Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 6123 ggr
Sweetienin
0

Knölar på svansen

Hej!

Var nyss ute och kollade till min kanin, och då upptäckte jag att hon har två konstiga knölar på sidorna av svansen, jag är jätteorolig!

Snälla hjälp mig! Jag vet inte vad jag ska göra, vad kan det vara?

Just nu är jag så himla orolig och det far runt tankar i huvudet som: tänk om hon har cancer…

Man kan det vara så att hon har det?

Vad ska jag göra åt det?

Kram Johanna

Medarbetare på hermelinkanin och julen.
Besök gärna min hemsida, vinterstigens kaniner

[Wera]
0

Har ingen aning vad det kan vara, du kanske ska höra med en veterinär?

[Niike]
1

Är hon teddypälsad?
Kaniner med teddypäls kan få tovor som känns precis som knölar.

Annars tycker jag ni ska kontakta veterinären, det kan ju vara tumörer.

Tittiman
0

Håller med #2, kontakta veterinär. Skräm inte upp dig i förväg bara. Det KAN vara tumörer men lika gärna ngn typ av ofarliga fettknölar.

Lycka till!

Jetaime
0

Hur gammal är kaninen? Det är rätt vanligt med fettknölar annars när dom kommer upp i åldrarna, även på yngre kaniner.. men det är inget farligt isåfall. Är du orolig så tycker jag du bör ringa en veterinär och höra..

Trasdockaa
0

Du är helt säker på att det inte är en hane du har då? :)

Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)

Sweetienin
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tack för era svar!

Jag svarar på alla samtidigt.

#1 Jag ska nog göra det.

#2Hon är inte teddypälsad, hon är en dvv.

#3Okej, hoppas det är det.

#4 Hon är snart 10 månader, jag hoppas verkligen att det är så!!

#5 Ja ganska, hon är ju snart 10 månader, så jag borde ha märkt något tidigare i så fall.

Men jag har en till fråga:

Om det är an tumör, vad måste man göra då? Kan man bota det eller måste man avliva henne då?

Jag skickar med en bild på henne för att visa hur underbart söt hon är! :)

Kram Johanna

gullenos
0

#6 hon är jättesöt,

fettknölar kan det ju vara det kan hundar också få! Men ring och prata med veterinären det kostar ju inget iaf :)

Trasdockaa
0

#6 Tycker du tar en bild och visar upp här :) Hur ser knölarna ut? Vilken färg?? Har de päls på sig?

Är de hårlösa, lika stora, på vardera sida om svansen, i färgskalan rosa-blå så skulle jag säga att det är en grabb du har där ;)

Sweetienin
0

#7 Ja, jag hoppas att det är det, min mamma ska ringa veterinären imorgon.

#8 det är lite svårt att fota just nu, för det är mörkt ute. men jag kan fota en imorgon och lägga ut här så kan ni kanske hjälpa mig att komma på vad det är, men knölarna är täckta med päls tror jag iallafall.

Kram Johanna

teddykaniner
0

;S Okej.. Hoppas det kommer bild imorgon!!

Med vänlig hälsning,
Jenny

Denna kommentar har tagits bort.
Sweetienin
0

Hjälp!!!

Nyss var jag ute hos henne och då upptäckte jag att hon knappt har ätit någon mat.

Och hon har intorkat bajs i rumpan, ser ut som hon har bajsat jätte löst, men det syns inget i toalådan, fasst hon har bajsat ganska mycket utanför, det har hon aldrig gjort förut.

Jag är så orolig! Jag vet inte vad jag ska göra…

Och en sak till: Hon blev helt plötsligt jätterädd för att vara i transportburen (hon brukar älska den) och hon bet på gallret till den hela tiden…

Vad ska jag göra???

Kram Johanna

gullenos
0

#12 oj va läskigt! Du har väll ringt veterinär? Jag tror att det skulle vara bra! Tyvärr är jag inte bra på sånt men att hon plötsligt får diarre (om det inte är blindtarmsbajs?) så är det ju inte bra! Och att hon äter är inte bra, Har hon svullen mage? Typ "uppblåst" ?

Jojsan
0

Jag tycker du ska ringa en veterinär och förklara symptomen och se vad de säger..

