Fleec till kanin?
Kan man ha tidnings papper i botten, flecc på det (så dom ablosut INTE kommer åt tidningen) och ha en hörn toa med spån i där dom kan göra sin behov.
Tror ni det funkar? om inte varför inte?
Yes, det tror jag funkar bra:) Måste bara fråga varför du ska ha tidningspapper under?
Varför ska de absolut inte komma åt tidningar? Det är väl inte farligt?
Tidningar i botten är ju väldigt praktiskt om kaninerna inte är 100-procentiga på toalettlådan. Bara att rulla ihop och lägga i komposten.
#2 Tidigare var trycksvärtan giftig, men ska inte vara det längre… Dock ganska omysigt underlag tycker jag personligen.
#3 Det är vad jag också läst. Tänkte att det kanske var några nya rön om att det är farligt. Bara tidningar är förstås inte så kul, men praktiskt att ha i botten under halmen tex.
Vet tyvärr inget om fleece - sorry…
Ja det är endel som har fleece i burarna :)

Jag har tidningar under halmen. Kan bli jobbigt ibland eftersom Morris gräver väldigt mycket så det ibland blir tidningsdelar var som helst :P Men det är jättelätt att städa och morris tycker det ju e kul att gräva i tidningen!!
/Elvira :D
Fliece går jättebra, det blir inga långa trådar i magen på kaninen om den tuggar i sig det och det är lätt att tvätta och billigt att köpa nytt när det är dax.
Jag har filtar till mina kaniner och de älskar att gräva och leka med filten. Utekaninen har byggt ett litet rede av filten som hon sitter på.
Jag har även gett kaninen massa halm för att gräva och gnaga på, ena kaninen blev rastlös när vi kom hem från julsemestern och grävde konstant i buren och sprang runt med filten för att få ordning så nu med halmet har hon mer att bygga med.
Bara att skaka av filten och köra den i tvättmaskinen, men kolla med era föräldrar först för det kan bli mycket päls kvar i maskinen så man måste torka ur den innan man kör vanliga kläder.

Nu hänger jag inte riktigt med, hur kan flecee "okej" för kaninerna att äta när det är gjort av plast? Det kan väl inte vara särskilt bra för dem trots att det inte är några trådar?

Fleece är väl inte gjort av plast :S??

#Jodå, pressade PET flaskor bl.a. ^^
#9,11. Jag vet inte vad Fleece är gjort av direkt, men det är ju Tyg. Enligt vad jag hört så är det inte farligt om kaninen får i sig, om det inte är så att man ser att den äter upp en hel filt i ett svep ^^ Men gnagar den bara lite så är det ju lugnt, eftersom det inte är trådar på det sättet.
Det heter ju i varje fall "Fleece-tyg" (;

Fleece är pressad plast… Ett slags tyg, men inte ett vävt tyg, såsom t.ex. linne. Fleece har likheter med filt, som också är pressad. Filt däremot är gjort av narurmaterial, men det är lite väl dyrt för att sätta som bottenmaterial ^^
Jag har ingen aning om det är farligt med fleece för kaniner, men jag kan med all säkerhet säga att det är gjort av plast, mamma är textilslöjdlärare så lite vet man :P Jag tror inte att det är några gifter i det men lite svårsmält är det nog…
Jag har också hört att fleece är gjort av plast. Men jag har också hört att det funkar utmärkt att ha i kaninens bur eftersom det inte trådar sig. Jag använder och har använt det i mina kaniners burar rätt länge nu och det har funkat superbra, även fast de har gnagt lite smått på filtarna.
jag har också använt lite olika filtar till kaninerna, och bara haft en toalett de gör sina behov i. funkar superbra, och blir mycket billigare så slipper man ha toa-lätt i hela buren.
dock bor alla mina kaniner ute nu så jag har spån till dem istället, känns som att det är varmare och mysigare än fleece.
Mina kaniner bor inne ;)
Jag funderade först på att ha toalett men det känns inte så skönt att ligga på för dom tycker jag å då mina gillar att ligga å sträcka ut sig i botten så tycket jag fleece kändes bättre ;)
Men då ska jag leta upp en lagom stor filt då å så får vi prova :D
Vi har ju hundar å det blir inge päls i maskinen när vi tvättar deras sov filtar så får se hur det blir med kaniernnas filt, men men, pratade med morsan igår om det å hon bara "jaha" så nu ska jag bara hitta en lagom stor filt ;D
ja fliece är gjort av plast, ofta PET-flaskor. Som någon skrev så är det inte farligt i mindre mängder men om kaninen äter tyget så bör man nog ha något annat i buren. Men mina tuggar eller har det i munnen och leker med. Det äts väldigt lite. Om man jämför med bommulsyger där trådarna blir kvar och kan skada tarmarna. Min ena kanin tuggade sönder en av våra trasmattor utan att vi märkte något förrens hennes bajs såg ut som pärlband och det hängde ett band från hennes rumpa. Då satt bajset fast på små snörbitar. Det var inget kaninen led av, och vi hittade vart hon hade tuggat och nu kommer de inte åt den mattan eller andra mattor alls.
Men med fiiecetyg så blir det inte dessa snören utan faller i småbitar som kan smältas och passera mage och tarm utan att stoppa upp.
Så om kaninen bara tuggar men inte äter upp tyget, ofta så tuggar de bara sönder saker i småbitar men inte äter så är det inga problem med fliecetyg.
Den trasmatteätande kaninen blev bra på några dagar och fick inga skador av mattlunchen.
Problem nurå ;)
Mina kaniner fattar inte ;P
tips? hur jag ska få dom att förstå?
Som det är nu har jag tidning i botten och det river dom sönder, varje dag tar jag bort tidningen och lägger in ny och lägger lite bajs i spånet och så tömmer jag hörntoan var annan dag, ska jag fortsätta så?
tror ni dom kommer fatta då till slut?
fler tips??

Det är säkert jätte bra :)
men isf med en 100% rumsren kanin..
Inte så trevligt me kiissiga och bajsiga filtar eller :S
Själv kör jag med spån och halm.
/Saralindh
Hyltegårdens kaniner, (hemsida m.m kommer)
Jag har fått en av dom att gå på lådan, den andra pissar precis utanför hörn toan och hon basar över allt :(