Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 928 ggr
Madridista
0

När?

När är det dags att skilja på kaninungarna (eftersom vi misstänker att de är av olika kön)?

Och när kan man "se" exakt?

Och en sista fråga.. kan mamma och dotter bo i samma bur?

Thanks Cool

MarHai
0

Jag brukar sätta honorna i en egen bur och hanarna i en annan bur vid 8-9 veckor. Honorna kan gå längre med varandra, hanarna ska helst sitta i egna burar vid 3 månader.

Mor och dotter brukar fungera bra.

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

Jetaime
0

Runt 8-10 veckor tycker jag man bör dela på honor och hanar.

Det är olika hur erfaren man är, när man kan se könen. Jag brukar kunna se  det på mina när dom är runt 10 dagar, men det kunde jag ju absolut inte vid första eller andra kullen..

Ja, det kan gå att ha mamma och dotter tillsammans, det beror helt på indeviden..

Madridista
0

Okej tack för svaren!

Men är det exakt 8 veckor som gäller, mina kaninungar var nämligen inte planerade och jag har tyvärr inte plats eller tid för dem så jag måste sälja i allafall en av dem. Jag har hört att man inte ska sälja innan 8 veckor. Men är det något man märker? Alltså jag ser ju nu att de har börjat dricka från vattenflaskan, är med och äter lite i matskålen osv, är det ett tecken på att de har slutat dia?

Clariiz
0

På min senaste kull såg kan könen vid 2 dagar. Fast då var jag inte så säker. Men nu i slutet såg jag att jag sett rätt iaf :)

Jag flyttar hanarna till en egen bur när de är 8v. När de är 9-10v. får de sitta i egna burar. Honorna får bo kvar hos mamman beroende på hur många det är. Annars flyttar jag honorna till en egen bur.

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

[Wera]
0

#3 Ungar ska inte flytta förän de är 6 veckor men det allra bästa är när de är 8 veckor, de flesta säljer iväg ungarna när de är 8 veckor gamla. Vid vissa undantag 7 veckor.

Brukar sära på hanarna när de är 3 månader, honorna får bo tillsammans hela tiden om de inte bråkar. Dock "måste" de ha stort utrymme.
Hade en hane och en hona ihop tills de blev 3 månader utan problem :)

Madridista
0

okej vad bra då vet jag :)

har inte riktigt tid för fler bebisar just nu ;)