Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 285 ggr
Muumintrollan
0

"Skrutt" i pälsen?

Våran Punzie har haft nåt "skrutt" i pälsen som jag uttrycker det. Första gången hade hon det ungefär mitt på ryggen…en liten bula o så var det som torrt mjäll som liksom fastna lite i pälsen när det lossnat från huden. (svårt att förklara…) Vi tänkte då att blir det inte värre så var det väl inget allvarligt o hon kliar ju inte direkt massor på det. Hade misstankar om att det kunde vara myggbett eller nåt….för vi hade mygg här hemma….surr surr.
Nu har det kommit en ny bula, alltså det är ju så litet men ändå. Inte större än ….max en halv cm brett…runt…hm. Det blir lite som en virvel i pälsen just där o så lite torra mjäll på nåt vis. Hon verkar inte så besvärad av det men jag känner ju av det när jag klappar henne på ryggen. Nu sitter det längre upp mot nacken…..

Nån som känner igen det? Vet ni vad det kan vara eller bero på att det blir så? Visserligen byter hon lite päls nu så det kan ju vara en orsak….men jag såg aldrig nåt sånt på vår förra kanin.

Lotta_A
0

Jag har tyvärr ingen aning om vad det kan vara. Kanske ska ta honom till veterenirären eller nåt?
Det kan vara typ exem eller något sånt.. ja vet inte

Cherry
0

Asså det låter ganska konstigt jag hadde kollat upp det med veterinären.

KajsaM
0

Har ingen aning, men kolla med vetrinären iaf ;)

Hopi
0

Låter som eksem, som Lotta_A säger! Men bäst att höra med vet!!! Berätta för oss när du vet mer!!!!