Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 893 ggr
Chippers
0

Höbalar?

Imorrn ska en tjej komma med 1 + drygt ½ höbal. Det får jag betala ca 450:- för. Enligt henne är höet av mkt bra kvalité och för smådjur (antar jag med tanke på att annonsen låg ute på smådjur, blocket). Jag frågade om det var sådana små hästbalar som finns på stall, det visste hon inte, då sa jag att dom balarna väger väl minst 5-7 kg, då sa hon att hon tror att det är mindre. Men, det är ju inte SÅ mkt. Sedan frågar hon om jag har någonstans att förvara höet, då det tar enorm plats. Större än en vanlig hösäck från djuraffär. För i balarna är det massor av såna säckar tillsammans.

Jag bara underar om någon vet hur mkt det kan tänkas vara? I kg? Jag tänker lägga ner allt i sopsäckar som ska stå öppna. Funkar det? Tror ni att höet kan passa marsvin/kanin om det är så pass stora balar? Vill ju inte slänga bort ca 500:- precis. :P  Någon som har tips??

Sashhi
0

VÄLDIGT DYRT! Jag betalar 40 kr vintertid (aningen dyrare) för höbalar på ca 10-13 kg. Enligt mig iallafall.

Om ni har något förråd kan ni ju ha det där. Jag delar dock inte upp höet utan tar det som det är.

Not your mom, not your milk.

MarHai
0

Stor rundbal(ufoägg) eller liten fyrkantsbal? Är det den sistnämnda så är det sjukt dyrt! Jag betalar 20 kr för en fyrkantsbal.

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

Chippers
0

#1 #2

Aha, okej. Jag vet inte vad för slags balar, jag tänkte höra när hon ringer mig imorrn. Jag antar att balarna är väldigt stora, eftersom att hon frågade om förvarning. Balarna ska vara på mitt rum, så därför måste jag lägga ner det i säckar då råttorna inte får komma åt dom.

Det stod att två balar motsvarar 12 hösäckar från zoo, och detta är ju 1 och ½ om inte mer, hur mkt kan det tänkas vara? Är det ändå dyrt tycker ni?

Är så svårt att hitta någon med hö som levererar hem i sthlm. Vi har inte bil. Nu har jag turen denna månad att köpa från henne, annars blir det dåligt hö, från djuraffär…. och då får jag 1 säck för 100:-.

Sashhi
0

#3 - 12 påsar är ju inte alltför ypperligt mycket. Tycker fortfarande det låter ohövligt dyrt! Men tänk på att höet inte får stö för länge, då blir det gammalt och kan börja damma, vilket inte är bra för varken kanin eller marsvin.

Not your mom, not your milk.

[Wera]
0

Tycker det lät dyrt? Får vanligtvis 5 balar hö och 5 balar halm gratis när jag vill, men förut när jag köpte mkt mer så betalde jag runt 40 balar för 500kr och han körde hem det åt oss med hästtransport.

Om man köper styckvis som jag gör nu ska man betala 5kr/bal men vi får gratis. Sjukt dyrt. Balarna vi får/köper är runt 7kg hö/st och halm är väl något mindre, kanske 5kg. Det är löstpackat, hänt att vi fått hårtpackat för samma pris, mer omtyckt efter som bondens hårdpackade balar har löv och sånt i, och de hårdpackade balarna väger runt 10kg.

Vet inte hur du kan förvara höet, kanske i plast säckar som du nämner kan funka.

Tappsveden
0

Om det är vanliga fyrkantsbalar så är det ju svindyrt…höet vi köper till hästarna och kaninerna kostar ca 2.50 kr/kg, de flesta balar väger 15 kg alltså…37 kr för en bal…

skulle aldrigg betala så mycket för höet…är till och med mycket pengar för ett bra hö oxå…

karin71a
0

Shit de va verkligen dyrt!!!!

Chippers
0

#4 #5 Okej, trodde det var ett bra pris jag. :P Men nu verkar det ju som att många för mkt mer för mindre peng. Suck. Har kollat runt länge, hittar inga ställen som levererar hem balar. Bor i älvsjö, och kan inte åka långt för att hämta sånt om grannen eller nåt ska skjutsa…

Kanske tar höet hon har och hoppas på att hitta åt bättre tills nästa månad… kom gärna med tips? :) går åt så mkt hö/spån hos mig.

PrinzeZz
0

håller med dom andra SJUKT dyrt

jag hade sett mej om efter hö på annat håll

Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010 Måne 
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |

karin71a
0

var hitta du den annonsen? vilken stad

myhombrero
0

fruktansvärt dyrt tycker jag, betalar 50 kr för ungerfär samma mängd. Köp inte tycker jag.

Chippers
0

#9 Okej, men hittar jag ingen annan lösning innan tisdag måste jag köpa det. Annars skulle jag vart tvungen att beställa från djuraffären idag, men dom har stängt.

#10 I stockholm, på blocket.

[Wera]
0

Men bensinen kanske är inräknad i priset? Efter som hon ska skjutsa hem höet?

karin71a
0

men det måste väl finnas andra ställen där du kan köpa hö, andra djuraffärer eller hos någon bonde

karin71a
0

asså men det är ju över alla gränser…….

det kan ju kvitta om det e med bensin.

Avbeställ det, du kommer att spara hur mkt som helst….

en bal kostar normalt vis 20 - 40 kr

Det måste väl gå att lösa på ngt annat sätt

Chippers
0

#13 Nej då, hon skjutsar hem gratis. Priserna står i annonsen, kolla på blocket - stockholm. Gnagare.

Det kan ha löst sig längre fram. En tjej härifrån kanske kan köpa hö, spån, till mig, hon bor också i älvsjö. Är såå glad just nu, om det kan funka! :D Hoppas hoppas. Blir ju mkt billigare, samt att det räcker längre. Vore super.

Dock måste jag köpa det här höet, för hon kan inte hjälpa till förrens om ca 1 månad. Men ändå =)

Chippers
0

#15 Jag kan inte avbeställa, då kommer mina djur få gå utan hö… samt att jag måste köpa från zoo, såå dåligt hö och dyrare. Räcker bara 3-4 veckor… om ingen med bil i sthlm kan hjälpa till mot bensinpeng så blir jag tvungen.

Dyrt blir det ju att köpa från den här tjejen, men det är ändå bättre än höet från djuraffär.

Fast jag måste ändå köpa spån från djuraffären. Så den här månaden slösar jag 700:- på hö/spån.

Chippers
0

http://www.blocket.se/vi/19966176.htm?ca=11_s  

Den annonsen pratar jag om. Jag som tyckte det lät så bra.

karin71a
0

jag menar inte att dom ska va utan hö heller, men det borde finnas andra lösningar.

Men men var & en gör vad dom vill!!!

karin71a
0

jag menar inte att dom ska va utan hö heller, men det borde finnas andra lösningar.

Men men var & en gör vad dom vill!!!

Chippers
0

#19 Jo, jag vet. Men jag menade att köper jag inte från henne eller djuraffär måste dom gå utan hö. Så jag har inget val just den här månaden, men jag är villig att ordna med lösningar, t.ex att nån från sthlm kan hjälpa till, eller vet någon som kan leverera hem hö till en. =)