Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 924 ggr
Salladshataren
0

Vad kan de ha dött av?

Jag blir snart galen. Tänker och tänker, men kommer fram till att mina kaniner inte dog av RVHD. Jag har svårt att tro att de dog av det.

Med tanke på att inkubationstiden för RVHD är på ett eller några dygn. Jag är rätt säker på att Eris fick ett virus eller bakterie ifrån utställningen. Ställde ut henne 1-2/11-08 och hon dog 9/12-08 och Dior 12/12-08.

Fast de dog utan några sympton, jag tittade på Eris några timmar innan hon dog. Och då mådde hon bra. Så kaninpest kan det inte vara.

Saknar dem så sjukt mycket… Kommer jag att våga ställa ut igen? Ska självklart vaccinera kaninen mot RVHD och kaninpest, som jag kommer skaffa.

Ska sanera buren såfort det är väder till det, kommer sanera den flera gånger. Och för säkerhetens skull ska buren stå tom ungefär ett år.

Förhoppningsvis har jag en liten bebis till våren, men den kommer få bo inne. Iallafall tills den får flytta ut på sommaren.

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

hnlkjljlj
0

Hej

Många kanier som dör en tyst och till synes symtomfri död dör av Nedsatt mag och tarmmotorik. "Trummsjuka". Det är den allra vanligaste dödsorsaken bland kaniner.

Var det första gången de skulle ställas ut ? var det lite i fällning? åt dina kaniner mer pellets än hö/åt de dåligt med hö?

Om kaninen inte var van vid att ställas ut kan det ha upplevts som stressande, stressen kan då ha bidragit till nedsatt mag och tarmmotorik. Det som kaninen dör av då är gaserna som bildas när kaninen har nedsatt mag och tarmmotorik. Gaserna trycker på hjärta och lungor och djuret kan då kvävas till döds. Kaninen får då oftast en spänd buk och kramper som koliksymtom vid detta tillstånd. Djuret blir lite dämpat äter inte som vanligt och kan sluta bajsa. Vill inte röra på sig.

När kaniner fäller är det extra känsliga. Drabbas lättare av sjukdomar. Speciellt magrelaterade.

Åt de mera pellets än hö eller dåligt med hö så kan deras tarmflora varit ur balans på grund av den låga fiberhalten som kaninerna då fått i sig. Kaniner ska äta ca 90% med hö. Det är inte många kaniner som får i sig det och därför drabbas många av nedsatt mag och tarmmotorik och därför så är denna dödsorsak en av de allra vanligaste. För fiberfattig mat i samband med att de upplevde flytten till utställningen som stressande kan vara en orsak.

Det känns inte som att jag behöver ta upp kanin/gnagarblandningar /kaningodis för jag tror att du är påläst om kaniner. Dessa saker leder väldigt ofta till nedsatt mag och tarmmotorik. 

Inga nya saker som du gett kaninen att äta sista tiden innan utställningen?  

Mvh /Linda

Salladshataren
0

#1 Det var andra gången jag ställde ut kaninen. Och de fick inte mycket pellets och jag gav de inte varje dag. De åt mest hö, som de skulle göra. Jag tyckte det såg ut som att de åt mer hö än pellets, fast de fick en morot varje dag.

Mamma hade köpt ny pellets sort, men om pelletsen skulle ha varit dålig/giftigt så skulle bägge kaninerna dött samtidigt.

Nej, den kaninen som jag ställde ut fällde inte, men dock gjorde hon det några veckor innan utställningen.

Tror inte de dog av trumsjuka. Vad jag kommer ihåg så bajsade bägge normalt. Bägge mådde bra innan de dog.

Bägge kaninerna dog loppet inom en vecka, så jag antar det är en sjukdom som har orsakat deras död?

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

Trasdockaa
0

#2 "om pelletsen skulle ha varit dålig/giftigt så skulle bägge kaninerna dött samtidigt."

Det är dock inte sant. Alla kaniner har olika bra immunförsvar. Vissa kaniner kanske klarar några timmar, medans vissa kan gå flera dagar, veckor eller till och med månader innan de succesivt blir nedbrytna.

Det finns ingenting som kan utesluta antingen det ena eller det andra. I princip kan vad som helst ha hänt. Du kommer aldirg kunna få reda på vad som hänt (så länge inte ex grannen kommer förbi och säger att hon gav dem gift, ja du förstår vad jag menar). Tror du egentligen mår bättre i att inte tänka på det, just eftersom du aldrig kommer komma någon vart. Det är lite som filosoferna i grekland under antiken. Som trodde att man genom att tänka kunde komma fram till allt från livets mening till hur allt funderade och anledningen till allt hände :)

Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)

Olofsberg
0

Jag tycker det låter som RVHD det hände samma sak för mig som det gör för dig nu. Jag kunde också kolla till mina kaniner några timar innan de dog utan symtom, men om jag sedan kom och skulle hälsa på dem igen efter några timmar så långde bara där och jag kunde inget göra. Rynkar på näsan

[Niike]
0

det är samma sak som när Alpha gick bort, hon mådde kanonbra och var hur pigg som helst på kvällen. På morgonen hade hon somnat in, bara sådär utan att visa något.

ladysurprise
0

Så dog mina dom måde bra och så dog dom bara.. dom jag såg dö krampade i gäl vet ju inte om dom andra gjorde de med, men de gjorde dom nog.. Dom måde hur bra som hälst dan inan och så kom jag och hittade en efter en död. Vätrinären sa till mig att de var nog med all sanorlik het någon form av  kaninpest.. Cch efter en kort tid var 12 kaniner döda o begravda..

hnlkjljlj
0

# 2

En ny pellets sort kan ge kaninerna nedsatt mag och tarmmotorik. Inte för att den var dålig eller farlig utan för att den var ny och introducerades för fort för just dina kanniers mage. Kaniner är olika känsliga och en del kan vara extremt känsliga.

Allt nytt måste introduceras i minimala bitar till en början. Ofta så är det i samband med foderbyten som kaninen drabbas av detta. Kaniner kan reagera kraftig på förändringar vissa kan reagera ännu kraftigare än andra.  Dock tror jag bara att maten kan ha gett dem nedsatt mag och tarmmotorik och därmed orsakat deras död om kaninerna fick smaka på denna nya mat på en gång utan att maten introducerades sakta. Detta vet ju bara du. Men som sagt det behöver inte alls ha varit något fel på maten för att kaninerna skulle ha drabbats av denna sjukdom.

Runt fällningen är kaniner känsligare inte bara just när de fäller. Så fällningen i kombination med ny mat kan ha orsakat döden.

/Linda