Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 913 ggr
spiritedaway
0

Problem. Tips?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag hade tidigare byggt en stor bur av kompostgaller. Och det fungerade jättebra medans Gizmo bodde själv. Men nu har Luna bott med honom en månad ungefär och det blir mer och mer piss och bajs utanför toalådorna. Det har t.o.m blivit en fläck på golvet som inte riktigt vill bort.

Filtarna måste tvättas hela tiden efter diverse olyckor :P och då är golvet framme under den tiden.

Men det som fick bli det sista problemet var att Luna börjat gnaga på plasten på buren på utsidan. Hon har redan gnagt på insidan. Så därför var jag tvungen idag att tar bort hagen av kompostgaller och de får då sitta instängda i buren när jag inte har tid att hålla koll. (Annars kommer hon gnaga sönder buren helt så jag måste köpa ny väldigt snart)

Men Gizmo blir väldigt lätt rastlös och jag måste nu komma på en lösning snabbt. Problemet är väl lite grann ekonomin, men jag har funderat på att testa bygga en bur. Fast jag har inte direkt plats för att göra det. Planerna var egentligen att bygga en bur i sommar, men jag vet inte hur jag ska göra tills dess för att hålla Gizmo nöjd.
Kan ju även tilläggas att jag har katter så att ha kaninerna enbart lösa går inte så bra. Jag litar inte på katterna tillräckligt mycket för det.

Skulle gärna vara bra med lite tips? vad jag ska göra.

(Gizmo nöjer sig inte ens med 3 timmar utanför buren, jag har testat. Jag har kollat hans tänder och de ser friska ut. Buren är 120x59x55)

spiritedaway
0

Glömde skriva att han gnager mycket på buren om man inte släpper ut honom. Jag hoppas att han inte gör det medans vi är borta.

Jag brukar försöka släppa ut dom innan jag åker på morgonen och sen när jag kommer hem igen. Så ca 2 timmar /dag brukar det då bli. Ibland mer. Men är nästan så fort man stänger in honom som han gnager på gallret.

Testade hoppning med honom, men han verkade inte alls vara intresserad av att testa. Jag ska testa köpa en stor boll och se om han tycker om att putta runt den. Dom har mycket pinnar att gnaga på, sätter in nya när barken är borttuggad eftersom pinnarna inte verkar lika attraktiva sen. Oändligt med hö. De har ett trähus de brukar gnaga på. Och tänderna ser som sagt friska ut, men jag är rädd att det blir problem om han fortsätter gnaga på gallret.

Dom hade en papperspåse som tunnel ett tag, och en annan kartong. Ska se om jag kan hitta en riktigt tunnel senare också.

Och nu är mina idéer slut helt enkelt.

spiritedaway
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu ser det i alla fall tillfälligt ut såhär. De blir instängda i buren när vi inte är hemma. När vi är hemma får de i alla fall vara ute i hagen och när vi tittar till dom och är i köket får de springa runt i hela köket.

Har testat en tunnel nu också, men den verkade inte särskilt intressant än :P Men jag hoppas på det i alla fall.

Han verkar inte ha blivit så rastlös än, gnagde på gallret imorse när han hörde att vi var vakna.

Så kanske kommer detta att funka ! :P

[Wera]
0

Kan du inte ha Gizmo själv ute i hagen och Luna instängd i buren så får Gizmo vara i buren med Luna under natten?

Clariiz
0

Har du provat lägga in stora kvistar/grenar i hagen? Så har de något annat att gnaga på :)

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

spiritedaway
0

#3 känns inte så snällt att göra så heller då de är med varann nästan hela tiden. Ligger och myser och så.

spiritedaway
0

#4 nä, ligger kvistar inne i buren dock. Men jag kanske ska försöka hitta en stoooor gren och testa

hyltebarn
0

Kvist är en jätte bra idé!
Lycka till i alla fall :)

/Saralindh
Hyltegårdens kaniner, (hemsida m.m kommer)