Vänja en kanin vid kompis
Hej jag köpte min första kanin i aug förra året. Då gick hon med sina syskon plus lite andra kaniner i en stor utebur. Nu är hon inne och trivs jättebra.
I förra veckan skaffade jag en till kanin. Också det en tjej och i samma ålder. Nu är det så att Pebbles, min första, har blivit väldigt vaktig och tycker inte alls om denna nya kanin. Det har blivit lite bättre då hon inte längre attackerar gallret emellan dem. nu kan de sova lugnt på var sida. (har ställt deras burar brevid varann.)
Min fråga är hur man lättast kan få dem att vänja sig vid varann. Den nya är inte grinig alls på Pebbles, utan verkar mest bara nyfiken. Dock vågar jag inte låta dem nosa på varann utan galler emellan:S Inte än i varje fall.
hälsningar Emilie, Pebbles och Nelly
/Emilie www.busbackens.eu

Jag tror att du nog kan få ägna ganska mkt tid åt att vänja din första kanin vid en kompis. Två honor kan ju vara lite klurigare än en hona och en hane/kastrerad hane. I alla fall eftersom de inte vuxit upp tillsammans.
Det är ju bra att du har galler emellan eftersom de då kan vänja sig långsamt. När de ska träffas första gången utan galler så är det viktikt att det är på "neutral" mark, dvs inte där din första kanin är van att vara.
Det är också bra att ändra om i bur och omgivning så att ingen "känner sig hemma" då man börjar ha dem ihop.
Jag tror att anledningen till att den nya kaninen inte verkar arg är ju för att den har kommit till ett nytt ställe. Din första kanin vill ju försvara sitt revir.
Lycka till!
tack! hur vet man sen att det är lugnt att presentera dem öga mot öga?
sen en annan fråga. Hur ofta kan jag städa i en kaninbur om kaninen enbart kissar och bajsar i sin "toalåda" ? då blir det ju inte smutsigt lika fort.
/emilie

Det är svårt att säga hur länge du ska vänta innan du låter dem träffas utan galler emellan. Du får väl känna av lite…
När du väl låter dem hälsa så är det viktigt att du är med och kan ingripa ifall att det skulle bli slagsmål. Det är däremot även viktigt att de får möjlighet att göra upp vem som bestämmer. Detta gör de tex genom att den ena sätter sig på den andra och håller fast den ett tag (ser ut som om de parar sig). Men, som sagt, blir det slagsmål måste du ingripa.
Det kan dröja länge innan du kan låta dem vara ihop utan uppsikt.
Som du förstår ar det klurigt och svårt att ge exakta svar på hur du ska göra. Du får gå lite på magkänslan.
Sen det där med städningen… Det viktiga är ju att få bort avföring och urin. Torrt och rent spån behöver du ju inte byta så jätteofta. Byt bara i toalådan varje dag å byt det övriga när det börjar kännas "stökigt" i buren.
Lycka till!
Tusen tack! Nu har det börjat klarna

Det ser ut som om du har tillräckligt med tips:D
Så jag hoppas att det går bra :D
nu har det blivit så att det inte alls funkar. Så jag har ordnat boende för honan hos en vän som alltid velat ha kanin. på så sätt får jag ju fortfarande träffa henne.
Kan det gå med en hane istället? kastrerad då? Tänkte om jag lånar en och ser hur Pebbles reagerar. Blir det likadant så får hon väl vara ensamkanin. Kan jag pröva?
Pebbles på bild=)
Det brukar vanligtvis fungera bättre att ha en hona med en kastrerad hane än en hona med en annan hona så jag tycker du ska pröva. :)

#6 Jag tror det funkar bättre med en hane för honor kan ju bli lite "honiga" alltså tjuriga mot varandra!
Men tänk på attt kaniner är kolonidjur så självklart trivs de med varandra (oftast) men skaffa en kanin för att du själv vill för kaninen klarar sig lika bra själv. (;
/Elvira :D

Vilken liten sötnos ;D<3
#8 Det där med kolonidjur: De lever såvitt jag vet normalt i par eller familjegrupper - inte ensamma som tex guldhamstrar.
Här är bra info om att vänja ihop kaniner:
#10: Det fanns ganska bra tips? på den sidan. Själv skulle jag gärna ha några av mina honor ihop, men är rädd att dem ska peta ut ögonen på varandra :P
ok…tusen tack för all hjälp! är verkligen glad för all information. ska testa med hanen och se…hursomhelst så är Pebbles viktig. Trivs hon inte så lämnas han tillbaka. är för hennes (och min) skull jag ville ge henne en kompis. tycker hon verkar så ensam ibland när jag jobbar… dessutom är han lika stor som henne…den förra (honan) var ju enorm. Tror inte det var dvärg:S lägger upp en bild på honom när jag får hem honom och meddelar hur de trivs:)
/Emilie
Nu verkar det änsålänge gå bra mellan Pebbles och Putte (hanen heter så) de nosar genom gallret och pussas ibland. har inte sett några aggressiva tendenser alls. har prövat lite smått att ha dem utanför burarna samtidigt. men har fått lov att hålla i pebbles då hon ville hoppa upp och "rida" på honom. han blev livrädd. gör de så? eller ville hon bitas? sen så när jag höll henne på golvet och putte var bredvid slängde hon omkull sig och rullade sig. vad menas med det? trivdes hon brevid honom? Putte å sin sida är enbart nyfiken på henne och har inte försökt rida henne än. han vill bara lukta och sitta nära.
Är det för tidigt att låta dem träffas på neutral mark? han kom hit i tisdags men har redan blivit hemmastadd.
tacksam för svar!
/emilie

Du kan nog prova att låta dem träffas "på neutral mark".
Att Pebbles försökte rida på Putte är bara för att visa vem som bestämmer. Låt henne göra det så att de kan "göra upp" och sedan slappna av. Självklart får du ha lite koll så att stackars Putte inte blir alltför illa tilltufsad!;)
oki ska försöka till helgen. vad menas med att en kanin rullar sig på t.ex. en matta? som pebbles gjorde bredvid putte. mådde hon bra då?
sen så märkte jag ngt igår kväll som gjorde mig lite brydd, pebbles som brukar vara rätt så tyst innan gav ifrån sig flera pip. sen muttrade hon. först trodde jag att hon hade ont, men hon skuttade glatt fram till mig och började pussas. hur många läten har en kanin egentligen? hade aldrig hört det ljudet förut 
Nu blev det så att namnet Putte inte alls passade tyckte vi. Numera heter lillponken Nalle
ser ju ut som en riktig nallebjörn!
putt för #15!!
Någon??