Sweetienin
0

#13 Hennes mage är mjuk och helt vanlig tror jag vänta jag ska gå ut och känna………Den kanske är lite hårdare än vanligt, men hon hoppar iväg varje gång jag känner, så det går inte så bra…Men jag vet inte om våran vätrinär har öppet nu, jag ska ringa nu, men tror du att det är jättealvarligt, för isåfall kan vi ju åka till en akutveterinär men det är ganska långt härifrån så det kanske tar en timma eller nått att åka dit.

Kram Johanna

Sweetienin
0

putt…

är det ingen som vet vad man kan göra???

Kram Johanna

MajaaR
0

har du inte ringt veterinären än? ring!

teddykaniner
0

ring veterinär!! Ni kan ju få veterinär råd via telefonen.

Med vänlig hälsning,
Jenny

teddykaniner
0

ring veterinär!! Ni kan ju få veterinär råd via telefonen.

Med vänlig hälsning,
Jenny

Sweetienin
0

#17 & #18

Jag kan inte ringa för dom har stängt, och min pappa säger att det säkert inte är så farligt….men han fattar inte, han har inte ens kollat på henne, men jag kan ju ringa till en annan vet. som har öppet dygnet runt, men pappa säger att han inte tänker ringa för det är försent, och då måste jag ringa och om vi måste åka dit så kanske han inte kan köra för jag tror han och mamma drack vin till maten idag…

Kram Johanna

Sweetienin
0

finns det någon som bor i eskilstuna som kan komma och kolla på henne imorgon eller nått???

Kram Johanna

Sweetienin
0

putt, jag håller på att freaka ut nu!!!!!

Hjälp mig! Jag är så himla orolig och rädd!!!

Kram Johanna

Trasdockaa
0

Ring till veteirnären och be om råd. Det finns akuter i sthlm man kan ringa och bara höra. Albano har jag för mig?

Sweetienin
0

Nu har jag varit med kaninen hela dagen, och hon verkar helt som vanligt idag, lika nyfiken och underbar, hennes mage är det inga problem med heller, hon har ätit som vanligt och så…Men knölarna är fortfarande kvar…Men det går inte att fota dem, försökte men det syns inte…

Men tänk om HON är en HAN!!!???? Det går ju bara inte! HON är ju min lilla tjej, hur vet man om det är en hane?

Snälla hjälp!

Kram Johanna

Cagi
0

#24, Vänd henne på rygg så ser du om det är en kille, du ser testiklarna…

# Som nr 8 beskriver:

Är de hårlösa, lika stora, på vardera sida om svansen, i färgskalan rosa-blå så skulle jag säga att det är en grabb du har där ;)

Tisdus
0

Ring veterinären det första du gör på måndag.

Sweetienin
0

#25 Okej men det är päls på dom tror jag, men eftersom hon blev bra i magen kanske det bara är fettknölar…

#26 Ja, jag hade tänkt det :)

Kram Johanna

Sweetienin
0

OKEJ, nu behöver jag verkligen hjälp!

Min lilla tjej kanske är en hane, jag kan inte fatta det…Men kan någon hjälpa mig att säga hur könet ser ut på en hane, och vad som är skillnaden mellan honans och hanens kön? Jag är så himla orolig, jag vet inte vad jag gör om HON är en HAN. Hon har alltid varit min lilla tjej! Och hon kommer ju vara samma kanin även om hon är en hane, men det kommer kännas annorlunda, namnet och allt…och jag kan bara inte fatta det än. Om jag bara hade kollat det tidigare, jag hoppas verkligen att hon inte är en han!

Men snälla hjälp mig!

Snälla svara på mina frågor!

Kram Johanna

annaforsgren
0

här är en bild på en hanes kön, det kan se lite annorlunda ut beroende på hur stor och liten kaninen är och om kaninen bor inne eller ute.:) Hanens kön brukar dra ihop sig lite när det är kallt ute.

Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

Sweetienin
0

#29 tack så jättemycket! Jag ska kolla imorgon om det ser likadant ut, för det är så mörkt ute nu, men tack i alla fall! :)

Kram Johanna

[Wera]
0

#28 Hanens kön har för det första två kulor (se bilden Anna visar i #29) och deras anal öppning är längre från könet än vad det är hos honan. Hanna (jetaimes) har en bra bild som man kan se stor skilnad på.

Om man försiktigt trycker lite lätt strax ovanför könet brukar det komma ut en snopp. Se bild. På en hona kan det komma ut en "plupp" men det ser inte ut som en snopp som på bilden.