Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 1251 ggr
Rafflan
0

Märkning av kaniner?

Hur gör ni nu med märkningen av kaniner och vad är det som gäller?

När ska man märka?

Kan man skriva h-bevis på djuren och låta ägaren märka själv om dom vill?

Vad krävs för att jag ska kunna märka mina djur?

Zvintos
0

Det som gäller är att kaninerna måste märkas hos veterinär, då kaninen måste sederas (antingen genom sövning eller lokalbedövning av något slag).
När man ska märka kan man nog välja själv.
Men en del veterinärer är skeptiska till att märka små ungar, då sederingen påverkar dessa mycket mer än äldre kaniner.
Sövning innebär en större risk för dem små kaninungarna.

För min del vet jag inte, uppfödningen ligger vilande just nu.
Men skulle det blir någon kull i år, blir det veterinären som gäller.
Vet en del uppfödare som kommer låta köparen bestämma ifall dem vill ha kaninen märkt eller ej, och i sådana fall själva betala den summan.
Vilket jag själv tycker låter som en smart idé.

Det som krävs för att man ska få märka är ju medlemsskap i KAF och ett uppfödarnummer.
Sen är det bara att bege sig till veterinären och få kaninerna märkta.

Rafflan
0

#1 okey, ja då är det väl bäst att märka mellan 6-8 veckor då dom är lite större :D

[Wera]
0

#2 "För min del vet jag inte, uppfödningen ligger vilande just nu. Men skulle det blir någon kull i år, blir det veterinären som gäller. Vet en del uppfödare som kommer låta köparen bestämma ifall dem vill ha kaninen märkt eller ej, och i sådana fall själva betala den summan. Vilket jag själv tycker låter som en smart idé."

Det tycker jag också, om jag skulle föda upp kaniner som skulle märkar skulle jag enbart märkas om köparen vill det och då får köparen stå för den kostnaden.

karin71a
0

Men vad händer med stamtavlan, det kommer att bli MYCKET djur utan stamtavla & märkning då. Rätt synd!!!  Jag har kikat runt på olika annonser & det är mååånga som inte märker, men stamtavla har dom. Hur fungerar det då, blir det någon ordning på det??

Min Hemsida

Zvintos
0

#4: Om kaninen inte är märkt, ska den inte heller kunna ha stamtavla.
Stamtavla är ju ett bevis på att kaninens föräldrar är utställda och reggade.
Icke märkta kaniner = icke utställda/reggade kaniner = icke godkänd stamtavla.

karin71a
0

#5 ja jo såklart!! Men alla dessa omärkta kaniner som säljes idag med stamföräldrar som är utställda & allt. Vad gäller för dessa då. Är det samma regler??  Har en kompis som leta efter en dvv & ringde runt på annonser, uppfödare med uppfödarnr & allt. Dom sa att det var ok att märka i efterhand…….men ska inte uppfödaren göra det själv. Jag får väl inte lov att märka en kanin med någon annans uppföd-nr, då blir det ju ingen garanti att det är rätt kanin som märks.

Jag vill inte att någon kanin varesig det är mina egna ska få märkas med mitt uppfödarnr iaf…….av någon annan…….

Min Hemsida

Zvintos
0

#6: Att det går att märka i efterhand stämmer.
Men personligen skulle jag inte låta någon annan märka mina uppfödningar, även om det vore med mitt eget uppfödarnummer.
Då skulle jag nog se till att det blev gjort själv, av just den anledningen du skriver - att det annars inte finns någon garanti att det blir rätt kanin som märks.
Eller att någon får för sig att märka den med sitt eget uppfödarnummer.

Någon regel för detta finns dock ej, utan som jag fattat det är det helt ok att köpare själva märker kaninen (hos veterinär såklart) med uppfödarens nummer.

karin71a
0

Men så kan det ju inte va?  tycker jag iaf.

hade varit enkelt att göra någon form av id-handling med ditt

uppfödarnr & sen kanske ett intyg om man nu släppte iväg någon omärkt kanin……

Men iaf jag vill inte att någon ska få märka ngt med mitt uppfödarnr.

Pay it or leave it!!! Helt enkelt!!!

Så tycker jag att det ska va, antingen märker man eller inte i samband med försäljning!!

Min Hemsida

Rafflan
0

Ja, det håller jag helt med om, ska dom märkas ska dom göra det innan dom flyttar ;)

karin71a
0

inga fler åsikter om detta???