Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 2266 ggr
[fluffbollen]
0

Teddydvv Temperament

hej jag undrar om det är någon som skulle kunna berätta vad för temperament en teddydvv har?

//chloe

[Wera]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Som det är med alla raser skiljer sig temperamentet från individ till individ.
2 av mina teddydvv honor är hur lugna som hälst, jag kan vrida och vända på dom hur jag vill, och dom ligger stilla på rygg snällt när jag borstar. En av mina andra teddydvv är lite skygg och vill gärna pringa ifrån i buren när jag ska ta han, men i famnen är han ganska snäll, och han är ganska nyfiken, det med att han är skygg är nog för han hanterades inte så mkt som liten hos uppfödaren. Och min tredje teddydvv hona är snäll i buren och sånt, men när hon var brunstig så fick jag knappt ta på henne, hon morrade, grymtade och så fort jag peta på hon vända hon sig om och tillät inte mig att röra hon, nu är hon något snällare. Men i famnen när jag sk oborsta hon vill hon gärna inte sitta still.

Oftast är teddyväduren en ganska snäll, lugn och kelen kanin tycker jag. Det beror ju på hur man hanterar dom.

[Wera]
0

Min lugnaste teddydvv hona kan ligga så här (se bild) ganska länge utan att göra något :D <3

[fluffbollen]
0

ok, tack så mycket!va söt hon é!!

[Wera]
0

Putt. Inga andra med teddydvv som vill berätta? :D

[chriistina]
0

Ja, som Wera skrivigt kan det skilja mellan olika individer. Även om Teddyväduren över lag är en väldigt lugn och trevlig ras.
Jag har två här hemma och de är varandras motsattser. Den ena, hanen, kan jag vrida och vända på hur jag vill. Han är alltid lugn, snäll och sammarsbetsvilliga. Ingen skrämmer honom. Den andra, honan, är tvärt emot. Full fart och inte lugn en sekund. Har åsikter om allt. Hon är inte elak men jäkligt envis och bestämd om saker. Tex att ligga på rygg eller bli buren längre stunder är inte accepterat.
Min hane var nästan inget hanterad när han kom och min hona var väldigt hantead när hon kom. Så hur de beter sig sitter i dem och beror inte på uppväxten. (Båda föräldrarna till min hona är världens gosigaste och lugnaste)

[Niike]
0

Mina teddyvädurar skiljer sig ganska mycket i temperamentet.
Bayliss är jättelugn och snäll, man kan vrida och vända på henne lite hur som helst. Jättemysig!
Men när hon får komma ut är det full fart Glad

Humle är ivrig och nyfiken, ska ha koll på allt och undersöka allt som går. Utomhus är det full fart även på honom. Han är inte så jättemycket för att gosa, men är allt lugnt omkring honom kan man få sig en liten mysstund med honom också.

annaforsgren
0

Min teddydvv är lugn som en filbunke och har aldrig någonsin bitit mig, han slickas helatiden:)
Men han har endå mycket fart i sig och har alltid ett glatt humör.

Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

Nana88
0

Min lilla Honey är lite skygg när hon är i buren och ibland när man ska lyfta henne. Att bli buren är inga problem, hon sitter snällt.

När hon är lös är hon försiktig, lugn men ändå nyfiken. Hoppar gärna upp i soffan och på benet om man sitter på golvet.

Men hon skuttar lugnt, inte som min andra kanin (dvv korsning) som kör race i lägenheten. Honey nöjer sig med ett rum fastän hon har tillgång till hela lägenheten;)

När man borstar är hon snäll förutom när jag borstar magen tar hon upp bakbenen och rivs ibland. Men om jag ser till att vara lite extra varsam och har ett bra grepp om baktassarna går det finfint!

Tarja
0

Jag har en uppfödning av teddyvädurar, och jag kan bara säga att jag älskar teddyväduren :] <3 De är helt underbara, fast det är ju olika från individ till individ, men mina är helt underbara!

gullenos
0

Min teddyvädur e jättelugn i famnen och har aldrig bitits eller gjort något dumt, han ligger mest och sover i sin bur. Men just nu så e han i tonåren så han e lite jobbig på morgonen :P Han har s.k DAMPRYCK! Haha men det är ju bara gulligt! Han är nyfiken och sprattlar inte när man bär honom! Han slickar mej hela tiden. När jag ska borsta honom så går det nästan inte för då tycker han att han ska tvätta mej istället :P  När de går att ställa ut så kommer det vara den perfekta kaninen ;D hihi!

[fluffbollen]
0

tack så jätte mycket för alla svaren!!<3:)

Tittiman
0

Jag ville bara berätta lite om mina små ullbollar också. Jag har två honor å en hane och de är alla jättemysiga. De har aldrig bitits el ngt och är lugna att hantera.

Den ena honan kan knorra lite när hon ska bli uppburen från buren , och hon vet att det är pälsvård på gång, men ingenting mer än så.

Då man tar ut dem är de nyfikna och framåt men ändå lugna. Så himlans mysiga kaniner!:)