Ungar på vintern
Om honan får ungar nu när det är vinter kommer de få svårt att överleva då?
Hemma hos oss är det från 10+ till 10- ibland, ska kanske ska man vänta?
Vill få ungar så fort som möjligt innan hon fyller 1 xD
-' Rebecca Johansson
jag har faktiskt ingen aning! Men antar att det är väl kanske bättre att få ungar på våren/sommaren? Fast jag vet inte säkert
Om honan gör ett ordentligt bo ska det inte vara någon fara egentligen. Men det kan vara svårare, eftersom det kan bli kallt på vintern.
Jag är inte den som vet så mycket om det, men jag tror inte att det ska vara någon fara:)
Ungarna lär ju överlever mycket kortare tid utanför boet desto kallare det är.
Är det på sommaren och man hittar en stackare utanför boet ganska snabbt, torde chansen vara större att den inte hunnit bli för kall och kan överleva.
#0 - Om honan är i bra kondition så kan man para henne etfer ett år. Men det är ju oftast hoppkaniner eller kaniner som är ute & jobbar mycket som är i så pass bra kondition efter ett år.
Not your mom, not your milk.

min kanin fick ungar vid 2 år…och det gick bra men för vissa kaniner kanske det inte går…:(
Ok, hon har en rastgård och är ute och hoppar mkt ^^,
-' Rebecca Johansson
Pratade med en uppfödare förut, och hon sa att en av hennes honor fick en kull när det var -17, så enligt henne går det bra bara honan gjort ett bra och varmt bo.
Men ju kallare det är desto sämre öron får ungarna om de har vädurs öron, mendet är bättre att det är kallare för t.ex. hermeliner efter som dom får kortare öron :)
Får de mindre öron om det är kallt? :'D
-' Rebecca Johansson
#8: Kylan kan påverka öronen ibland ja.
Dvärgvädurarna kan tex ha svårare att fälla öronen om de föds medans det är kallt ute, än om dem föds när det är varmare.
#8 När jag pratade med uppfödaren (hon föder upp hermeliner) sa hon att hon brukar para på hösten/vintern för då är det något i öronen (blodkärlen?) som drar ihop sig som kan påverka öronen.
aha :)
-' Rebecca Johansson