Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 2885 ggr
Emelie-E
0

Tips på klippmaskin?

Tänkte fråga er om ni vet någon bra klippmaskin som man kan använda till kaniner? Jag köpte en för några veckor sedan, men det var urkass så var tvungen att lämna tillbaka den.
Så nu tänkte jag fråga mig för innan jag köper någon igen.

Den ska inte vara alltför dyr och inte för stor heller.
Så om ni har något tips? på någon bra klippmaskin eller på en sida på internet som säljer klippmaskiner, så skulle jag bli gladGlad

kastanjen
0

puttar upp.. ingen som kan tipsa om någon bra klippmaskin?

[Niike]
0

Vad ska du klippa för någon kanin (pälstyp?) och varför? Alltså tänkte vilken längd och så :)

kastanjen
0

#2 det står på hennes sida att hon har teddylejon  . . .

Emelie-E
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hon är en teddylejon med väldigt tät och fin päls. Helt omöjligt att hålla den i schack med bara kam.
Pälsen är ju väldigt lång, har inga bilder på henne när hennes päls är helt utvuxen. Bara någon gammal som min syster tagit hos hennes förra ägare.

Skäms nästan över att visa denna bilden, men detta är som sagt hos hennes förra ägare.
Men så ser hennes päls ut.

[chriistina]
0

Du kan inte bara ta en sax och klippa henne?
Känns som en klippmaskin är lite klumpigt till så små djur?

[Niike]
0

#4 hihi sådär ser mina troll ut också ^^ massa grejer i pälsen. jättesöt tjej!
själv använder jag mig av en sax helt enkelt :)

Emelie-E
0

Jag är så rädd att jag ska klippa henne.. Hennes hud hänger väldigt, så det är jättelätt att klippa henne.
Sen är det väldigt svårt att komma åt med en sax vid benen och under hakan.

Det finns ju mindre klippmaskiner. Det var en sån jag hade köpt. Men den funkade ju inte.

Trasdockaa
0

Tyvärr kan man klippa lika mkt i huden med en klippmaskin som med en sax. Så man rekomenderar att aldrig köra med en klippmaskin på en kanin som är sprattlig eller som man inte har kontroll över. Vart bor du? Jag skulle faktiskt istället rekomendera dig att vända dig till en uppfödare eller någon annan som har angora istället, som kan hjälpa dig att klippa ner :)

Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)

Emelie-E
0

Alice är världens goaste. Så med henne får man göra precis allt.. Hon kan bli lite trött om man har hållt på mycket med henne, men vem blir inte det?Glad

Jag bor i Stenungsund. 5 mil norr om göteborg.

pepsi-v-emmelie
0

Vad Sööt den är,vet tuvär inget om klippmaskiner ;P

kastanjen
0

jag vet att det finns klippmaskiner till katter och små klippmaskniner till hundar som man använder till att klippa ansiktet med. Vet inte var man kan hitta någon sådan men det känns som att en sån kanske kan fungera.. Sök på google så kanske du hittar någon..

Jetaime
0

Jag skulle nog bara tagit en sax och klippt henne :) Är hon lugn och så ska det inte vara några problem! Om du håller ingrarna mellan huden och saxen helatiden är det ingen som helst risk att du klipper henne i huden. Jag klippte ner min teddylöwen gosse föra nån dagar sen, och då klippte jag ändå rätt mycket, använde en "vanlig" sax från ikea :)

Jetaime
0

Han såg ut såhär innan förästen.. och jag klippte inte huvudet på honom heller..

Emelie-E
0

#11 Jo, det är något sådant jag är ute efter. Någon liten men stark klippmaskin. I och med att hennes päls är så tjock och så fin så tar det ett tag att komma igenom den.

Och att använda sax, hur går det om man behöver klippa vid benen, och runt könet och det? Hon får väldigt lätt tovor där, så det känns inte så kul om man skulle klippa henne i huden därObestämd.

Och en gång när jag skulle försöka klippa henne med en vanlig sax, så kände jag ju efter var huden var och pälsen. Men det är verkligen jättesvårt att känna. Det känns precis likdant om man tar i pälsen, det enda som kan kännas annorlunda är en "kant" där huden börjar eller vad man ska säga. Men det kan det ju lika gärna vara i pälsen också. Något skräp eller väldigt mycket päls. Om ni förstår?

Men jag får kolla runt. I värsta fall får man väl låna systrarnas klippmaskin till hästarna, men den är ju så stor..

moonsi
0

du får nog gå över till hundsidan å titta på någon maskin där.

har haft långhårig hund som vi bruka klippa å de är sax först sen maskin när det är mycket päls, på min hund funska de ialf inte annrs

Emelie-E
0

#15 Det var smart, tack för tipset=)

moonsi
0

16 var  så lite så :-)

kan ju även kontakta någon hundtrimmare å fråga om dom kan klippa ?

Emelie-E
0

Ja, det skulle man kanske också kunna =)

moonsi
0

så kan man ju prova först innan man lägger ut massa pengar på en trimmer , lycka till  får uppdatera sen hur de har gått :-)

emms
0

Jag skulle ha klippt med sax. Om hon nu har så lös hud eller så så kanske klippmaskinen fastnar i huden och det blir nog inte så kul :/.

Emma

mingopingo
0

Har har testat trimmer på teddypäls och de är nästan helt hopplöst. De fastnar och tvinnar in sig. Bara krångel. Lättast är ju att kamma en bena mitt på ryggen och börja klippa. Absolut lättast är om ni är 2 som gör det. Då kan en strama åt huden lite så det inte finns en massa lös hud. Och se till att ha starkt ljus!

Ha en bra dag önskar Madeleine - sajtvärd för Teddykaniner

flisan93
0

Använd en vanlig sax:)