Kanin iFokus

Kanin

Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 612 ggr
juliamaria
0

Jag blir så ledsen...

För ett och ett halvt år sedan sålde jag en av mina uppfödningar till en kompis, något jag tyckte var bra eftersom jag litade på min kompis, och på att hon skulle ta väl hand om kaninen.

Så fel jag hade. För 5 månader sedan fick denna kanin, Alva, ungar. När de var 6 veckor fick de åka iväg till en oseriös zoo butik, alla utom en som de behöll. Detta var en hane, och nu efter 5 månader, bor han fortfarande i sin mammas bur. Som bekant för många blir han kaniner könsmogna vid 4-5 månaders ålder. Vilket i klarspråk betyder att sannoliken är stor för att Alva redan är dräktig. Vem vet, kanske har hon reda fått ungarna, förra gången hon fick ungar märkte inte familjen det föränn kaninungarna traskade ut ur bodelen.

Och vad skulle sedan hända då? Jag slår vad om att de skulle ge dem till samma urusla zoo butik, för den zoobutiken bryr sig inte om att kaniner är inavlade. Jag mår så fruktansvärt dåligt, för Alva är ju min lilla bebis. Jag såg henne växa upp och jag litade på min kompis. Jag ska förbi en sväng hos henne imorgon, och inspektera… Om jag hittar några tecken på ungar kommer jag berätta konsekvenserna… Chansen är stor att jag brusar upp. Helt ärligt önskar jag att jag kunde få hem lilla Alva, nu… Tyvärr, så skrev jag inget köpeavtal, det var ju min kompis… Hade jag gjort det hade jag kunnat kräva kaninen tillbaka om hon vore dräktig. Nu har jag ingen makt alls. Jag kan bara titta på.

hnlkjljlj
0

Ursch vad jobbigt :(

juliamaria
0

#1 det är fruktansvärt… Skrev här för det känns som att ni skulle förstå… ni kan förstå hur jag känner för ni känner samma kärlek till dessa små djur.

PaaatyPalm
0

Oj :( , Taskigt lääge :( , Men att kompisen inte fattar :S ? har du pratat med henne ?

20 årig djurgalen moder* 

Www.windsoropalm.weebly.com

juliamaria
0

#3 jag har pratat med henne, men den familjen är väldigt speciell… De känner ingen som helst ansvarskänsla inför det här med kaninerna, jag tror dessutom att min kompis har tröttnat. Jag hoppas att hon tar tag i det, annars kan jag lova att jag gör det åt henne.

[BonnieL]
0

Vad jobbigt! Hoppas det löser sig!

Rorosjons
0

#4 kan du inte prova att få tillbaka kaninen?
Hoppas verkligen att du få tillbaka Alva eller att hon åtminstonde kommer ifrån dom där :(.
Håller tummarna för lilla Alva!

juliamaria
0

Ja, jag ska dit snart så jag berättar hur hon mår. Håll tummarna för att hon inte hunnit bli dräktig eller fått ungar!

Fiona
0

Gud vad hemskt! Men om hon nu har tröttnat så skulle du kanske kunna få Alva tillbaka? Hoppas på det bästa och håller tummarna!

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

juliamaria
0

Nu har jag varit och hälsat på. Hon jag sålde till var inte hemma men jag snackade med henne och berättade att jag ville hälsa på kaninerna.

Antingen är Alva väldigt tjock, eller så är hon dräktig. Inga ungar än iallafall. Det lät på hennes pappa som att han letade efter en bur, men jag vette fan… Jag mår dåligt för Alvas skull, men nu finns det inte så mycket mer att göra… Det är upp till ägarna. Men om hon får inavlade ungar, så ska jag se till att de tas till veterinären för avlivning, annars skulle de med all säkerhet hamna i en djuraffär.

Hanen, Alvas unge var så extremt skygg, det märks verkligen att han inte har blivit mycker hanterad. Det låg max en cm spån i burbottnen, och den var så fruktansvärt äcklig av urin och avföring.

Jag skriver här i tråden igen när jag vet om det har blivit några ungar…

Chiquitaa
0

Fy fan alltså, stakars stakars dej! Håller tummarna för att Alva kommer till ett vettigt hem ''/

Chiquitaa
0

Fy fan alltså, stakars stakars dej! Håller tummarna för att Alva kommer till ett vettigt hem ''/

Salladshataren
0

#0 Det hade ändå inte hjälpt om du hade skrivit köpeavtal. Juridiskt sett gör köpeavtalet ingen nytta…

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

Clariiz
0

Usch vilket jobbigt läge :/
Kan du inte prata med henne om att få tillbaka Alva?
Då har de ju en kanin kvar iaf, en hane så den kan ju i alla fall inte få ungar..

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

helhet
0

jag må skriva av mig lite jag med.
Jag hade marsvin när jag var yngre, 12 år eller så. När min hona fick ungar ville min bästavän ha ett marsvin och vist litade jag på henne hon var uppvuxen med alla möjliga sorters djur…men en dag när jag kom dit sa hennes mamma till min kompis, "men nu får du ta och städa marsvinsburen." Som var en liten hamsterbur och stog under deras lilla tv där min kompis och hennes bror spelade tvspel som var i ett rum med en ytterdörr och inte alls var så varmt efterom det drog kallufft.
Tillslut gjorde hon det och jag hjälpte till lite..och när jag slängde sågspånet var det massa larver i det. fy faaan vad jag mådde dåligt, Och jag var en unge som inte våga säga ifrån, tillslut sålde hon marsvinet till en tjej som hade andra marsvin. Som jag tror tog hand om den på ett bra sett.

När jag nu tänker efter har hon bara velat haft allt och fått allt hon pekat på. Ni vet barn som tycker små ungar är söta…ett tag!

Olofsberg
0

Hoppas att Alva får det bra och hittar sitt hem för livet.

#14 Du vet väll om att marsvin måste ha mins en kompis? Det var hemskt att hon inte änns kunde förstå att man ska ta hand om sitt djur hela dens liv inte bara början av dens liv.