Tips om kaninungar!
Jag ska skaffa kaninungar med min lejonhuvade hona. Jag skulle gärna vilja ha lite tips? på vad man ska tänka på när man skaffar kaninungar.
Mvh Hanna

0*det är en bild på min kaninhona
Mvh Hanna
gullig:DD
// Emma :D

1* tack!
Mvh Hanna
Honan ska vara över 6 månader innan kull, och inte över 12 månader för sin första kull. Den bästa åldern är 8 månader.
En hona ska ha en bolåda att boa i, och de boar ofta med halm, men vissa med hö. Det man ska tänka på är att man ska ha råd, plats för ungar ifall man får lov att sära på dom om man inte fått sålt på dom, och tid! Säkert något mer? Men kommer inte på mer nu.

2* okej, vad bra för min kaninhona är snart 8 månader.
Mvh Hanna
Honan ska även vara i bra kondition, ej för mager eller ej för tjock, hon ska även ha fällt klart vinterpälsen.

6# Min kanin har nog rätt bra kondis för hon får alltid springa fritt.
Mvh Hanna

Det finns en artikel om det här som du skulle kunna läsa, sök på skaffa kaninungar tror jag ;D
/Elvira :D

#8 Okej :D
Mvh Hanna
varför får dom inte vara över 1 år vid första parningen?
#10 - Folk har egentligen fått det som en riktig regel när man parar kaninen. Dock om man har en kanin som inte får mycket motion/hopptävlar så ska man nog ta en kull innan ett år, men har man t.ex en hoppkanin i bra kondition kan man t.o.m ta första kullen när kanien är 3 år.
Not your mom, not your milk.

ja tog min första kull när honan ar 2 ½ men allt gick ju bra så det va ju inget…..men det kan ju finnasen risk att honan dör om ho är i dålig kondis och lite äldre….
#10: Får och får.
Man brukar ha 1 år som regel, då honorna efter 1 års ålder har mycket lättare att lägga på sig fett som då sätter sig runt bäckenet och kan försvåra en förlossning.
Håller man honan i bra hull, kan det gå bra efter 1 års ålder.
Men säkrast är innan det.
#14: Håll dej till tråden!
Med vänlig hälsning,
Jenny