En till?
Hej!
Det är så att jag funderar på att skaffa en till kanin framåt sommaren, närmare bestämt en BJ.
Min kanin som jag har nu heter Sweetie och hon är en svart dvärgvädur. Hon är snart 10 månader, och hon är världens snällaste, lugnaste, gosigaste och mest "sociala" kanin man kan tänka sig! :)
Men jag undrar om det skulle gå bra att skaffa en till kanin, och kan det bli några problem eftersom en BJ är så stor? Jag undrar också om min kanin som jag har kan förändras på något sätt om jag skaffar en till. Och är det bra eller dåligt att skaffa en till…
och om du inte tycker att jag ska skaffa en BJ, Vilken ras? rekomenderar du då?
Kram Johanna
Medarbetare på hermelinkanin och julen.
Besök gärna min hemsida, vinterstigens kaniner
Här är en artikel om hur det är att äga en belgisk jätte.
Ja din kanin kan förändras om du köper en till, men det är inte säkert. Hon kan bli jobbig när det gäller reviret, att hon vill skydda det och så.
Eller så bryr hon sig inte. Det beror på individen.
Har du haft kaniner tidigare? En jätte är ju verkligen stor, så det gäller att fostra den från början så den blir hanterbar som vuxen.
Jag har ingen erfarenhet av belgiska jättar, men min favoritras är fransk vädur som också är en jätteras (väger +/- 6 kg).
Underbar ras!

Ja som #1.säger man moste uppfostra en sådan så bra att de går att hanskas med den.
Jag skulle dock inte skaffa en sådan bamse(Om jag skulle ha en liten dvärgvädur gämfört med en bj) men visst är de härliga.
Jag skulle rekomendera dig en dvärgvädur till.
O so moste man ha en störe bur i fall den inte är till räkligt stor(den du har nu).De är inte alltid säkert att de blir kompisar.
(jag har dvärgvädur-löwen de är också en bra ras men så klart hade jag en dvärgedur den var också svatr som din men hon dog.Men poängen är att de passa bra ihop.De var lika stora ungefär ;)
Tack för svaren!
#1 Jag har bara haft den jag har nu, men jag är van att hantera kaniner för många jag känner har kaniner så jag har hållit på med dem. Men jag funderade på att köpa en frasse också, men jag fastnade lixom för Belgisk Jätte.
#2 Det är många som sagt att jag inte borde skaffa en BJ, men det är så att när Sweetie dör (det är några år kvar hoppas jag!) så tänkte jag satsa på Belgiska Jättar. Fasst det kanske vore bättre att skaffa en liten ras först och sen en BJ, för att se om min kanin passar bra ihop med andra, för om jag köper en till liten kanin så har jag ju en annan bur som jag kan ha den i om de inte passar ihop…fasst om jag skulle skaffa en BJ så skulle jag ju ändå bygga en stor bur till den. :)
Kram Johanna
Medarbetare på hermelinkanin och julen.
Besök gärna min hemsida, vinterstigens kaniner