Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 1327 ggr
Cagi
0

Ögonbesvär - Hjälp

Min ena kanin ser inte bra ut runt ena ögat. Vet ni vad kaniner kan få för ögonbesvär? Han är i övrigt pigg och skuttar omkring och äter.

Jag kanske kan ta ett foto och lägga in?

Sweetienin
0

Ja, om du tar ett foto kanske det blir lättare att se va som kan vara fel…

Kram Johanna

Medarbetare på hermelinkanin och julen.
Besök gärna min hemsida, vinterstigens kaniner

Cagi
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det ser mjälligt ut

Cagi
0

Ingen som vet?

hnlkjljlj
0

Det kan bero på , ögonflamation, drag , stress. Kaninen kan även ha fått ett främmande föremål exempelvis ett hö eller halmstrå i ögat.

Det finns även något som heter pasteruellos ( pasteruella multiocida bakterier)"Kaninsnuva" Detta är en bakterie som kan orsaka problem med tårkanalerna och då kan kaninen få ett öga som ser ut som din kanins.

Oavsett anledning till att ögat ser ut som det gör. Så ta kaninen till en veterinär. Ögat måste ses för att behandlas. Chansen att ögat ska bli helt bra ökar om man behandlar ganska snabbt.

Veterinären brukar skriva ut ögondroppar och eventuellt antibiotika som kaninen tål. Som du sedan få ge själv.

Blir det inte bättre kan man bli tvungen att spola tårkanalerna.

Mvh /linda

vad är det för färg på det som kommer ur ögat ? vitt ? genomskinligt ?

Cagi
0

Jag har beställt en tid hos vet, på fredag. Det syns inte att det kommer vätska från ögat så det borde vara genomskinligt eftersom man ser att håret under ögat är fuktigt. Men det ser ut som mjäll kring ögonen också…

[BonnieL]
0

Det kanske är drag?

hnlkjljlj
0

#5 Va bra.

Det är bra att vätskan är genomskinlig. Då är chansen att det rör sig om en vanlig ögonflamation större.

Är vätskan från ögan vit ,gul eller grönaktig så innehåller den ett större antal bakterier. Då har alltså inflamationen rotat sig mera och kan bli mer svårbehandlad.

Mvh /linda

hnlkjljlj
0

Glömde en viktig sak!

Problem med rinniga ögon får ibland kaniner med bettfel.

Din veterinär kommer förmodligen även att kolla tänderna på kaninen. Detta bör veterinären göra.

/linda

Cagi
0

Ok. Tack så mycket för ditt svar. Känns skönt med dig som proffs här inne :-)

hnlkjljlj
0

Så lite så!:)

Angående mjälligheten så kan huden reagera på ett sådant sätt när den blir fuktig och därmed irriterad på grund av vätskan från ögat. Men be din veterinär kolla på mjälligheten med.

/Linda

hnlkjljlj
0

Hej hur gick det med kaninen hos veterinären ? Vänliga hälsningar /Linda