

-' Rebecca Johansson

Emelie-E
0

#1 Ja, hundar ska vara kopplade. Spelar ingen roll hur snäll och lugn den än är. Ska den vara lös, ska det vara någonstans där det inte gör något om den springer iväg en bit.
Men när man bor i ett "område" där det finns både barn och djur så ska inte hunden vara lös. Speciellt inte när det är såna stora hundar.

#2 Eftersom hon ändå är en "vän" till familjen, så får helt enkelt mina föräldrar säga till.. Sist fick ju ändå min syster ett halsband. Men det hade ju inte hjälpt så mycket om kaninen hade dött.

Men jag blir riktigt arg, man ska hålla koll på sina djur!
Tur ni slipper hunden iaf=)

#3 Oj, ja det är tur att denna hunden inte har lyckats att få tag på någon av våra kaniner. Han är så stor..
Usch nej.

puffopiff
0

jag har också en granne som låter sin hund vara ute på nätterna!!! nu !!! på vintern!! igår såg jag och min andra granne det och att han hade is i pälsen!!!!!!! jag blev så arg och jag och jannie, grannen gick ju dit och sa till honnom men han sa bara: jaja han ska få gå in sedan…. jag undrar om det blev…. jag tycker så synd om max, hunden…:(

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
CuteJessika
0

Hos oss springer alla närmaste grannarnas hundar lösa Rynkar på näsan Både sällskaps- och jakthundar! Jag börjar bli less på det eftersom både min kanin och mina katter är rädda för hundar. Jag vågar knappt ta ut kaninen i koppel för jag är så rädd att någon hund plötsligt ska dyka upp.. Ägarna har ingen förståelse trots att jag har pratat med alla grannar om det, de släpper sina hundar lösa helt utan uppsikt. En natt vaknade jag av en skällande hund, jag sprang ut till Emmis bur och ovanpå buren stod grannens gråhund som nästan hade rivit upp buren trots att jag har hänglås + 4 stenar som håller buren stängd Skrikandes Då fick grannen en rejäl utskällning kan jag säga, om jag hade kommit 5 minuter senare ut hade jag kommit för sent antar jag.

CuteJessika
0

Räknade nu, vi har 5 grannar som bor riktigt nära oss. De har sammanlagt 13 hundar som springer lösa hela tiden (7 är jakthundar)Skrikandes

[Caaassie]
0

Jag blir bara så förbannad på hundägare som inte kan hålla rätt på sina egna hundar. Min granne t.ex lät sin okopplade hund springa in på våran jävla tomt utan att bry sig ett smack och då blir man lite rädd. Jag menar, hur tänker människor?

Baralisah
0

Rätt! Man SKA ha sina hundar kopplade, om hunden inte är 100% lydig.

Hälsningar Lisa - medarbetare på Jättekanin iFokus

Rafflan
0

asså, vi har ju oxå en hund som är jätte snäll mot alla våra andra djur och skulle aldrig få för sig att anfalla dom. Men ändå, har jag kaninen i koppel och den hoppar iväg kan han ju tro att den vill leka och börja busa med den och skada och t.o.m döda den. Och sen så kan han ju strssa ihjäl dom. Så när kaninerna är i sele säger jag jämnt till alla i huset så dom inte får släppar ut hunden (han går löst på våran gård)

Menar han är SUPER snäll, pussar dom när dom är i famnen och allt, men man vet ju aldrig, skulle ALRIG chansa liksom :s

hnlkjljlj
0

Jag har haft samma problem. Kontakt med djurskyddsinspektör var det som hjälpte. I mitt fall var det en stor jakthund som ägaren inte kunde hålla koll på. Han sprang efter min katt och försökte bita ihjäl honom. Sprang också och skrämde kaninerna regelbundet.

Nu är detta tack och lov över.

juliamaria
0

Mina grannar har två bernard sennrar (stavning?) men de har ordentlig koll på dem! När jag har ute kaninerna i vår trädgård öppet, vår trädgård ligger framför vårt hus, vi har ingen baksida… Men mina grannars hundar är väldigt väluppfostrade och har aldrig kollat åt kaninerna. Det går också ofta förbi hundar på gatan, men det verkar som att de flesta i vårt grannskap har kontroll över sina hundar (y).

Men det har inte alltid varit så… Min andra granne hade en hund innan, en terrier. Den var extremt oberäknelig och rent ut sagt farlig. Men p.g.a. ägarnas höga ålder avlivades hon.

Oriel
0

En annan av våra grannar har en ganska gammal labrador. Men han är typ blind och väldigt väluppfostrad som tur är :D

-' Rebecca Johansson

Memliss
0

Skäll ska de ha! Dessa slarviga hundägare, som låter hundarna springa lösa. Hade en granne som hade en schäfer lös i kvarteret för några år sedan. Han avlivades sen han bitit ett barn svårt i ryggen. oansvarigt oansvarigt! *suck*

Finns många lösa hundar och katter där jag bor. Därför har jag ALDRIG mina kaniner ute på nätterna, vare sig det är sommar eller vinter.