Sele på kaninen?
Jag har testat lite att ta på sele på vår kanin. Men tjiiii det var nog något av det värsta hon varit med om såg det ut som…..jag hann ju inte ens få på mer än halva då hon sprang förskräckt iväg och ruskade och slet i kopplet nåt helt vansinnigt…oojoj.
Jag är ju den envisa typen så jag har fortsatt att försöka vänja henne vid kopplet/selen. Det har fått ligga på golvet i rummet så hon kan "Bli kompis" med det och inte vara så rädd….och det går jättebra….för henne….man kan ju bita på det och slänga iväg det så man blir av med det. Roligare än så var det inte.
Så provar jag lite igen att ta på det eller bara lägga det på hennes rygg för att hon ska fatta att det inte är farligt….men näpp!!! Senast idag när jag bara ens närmade mig henne med kopplet så gick hon till attack mot både min hand och kopplet och fräste som jag aldrig hört en kanin göra….hihi…men allvarligt är det ju.
Hon är snäll annars…men kopplet gillar hon inte alltså.
Har ni tips….så blir jag glad….
//Muumintrollan
Kanske är jobbigt att hon ogillar kopplet så mycket, men jag tycker det låter rätt gulligt! :)
Men i alla fall, jag tror vi har en artikel om just detta.
Det bästa är helt enkelt att fortsätta som du gjort. Ta det lungt. Försök att få henne att vänja sig vid det.
Du kanske kan prova att mata henne med något smarrigt samtidigt som du sätter på henne kopplet.
Hur lät det när hon fräste då?? :) Min förra kanin var ganska så sur av sig och när han inte ville bli uppburen så frästa han åt mig. Det lät jätteläskigt. Jag trodde inte kaninen kunde låta så :O
Ja hur ska man beskriva de där fräsljuden hon haft…..hmm….det är som ett högt väsande men samtidigt rätt så dovt. Eh ja…mycket till hjälp va?! Men sen morrar hon som en liten hund också….Så kan hon låta om man vill lyfta henne med. Hon är nog verkligen i tonåren nu vår lilla brummande traktor.
Kanske man ska gå till veterinären och se så att det inte är en hund vi skaffat oss….skrattar….
//Muumintrollan
Haha. Ja man vet ju aldrig. Det kanska är en liten vovve ni fått hem istället. Inte konstigt att hunden blir arg och morrar när ni stoppar in honom i en bur och sen försöker sätta på honom en sele. :D haha
Lotta!!! Haha du e kul du……:)))))