Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 1473 ggr
batklapp
1

Gör banangodis!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu är det banansäsong, och vintern nalkas med brist på färska godsaker till dina telningar. Tiden är inne att göra banangodis!

1. Köp en massa ekologiska bananer.
    Sötast och mest smak blir det med väl mogen frukt.

2. Spänn upp sytråd utom räckhåll för hungriga kaniner, t.ex. mellan bokhyllor, stolar etc. På en plats med normal ventilation.

3. Skiva bananen i 3-4 mm tjocka skivor.

4. Fäst skivorna på tråden genom att "såga" igenom skivorna med tråden, ungefär 2/3 av skivornas längd. Då hänger de kvar.
    Se bilden.

5. Se till så att det är mellanrum mellan varje skiva så de inte klistrar ihop sig och i värsta fall möglar i stället för att torka.

6. Låt hänga tills bananerna är torra (några dagar - en vecka), lossa ena änden av tråden, dra av dem och lägg i en burk. Förvara torrt och svalt.

Ge inte din kanin för mycket i taget, särskilt inte när den är ovan.

Du kan med fördel äta bananbitarna själv också. De blir sega och smakrika, och inte sådär torra och kartongsmakande som köpta.

Tejoos
0

Så bra skrivet att det borde ligga bland artiklarna! Glad

batklapp
0

Tack så hjärtans hjärtligt! (:

conejo
0

Tack för tipset :)

Jojsan
0

Fin, fint! Jag har bara torkat banan i ugn förut åt kaninerna, kanske ska testa detta också..

emms
0

Funkar i ugn med på 50 grader. ;) dock får man vända dom ibland eller iallafall när ovansidan har torkat. :D Måste torka lite till snart. Allt är uppätet :O

Emma

[Niike]
0

Skitbra tips?! :D Tummen upp.

batklapp
0

Tack tack! :)

Att torka i ugn är nog lite smidigare, och framförallt går det snabbare.

Men jag misstänker att en värme på 50 grader kan ta kål på en del vitaminer, varför jag föredrar luttorkning!

emms
0

#7 om man har mer än 50 grader så försvinner dom. Vid 50 så är det perfekt ;)

Emma

batklapp
0

Ahh…Den okunnige lär någonting var dag!

Tina-A
0

#1: Man kan säga att det nästan ligger i artiklar redan :) Dock är det skrivet om att torka i ugnen. Även om hur man torkar brännässlor, rönnbär torkar i ugnen och odlar lite eget. Kaningott <-- Länk till artikeln.

#0: Härligt :) Kul att torka på snöre, det är inte lika vanligt!

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

[Zoie]
0

vad bra du skrev! :)

Lena82
0

Väldigt bra skrivet! Ska testa det där. Nu är det visserligen så att jag själv inte äter banan och har aldrig gjort. Det är något med bananer som jag inte klarar av, men Stampe är min lilla kille som förtjänar det bästa.

[Niike]
0

putt

Zessan
0

tack för tipset! Zessan älskar banagodis!

Juniflickan
0

Tack för tipset :D

Lena82
0

Banangodiset var en hit hemma hos oss också.