ensam?
Jag har en hane hemma.Han bor inte med nån annan kanin och har inte nån i närheten heller.Idag när min kompis var här med sin hona så var han glad och rörde sig mycket och blev mycket tamare en vanligt.Men när ingen annan kanin är där och så så sitter han ofta på samma ställe hela tiden och är rädd fall jag klappar honom och så och förut när han precis flyttat hit (typ några månader sen) så blev han jätte glad när jag gav honom mat.Men nu bryr han sig inte alls lika mycket.
Betyder det att han vill ha en kanin kompis?
och sen en fråga till:
Hur mycket ska kaniner dricka per dag?
För han dricker ALDRIG upp och inte mer en halva skålen i alla fall.

Han var faktiskt väldigt tam idag=)
putt

Han kanske är lite uttråkad och vill att det ska hända ngt. Du kan ju också fungera som sällskap om du ägnar honom mkt tid och pysslar med honom. Dette gör honom ju också tamare.
Var han glad åt kaninbesöket kanske han gillar andra kaniner och skulle uppskatta en kompis också!
Det här med vattnet tror jag inte du behöver bekymra dig om. De dricker så mkt som de har behov av och bara de har fri tillgång till vatten så behöver du inte oroa dig.
okej tack för hjälpen

Jag håller med nr. #3: Ge lite aktivering! Kanske en godisboll, en tunnel eller varför inte bara hänga upp en morot med ett snöre i burtaket? Kaniner som får mer aktivering mår bättre! Gamla kaniner kan ha svårare med nya kompisar i buren, om de har bott i buren länge och fått ett revir. Men har du inte haft honom så länge (då har inte alla hanar lika "mycket" revir), så blir det ju lättare att skaffa en kompis. Hade han inget problem med träffen idag/igår så ska det nog gå bra med att skaffa en kompis. Kanske kan de träffa varandra lite oftare, om det inte fungerar med att skaffa en till kanin? Men ett marsvin, brukar ju fungera lika bra?!? Fråga i djuraffären vad de tycker är bäst, något mer råd kan jag ej lova dig! :)
Och till fråga nr. 2: Var ej orolig, de brukar dricka så mycket de behöver. De känner av själva (som oss människor) när de blir törstiga. Äldre kaniner kan ha lite svårare med att dricka tillräckligt. Har de en stor bur, kan det vara bra att ha flera vattenskålar runt om i buren, så att den gamla kaninen inte glömmer. Gamla kaniner, glömmer nstan lika mycket som gamla människor. :/
Är han inte kastrerad måste du låta en veterinär göra det om du vill ha en kompis åt han sen måste man vänta 1-2 månader innan han kan flytta ihop med en annan kanin (hona fungerar bäst)