äter katter kaniner?
hej!
Min kanin rymde för ungefär 3 dygn sen och det är fullt med vildkatter i vårt område.Så jag undrar om det är stor chans att han har blivit uppäten eller skadad eller nåt av dom?
Men jag har hört att katter inte äter upp kaniner utan bara typ dödar dom.Är det så?

Jag tror knappas dom ätit upp han. Men förståss, om dom är riktigt hungriga och sånt så "/
20 årig djurgalen moder*
Www.windsoropalm.weebly.com
är det en liten ras är det nog en risk för att dom iallafall dödar den, men är det en stor typ belgisk jätte tror jag inte ens dom skulle försöka
// Matilda
Holländsk kanin i främst japantecknad blå/gul men japantecknad gul/svart och blått förekommer också.
Fransk vädur i främst chinchilla samt mantel.
Satin

det är en vädurs blandning tror jag (asså jag är inte utekaninen, men jag är kompis)
Jag tvivlar på att katter äter kaniner, men de kan defenitivt skada dem. Det beror på. Om katten ser kaninen som ett byte eller inte. Jag tror inte att det ska vara någon fara för den delen, men det kan hända att din kanin kan ha skadat sig på något annat sätt. Fast det är inte heller säkert…
Hoppas att du hittar honom/henne.
Katter gillar att leka och mat är inget undantag. En tamkatt skulle nog inte äta kaninen men däremot döda den för sitt eget nöjes skull. En vildkatt däremot kan inte förlita sig på dagliga matransoner som ges av husse/matte. Om katten bara är tillräckligt hungrig och inget bättre alternativ ges så kan nog delar av kaninen slinka ner i magen.
Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft
Tror snarare att katterna skulle "leka ihjäl den", jaga den så den dör av chock/stress.

Min tamkatt både dödar och äter vilda kaniner!!
En katt vi tog hand om (ägaren brydde sig inte om honom) började jaga harar när han fick flytta ut på landet.
Så visst kan katter ta så stora bytesdjur som kaniner, men jag tror inte att det är så vanligt… de jagar ju oftast möss, sorkar och såna djur.
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)
Tidigare hade vi kaniner/kaninungar på en stor golvyta i stallet. Vår stallkatt skyndade sig att hoppa ner och ta en kaninunge och sedan sprang han ut, mitt framför ögonen på mamma. :( Hon lyckades inte få tag på katten, innan han hade ätit upp ungen. Å andra sida tog den katten (gjorde iaf för ett par år sedan) harar och andra större byten såsom fåglar.
Nu har vi kaninerna på ett ställe där aldrig katterna kommer in.
//Emma
Hartassens Kaniner - uppfödning av hartypade hoppkaniner
Tror oxå dom leker med kaninen…… Tror inte dom äter upp dom eftersom det är s å stort djur ;D
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

Jag håller med de andra här, katter äter inte kaninen, och kaniner äter inte heller katter, haha ^^, men däremot kan det hända att din kanin blivit skadad av katterna. Katter gillar att leka med maten, som Tramptass sa. Men katter som får mat av husse/matte går ju inte direkt ut och äter en kanin eller något annat djur. Katter jagar ju ibland fjärilar och fåglar, men det är inte alltid de äter dem (okej, kanske fjärilar då). Så kattrna borde inte ha ätit upp din kanin. Om kaninen blivit riktigt rädd för katten, ex. stressad, så kan den springa till skogs och inte komma tillbaka.
Men detta är inget som jag hoppas på, jag hoppas att du kommer hitta din kanin oskadd! Lycka till :) Skriv snart hur det går med sökandet!
Psst… ett litet tips?! Kaniner som bott hemma väldigt länge, och känner sig trygga brukar bland stanna i närheten av huset, så leta bland buskar, bakom stenar, blommor. Plinga på hos grannarna och ring runt och fråga efter din kanin, de kanske har sett honom! Fråga i en affär i närheten om du får sätta upp lite efterlysningslappar om din kanin. Jag hoppas att du hittar honom!
#7 vuxna kaniner?
#12 Det är skillnad på att äta av och äta upp…
Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft
#13 Menade att döda.. Kaniner är ju ändå rätt stora.
Ja katter kan lätt döda och äta upp kaniner. Mest ungar och småraser, men jag har varit med om att en av mina vuxna holländare blev dödad av grannens katt. Våra egna tar inte kaniner.
/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

# 12 ja både ungar och vuxna men nej, han brukar inte äta upp hela men visst äter han av dem.
#16 Okej, menade inte om han åt upp hela kaninen eller ej, utan om han tog och dödade vuxna eller ungar :)