1 eller 2 ninisar?
Letar ju kanin nu och funderar lite. Hur är det med sällskap? Uppskattar dom att ha en kompis i buren?
Köpte 2 honor förut (helsyskon) och fick höra då att eftersom dom vuxit upp ihop var det inget problem.
När dom blev könsmogna gick det åt H-vete… Slagsmål och drog bort stora tussar päls, så det blev ju till att sära dom såklart.
Var detta bara ren otur eller är kaniner, i det stora hela, hellre ensamma?
Svårt att säga om dem vill ha sällskap eller inte. Jag har 5 honor tillsammans och dem trivs väldigt bra ihop. Ibland har det vart lite smågnabb men sen jag ökade storleken på buren så har de inte vart nått bråk.
Så jag tror att mycket hänger på vilka möjligheter kaninerna har att komma ifrån varandra. Sen har en del mera humör och vill kanske inte alls ha sällskap.
Ha en bra dag önskar Madeleine - sajtvärd för Teddykaniner
Kaniner är kolonidjur,, inte flockdjur som många tror.
Visst finns det indivinder som hellre bor med en kompis, men de allra flesta vill antingen inte bo med en kompis eller så spelar det inte så stor roll.
Not your mom, not your milk.
#2 så jag behöver inte köpa två kaniner pga dåligt samvete då?
Dom mår lika bra om dom är själv?
#3 - Ja, precis. :) Vissa kaniner mår till och med bättre utan en kaninkompis.
Not your mom, not your milk.
Jag har själv två honor här hemma. Den ena hatar allt och alla, skulle trivas bäst egentligen om jag bara hade henne men har accepterat att de andra finns nu (i början högg hon av bara lukten på annan hona).
Sen har jag då min andra hona. Hon kan gå med andra kaniner sålänge de har låg rang men ändå är säkra i sig själva. Då hon har väldigt hög rang men ändå blir lätt osäker.
Så är det en kanin och en bur du vill ha så kan du skaffa det utan dåligt samvete. Ger man bara dem den tid de kräver mår de oftast lika bra själva :)
Jag har en hona och en hane, och det fungerar utmärkt (Men då får hanen vara kastrerad om man inte vill ha ungar) Som du säger är honor mer agressiva, har dock hänt att när min hona är sur kan hon bli sur på hanen, men det blir inga slagsmål direkt.
Hona + Kastrerad hane - Funkar oftast jättebra!
Ensamboende kanin - Kaniner trivs bäst med en kompis. Går dock att ha en ensam men då får väldigt mycket tid gå åt kaninen! Hade en ensam kanin förut, men han blev jätteglad när han fick sällskap av min hona ^^
Hane + Hane - Går oftast inte, då de bråkar om revir.
Hona + Hona - Kan funka men de kan bli stora bråk. Har aldrig hafft det så vet inte riktigt ^^
Därför rekomenderar jag Hona + Kastrerad hane, det har alltid funkat utmärkt för mig. De brukar ligga i ett hörn och slicka varandra på huvudet
Och ibland ligger de över varandra och sover, som riktiga kompisar! :)
Jag har erfarenheten att många kaniner gärna vill ha en kompis. Men de fall jag har varit med om gäller kastrerad hane+ hona.
Och det verkar som att det fungerar oftast bäst.
Min första kanin var mycket gladare och mer aktiv dom ggr hon fick träffa min kompis kastrerade hane. Den jag har nu blev också mycket gladare när hon fick flytta ihop med Gizmo(också kastrerad hane)
Sen har jag flera kompisar till som haft kastrerad hane+hona och det har fungerat jättebra och kaninerna trivdes jättebra tillsammans.
Men risken finns alltid att det blir bråk, men jag tycker inte man ska vara rädd för att testa.
Enligt jordbruksverket bör man dessutom ha två om det inte finns något som gör att det inte går. T.ex aggressivitet.

jag har en riktig vreskanin här hemma så fort hon släpps in till min andra hona i hagen så jäv*ar vad doriz bet och jaga den andra så det blev att dela på dem……:P