Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 2264 ggr
rosahumla
0

?

Känns som om jag frågar ganska mkt nu men.. xD

Min Mimmi jagar upp sig själv. Vi har katter inomhus, och hon är van vid dem. Hon har bott här i några veckor nu, min lilla Mimmi :)

Och nu börjar hon andas fort och skakar hela tiden, speciellt när man kommer nära. Så var det inte förut.

Jag vet inte hennes riktiga ålder men jag har räknat 8 veckor bakåt sedan jag köpte henne, och då blev det 29 September hon är född.

Hur gör jag så hon " Slappnar av "? Hon är van vid att man klappar henne och jag pratar lugnt hela tiden ;)

Ett annat problem är att hon tar tag i burgallret och SKAKAR. Ordentligt, mitt i natten. Hur blir jag av med den vanan??

ssandraa
0

När hon tar tag och skakar i burgallret som du sa, det kan vara för hon är uttråkad, har nämligen vart med om det, min kanin ja hade inne skakade också, det var för att han ville ut, skutta fritt på golvet!Men hur du blir av med den vet jag faktiskt inte, låt hon röra på sig lite mera kanske?!

Denna kommentar har tagits bort.
rosahumla
0

#1 Uttråkad? Hmm.. har du något tips? på roliga saker de kan roa sig med då? Hon rör sig fritt större delen av dagarna ^^

[Wera]
0

Nalle biter och skakar på gallret när han kommer in i burar som är små. För han fick bo i största buren som liten (200x50x50) men sen när han fick komma in i de mindre burarna på 100x50x50 eller 100x60x50 blev han nästan helt galen :O
Kan det bero på att hon tycker buren är för liten? Efter som hon får större yta om dagarna?

Nu har iaf. Nalle vant sig och bor i en som är 100x60x50, utan problem.

Kristall
0

Hon biter på gallret som ovana, för att få uppmärksamhet, vill ut, har tråkigt osv. Du kan åtgärda detta genom att t.ex. ställa upp en liten inhägnad runt buren som hon kan vara i jämt, så hon kan skutta av sig även på natten, och sätta in t.ex. leksaker i buren, kvistar, en handduk med mera. Så att hon håller sig sysselsatt under natten. :)

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

LaylaBlack
0

Stampe ryster så där i gallret när han är i buren men vill ut, eftersom han är ute största delen av dagarna och bara inne på natten.

Fast det har gett med sig efter jag har börjat säga "Nej, du får komma ut imorgon Stampe." o.o Vet inte om det är slump men ändå xD

Hm, angående saker att roa sig med o.o

Stampe har pinnar han sysselsätter sig med, är ju även bra för tänderna så är två flugor i en smäll så att säga ^^ Han har även små toarullar när det finns som han slänger omkring på hehe. Han har även fått små bollar som han brukar småbusa med…

Jag sitter även väldigt mycket med honom, låter honom vara med osv. Vilket har hjälpt honom att bli mer säker eftersom dom är flock djur ^^

Ingen aning om mitt långa (halvt oklara) svar hjälpte något xD Men hoppas det fixar sig :P

Clariiz
0

#6; Kolonidjur*
(inte flock) :)

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

rosahumla
0

Okej tack för alla tips? ;D

Mimmis bur är ganska stor, minns inte hur stor xD

Tyvärr kan jag inte fixa inhägnad men jag har köpt massvis med leksaker :)

Fiona
0

Låt henne vara ifred en stund genom att t.ex sätta in henne i buren så att hon känner sig trygg. Då bör hon slappna av efter ett tag!

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

repekka94
0

Ha henne inne på dagarna när du inte sover ca. 1 timme så hon vänjer sig vid att det inte hjälper att skaka :O)

rosahumla
0

Hon är i sin bur stor del av dagen, men hon vill inte komma ut. Jag har buren öppen men inte vill hon komma ut nej :S

moonsi
0

jag brukar ta en toarulle å lägga i lite gott i sen vika in kanterna lite så får dom arbeta lite :-)

dom har även varsin frukt boll och en sån med morötter på som man också kan lägga i massa gött i .. :-_)

teddykaniner
0

Har hon slutat upp med att jaga upp sej själv nu? =)

Med vänlig hälsning,
Jenny

rosahumla
0

#13 nej hon rycker till så fort någon rör på sig, om jag rör mig springer hon under min soffa och stampar i ungefär 2 minuter, sedan kikar hon fram igen . Mycket irriterande.

Tisdus
0

Då kanske katterna har skrämt upp henne? När hon stampar så varnar hon dig för något som hon tycker är farligt, då är det antagligen en doft eller kanske synen av en katt som skrämmer upp henne. Håll katterna borta från hennes bur och rummet hon är i under några dagar (eller en vecka) och se om det blir bättre.

Tala mjukt och försiktigt med henne och skrik inte / ha hög musik på i rummet.

Lycka till!

imsuchadiva
0

Stäng ut kattern från rummet där kaninen bor. Det ska ej heller vara en massa annat folk, förutom du, som är där inne och ränner hos henne.
Du måste jobba med henne flera gånger om dagen, korta stunder.
Locka med godis så att hon kommer fram till dig. Prata hela tiden lugnt med henne så hon känner igen din röst.
När du har henne i famnen, i sängen, soffan etc så ha henne nära dig, och gör som en liten koja med din tröja, täcke etc så att hon får ett gömställe men ändå är nära dig och känner din lukt. 

Lycka till!

rosahumla
0

tack för alla tips? :D <3