Rädd för luckan
Min teddyvädur Lurvas har precis flyttat hit och är en go och trevlig kille. Han har mer och mer börjat lita på oss och blir säkrare i sig själv varje dag :) Han är 7 månader gammal.
Den förra ägaren informerade mig om att han inte vågar hoppa ut ur buren genom de lilla luckan på framsidan eftesom han gjorde illa sig på den när han var liten. Jag tänkte då: Ok, men jag har den öppen hela dagarna så kanske han vågar till slut. Men nej, han kikar ut ur den inland, men vågar inte prova skutta ut.
Någon som vet hur jag ska gå tillväga för att han ska våga hoppa genom den? Jag vill ju gärna kunna ha öppet så han kan välja själv när jag är hemma var han ska vara. Vill samtidigt inte tvinga honom igenom den.
Kan det vara att det är högt från golvet upp till luckan? Testa att ställa ett hus eller en hög med böcker utanför (något stadigt), så han kan skutta ut på den först och sen därifrån ner på golvet.
Jättesöt!=)
försöka locka med ngt han tycker om, prata lugnt med den.

Lägg en filt utanför buren som han kan hoppa ut på, som bara är hans…
Fälls luckan ner så att det blir som en gallerbro ut? Prova i så fall att trä fast tex en handduk över gallret så kan han inte fastna med tassarna och den blir trevligare att gå på. Trä in och ut handduksändarna på undersidan så den sitter stadigt.
Locka som #2 skrivit. Ge nå't gott när han sträcker sig ut så vågar han nog snart.
okej ska prova :) Har märkt att han är allmänt försiktig med att skutta å så. vågar inte hoppa ner på golvet från mina ben och så. Men ska träna med han :)

#5: Kaniner är höjdrädda av naturen, så ta det försiktigt, alla är inte "hoppkaniner" !
jo :) ska ge han lite tid så ska de nog gå bra :) Han gör ju framsteg på alla andra sätt så det kommer nog :)