Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 889 ggr
Cherry
0

Jobbigt!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min kanin gnager på allt!! och då menar jag det. Den äter på mina kläder. Och försöker äta mitt hår och biter mig i ansiktet. Och vad skall jag gjöra man får inte straffa kaninen men hur skall jag visa den att den gjort fel? eller om ni har något annat tips??!

Tina-A
0

När kaninen gör såhär, putta bort den. Lyft den och sätt den någon annan stans, liksom ett sätt att säga "sluta". Flytta bort den och försök få den intresserad av något annat när den gör sådär

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Cherry
0

jag typ sätter den i mitt knä så att den (sitter) så håller jag den en liten stund och så släpper jag ner den men då börjar den igen

Lotta_A
0

Jobbigt, men många kaniner älskar ju att gnaga lixom :S
Jag tycker du ska lägga in massa pinnar och grenar i buren så kanske han inte är lika interesserad av att gnaga på saker utanför buren?

Cherry
0

jag gjör det jag köper t.x majskorv som den gnager på.. Jag lägger in toa rullar.

Lotta_A
0

#4: Jadu. Då vet jag inte riktigt vad du kan göra för att den ska sluta. Det ligger ju i deras natur att gnaga. Det är ju så dom undersöker saker me. Dom nosar och smakar. :S

Du får göra som tina säger. Lyft bort kanin varje gång det gnagas så borde den vänja sig av med det. Lite i alla fall

Muumintrollan
0

Minns en mindre trevlig historia som jag delar med av. En som jag känner hade vädurskanin hemma. Den bodde i köket ich fick ha buren öppen när de var på jobbet och det funkade jättebra. Den var ju bara i köket. Men så en vacker dag…eller om den nu var regnig så kom de hem efter jobbet o ut i köket. GRATTIS!

Kaninen hade gnagat på alla stolsben, och alla golvlister som ligger längs med väggen……den hade ju några timmar på sig så den hann med en del.

Den kaninen bodde inte kvar länge sen…..ojoj….och de hade verkligen pinnar o allt åt den. Det betyder kanske att man inte ska ha kaniner hur som helst i en lägenhet allafall o att man kanske ska välja en mindre ras är Fransk Vädur…..hm ja inte vet ja.

Lotta_A
0

#6: Gud vad illa. Stackars dom.

jag tycker du har rätt. Man kanske inte kan ha kaninen hur som helst. Vissa kaniner kanske klarar det. Vissa kanske inte intresserar sig alls för sladdar och stolsben m.m. Medan andra kaniner kanske är tokiga i att gnaga.
Det är något man får räkna med. Kaniner är gnagare och dom Måste gnaga för att tänderna inte ska bli för långa.  Gnagarbeteendet är något som inte

kan försvinna bara sådär..

såå. hmm. i värsta fall får du väl fixa någon form av "hage" inomhus och ta bort allt du inte vill han ska gnaga på och fylla den med massa pinnar och annat gott..