Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1892 ggr
Tuffs
0

Sår på halsen!

Hej!

Jag satt och kliade min kanin under halsen nyss, och hittade ett sår. Jag la henne på rygg och kollade på det, men hon ligger inte stilla så länge. Det såg ut att vara ett skärsår, och jag har ingen aning om vad det kommer ifrån, för jag har INGET vasst i buren. Det såg inte infekterat ut, så borde jag göra något eller bara låta det läka av sig själv? Tyst

Tuffs
0

putt

[Stampelina]
0

Gör rent med lite ljummet vatten och lite jodopax.

Har Du kollat noga på gallret / höhäcken / huset / hyllan, det kanske sticker ut någon spit eller skruv någonstans?

Tuffs
0

#2 Tack!Glad

Jo jag har gått igenom buren flera gånger, och har gjort det innan jag satte henne där från början :S jag tror att det är för att hon var och klättrade bland massa papper förut..

Men vad är jodopax?

[Stampelina]
0

Ett desinfektionsmedel för djur. Helt ofarligt om de skulle slicka på det eller så. Finns på Hööks, Granngården, alla ridsportbutiker, kanske apoteket…?

Används på djur även hos veterinär.

[Stampelina]
0

Men eftersom Du inte har det hemma nu är det kanske bäst om Du bara gör rent såret med en bomullstuss och lite ljummet vatten, tills imorgon bör det ju ha kommit på en skorpa och då är det lite sent med jodopax, men köp hem det till nästa gång något händer!

Ett litet djurapotek hemma kan komma mycket väl till hands.

Tuffs
0

Okej, men jag köpte det idag, fast jag rengör nog lite runt såret ändå ;)

Men tack för hjälpen! :)

teddykaniner
0

Oj,hoppas det läker!

Med vänlig hälsning,
Jenny

Oriel
0

Du har ingen bild?

-' Rebecca Johansson

Tuffs
0

nej tyvärr, hon vill inte vara still på rygg eller sträcka på sig så länge att man hinner få en bild :(

Men jag gav henne äpple, och då sträckte hon på sig så att jag såg såret. Det ser inte infekterat eller äckligt ut, men det var lite torkat blod i pälsen. men hon betér sej som vanligt…

Oriel
0

Okejj, men då tror jag inte att det är någon fara om det inte är så stort

-' Rebecca Johansson

Oriel
0

-' Rebecca Johansson

Oriel
0

-' Rebecca Johansson

Tuffs
0

nej det är inte så jättestort, sårskorpan, och det som sitter i pälsen är ungefär 2cm långt och 1 cm bred..

Tuffs
0

Jag har tvättat av det nu med jodopax, hon blev lite irriterad, men det ser i alla fall ganska fräsht ut, och jag hoppas att det läker bra :)

Oriel
0

Ja det tror jag att det gör :)

-' Rebecca Johansson