Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 462 ggr
ladysurprise
0

Frågor om avel.

Hur länge måste hanen va hos honan för att de ska bli bäbisat?

När börjar de synas på honan om hon bär på ungar?

När börjar honan  bygga bo?

Sashhi
0

Jag rekommenderar att han bara har ihop dem i några minuter, verkar honan inte villig eller det inte händer något så kan man försöka en annan dag, när honan är mer brunstig. Vissa har sina kaniner ihop över matten/dagar/veckor. Tycker man tar en onödig risk då. Honan kan ju bli irriterad på hanen oom han klänger hela tiden och det kan bli stort bråk.

på vissa honor syns det inte alls att dem är dräktiga, men sedan ser du ju om magen tjockar på sig (kan även göra vid skendräktighet) och så de sista dagarna kan man ibland känna bebissparkar i magen. Du märker även om honan blivit olik i temperamentet eller om hon inte gillar att du rör på magen.

Vissa honor bygger bo en vecka före, andra några minuter innan de ska föda. Beror helt enkelt på individen själv.

Not your mom, not your milk.

ladysurprise
0

Har nog fåt en två honor som vart i kåntackt med en varsen hane.. Den ena i en vecka kanske och en i ett bygn ca.. Då är skansen stor skans att dom bär på näbisar? Om de brukar räka med någon minut.

ladysurprise
0

Är de 4 veckor som honan är dräktig?

Zvintos
0

#3: En kanin är dräktig allt emellan 29-35 dagar, men 30-32 dagar är vanligast.
Ju större ras, desto längre är i regel dräktigheten.
Mina dvärgvädurar har fått på dag 30-31.

[Wera]
0

Jag brukar ha honan och hanen ihop tills hanen "ramlat av" 3 gånger :) men om honan inte är villig kan man rpöva sen igen när hon är brunstig.

En hona är dräktig 29-35 dagar som #4 skrivit.
Magen blir tjockare, tuttarna "sväller upp"/blir större, hon kan vara tjurigare och vakta sin bur. På vissa honor märker man inte ens. Det är olika när honan börjar bygga bo, vissa gör det runt en vecka innan och rycker päls precis innan ungarna ska komma, vissa bygger allt precis innan ungarna ska komma.

ladysurprise
0

Är skansen stor att dom är dräktiga när en den ena vart med 1 hane i ca 1 vecka och den ena i ca 1 dag?

ladysurprise
0

Sväller alltid tuttarna upp i förväg eller kan dom göra de precis innan ungarna kommer?

[Wera]
0

#6Det beror på om honan är villig eller inte, vissa honor och hanar som bor tillsammans en vecka kan bråka under nätterna där av att många är med när de parar sig. Jag har haft hona och hane ihop en vecka och då fick de ungar, men när de innan den kullen var ihop några timmar bara fick dom inga ungar.

#7 Tuttarna kan bli större även vid skendräktighet. Men dom sväller upp tidigare än när ungarna kommer, någon vecka innan elr mer (i "förväg")