Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1999 ggr
Otario
0

Konstig "klump"?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bifogad bild på "klumpen" ->

Trodde först att jag hade hittat en sten i buren när jag skulle fylla på med hö, lika stor som min handflata ungefär. Tog upp den och såg att det inte var som jag trott.. Har hittat denna sortens "klump" i buren två gånger nu och undrar om det är avföring? Den är brun och full med halmstrån. I så fall, hur kommer det sig att det kan bli sådana enorma klumpar? För det kan väl inte vara något annat än avföring? Eller?

/ Emma

Cagi
0

Usch, ser inget trevligt ut. Kan kaniner kräkas?

PrinzeZz
0

#1 kaniner kan inte kräkas

Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010 Måne 
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |

Sashhi
0

Ser ut som en avföringsklump. Kaninen har nåt suttit på det, så har allt "smält samman".

Not your mom, not your milk.

Otario
0

#3 Okej, ja det låter bra. Tack! :)

/ Emma

[Wera]
0

Tycker det ser ut som en avföringsklump, typ att kaninen kanske har diarre? Som torkat ihop sig och sånt.

[chriistina]
0

Kan du inte dela den och se hur den ser ut innuti?
Jag tycker det ser ut som sonna klumpar jag får med höet ibland :O Typ torkad lera som följt med när de skördat höet.

Otario
0

#5 Om det skulle varit diarré, skulle inte klumpen varit "plattare" eller mer "mosig" då? Om du förstår vad jag menar? Kaninen som bor i buren borde väl då vara kletig i rumpan (har mycket päls, lejonkanin m. vinterpäls) om hon skulle haft det? Eller? Har aldrig haft djur med diarré, så jag är inte säker..

#6 Tyvärr är den nerspolad i toaletten .. xD Men jag tror att jag skulle ha märkt om jag tog med en stor lerklump upp ur höpåsen? ;o Fast det skulle ju kunna vara från halmen kanske.. Vi köpte en stor halmbal från en djuraffär som ligger lite ute på landet eller hur man nu säger. Det var en bal endast omknuten med två blåa snören, verkade komma från någon bonde. När jag tar ny halm så brukar jag ta det i stora högar, så jag skulle nog inte märkt om det varit något i det.. Det kan ju vara en möjlighet faktiskt.

/ Emma

moonsi
0

tycker mer att det ser ut som en lerklup från åkern

Sashhi
0

Inte så stor chans att det är en lerklump från åkern om det är i "djuraffärshö"?

Har själv tagit bort sådana, lite mindre saker. Avföring var det, och såg i princip likadant ut.

Not your mom, not your milk.

[Wera]
0

Funderade också på om det inte vore en jordklump efter höet? Hittat det förut hos hästarna :P

Emma-lundqv
0

Tycker att det ser ut som en klump med jord eller avföring med halm i, men har aldrig sett något liknande förut :P

PrinzeZz
0

Sånt där har vi förresten hittat i hästarnas hö kom jag på nu… tror som dom flesta att det är en lerklump…

Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010 Måne 
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |

PaaatyPalm
0

Jag skulle satsat på att säga attd et va lera ^^

20 årig djurgalen moder* 

Www.windsoropalm.weebly.com

Otario
0

Många blandade åsikter :) Det som låter mest troligt är ju antingen lera eller avföring som ni säger, så något av det var det nog. Om jag hittar en sådan klump igen så ska jag noga undersöka den ^^

/ Emma

Tisdus
0

Säger som #3. Avföring som kaninen har suttit på så att det har beblandats. :P Sånt kan man hitta nån gång ibland, ingen fara med det :P