Avel, reg. eller inte.
Nu är det diskussioner lite överallt, om blandrashundar och huskatter/blandraskatter.
Vissa tycker det är bra, vissa tycker det är dåligt.
Hur är det i "kaninvärlden"? Känns som det är mycket mer accepterat med blandraskaniner, och det används mycket sånt inom hoppning.
Men när blir det mindre okej? När det finns oregistrerade uppfödningar? Jag vet ju i alla fall två stycken som föder upp som ett alternativ till djuraffärer. Då blir det djur utan stamtavla osv. Det känns bättre än att köpa djur på djuraffär ändå tycker jag.
Men jag tycker ju det låter bäst med registrerad uppfödare.
Men man ser inte så mycket snack om detta, så jag undrar vad ni tycker?
Och så försöker vi hålla diskussionen i en vänlig ton :)
Putt. Ingen som har en åsikt om detta? :)
Man kan vara seriös även om man inte har en registrerad kaningård.
Men för att "få kalla sig seriös" bör man vara väl påläst innan man tar kullar och startar upp en Avel.
Jag personligen ser gärna att man avlar renrasigt, men finns det en marknad för blandraskaniner så bra för dem som vill ha detta. Har man ett syfte med att korsa olika raser för att få fram något speciellt så kör på med det då! Inte mig emot.
Men som sagt var, personligen vill jag köpa öronmärkta kaniner med stamtavlor.
Precis som för hundar (eller snarare all djuravel) anser jag att all Avel bör ha ett tydligt mål/syfte, oavsett om det är renrasavel eller ej.
Sen när det gäller kaninuppfödning så finns det ju flera krav innan man överhuvudtaget får regga sin kaningård.
Saxat från KAF´s sida:
" * Den som registrerar kaningård skall ha fyllt 18 år och vara medlem i Sveriges Kaninavelsföreningars Riksförbund
* Uppfödaren skall ha minst tre (3) års vitsordad kaninuppfödning och bedrivit utställningsverksamhet
* Uppfödaren skall ha genomgått "Kursen för den som driver handel med djur avsedda för sällskap och hobbykaniner". Kursen är godkänd av Jordbruksverket"
Det är inte heller alla uppfödare som vill regga kaningården, då en del anser att det inte ger några större fördelar.
Medans en del tycker tvärtom.
Så just reggningen tycker jag är mycket upp till varje uppfödare hur man gör. =)
Personligen så spelar det mig ingen roll, som tex köpare, om kaningården är reggad eller ej.
Utan det är hur kaninerna är skötta, temperament, hur uppfödaren är osv som är det viktiga.
Min kaningård är inte registrerad. Min syster har fött upp rasrena med stamtavla och öronmärknign, men hon sluta nu när det har blivit ändringar ang. öronmärkningen.
Jag föder upp kaniner som inte är godkända i SKAF, där av att dom inte har stamtavla eller öronmärkning. Jag gillar inte att man korsar hur som hälst utan något syfte för det! T.ex. för att få bättre kroppar eller annat, då är det ok. Men inte för att bara få fram en kel kull eller för det är gulligt.
Tycker det är viktigt att kaniner har stamtavla, men om inte man har möjlighet till det, så ska kaninen ha härstamningsbevis, tycker inte man ska avla på kaniner man inte vet stamen på.
Det där med att ha ett tydligt mål/syfte är viktigt. :)
#4 - Precis, jag håller med om att man inte bör avla på kaniner man inte känner till stammen på, då kan man ju lätt råka nedärva defekter såsom bettfel eller dåliga temperament.