Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 4234 ggr
juliamaria
0

Dvärgvädurar!

Hej!

Tycker det är jättetrevligt med ras-snack trådar, men finns ingen tråd om någon av mina raser ;) så då får man väl starta en ny då!

Min lilla dvärgvädurshona, Nellie. Helt och hållet underbar. Hon är tre år gammal, och hennes färg ja… På sommaren är hon smutsgul och på vintern grå-gul ;) Jag tävlar med henne i hoppning, hon är msv i krok och lätt i rak. Vi känner varann så väl! På banan och hemma i trädgården läser hon av mitt kroppsspråk och förstår precis vad jag vill!

Så, då får ni berätta om era dvv!

emms
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har också en dvärgvädur :D. Eller ja han är dvärgvädur fuchs men men ;). Han heter muffin och är supersöt och snäll (A). han har färgen Zobelsiames blå. Din kanin är zobelsiames brun :).

Emma

Sashhi
0

Orions Irma, drottningen hos kaninerna här hemma är min snart 5-åriga dvärgvädurstös som är i färgen isabella. Hon älskar mat & kel över allt, och såklart att ligga och slappa. Irma har en stam med ett väldigt fint släkte, där fadern fått 95,5 poäng i utställning. Dock akn Irma inte ställas ut, pga gammal skada på örat.

Not your mom, not your milk.

Emma-lundqv
0

Jag har en dvärgvädur numera, en blå hona vid namn Cosmos Julia.

Har också tre lejonhuvade dvärgvädurar :)

lomsen
0

Jag har bara dvärgvädurar, sju stycken, och kanske är en dräktig nu, men det blir en blandkull i så fall- med lejonhuvad!

lomsen
0

hanen med ett öra - Filur!

lomsen
0

här syns Bella med, den svarta honan som jag parat!

Kristall
0

Jag har en dvärgvädur. :)
Saga (Olipa Kerran Tasha) heter hon och är madagaskarfärgad. (:
Har stamtavla, men är inte utställd ännu. :]

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

Clariiz
0

Jag har en dvvkorsning, så hon räknas tycker jag (A) :P
Skillnaden är väll att hon väger runt 4kg och har ett öra rakt upp och ett rakt ner :) Sen har hon speciell päls, lite rex lik :P
Så hon sticker ut en aning bland mina Lejon här hemma ;)
Lollipop är hennes namn och hon är 2½år och svart manteltecknad :)

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Zvintos
0

Tja, vad ska jag säga.
Har 3 dvärgvädurar här hemma.
Alla 3 är helmysiga, sociala och älskar kel!

Den första heter Silverhagens Nissa, men går under smeknamnet Alma.
En söt dam på 1½ år, som har färgen viltgrå.
Inte utställd ännu, men har allt emellan 94-95.5p i stammen.

Den andra heter Zvintos New Dawn White, men kallas för Dawn.
Hon är dotter till Alma och Pelle, och är 6 månader gammal.
Hennes färg heter svart wienertecknad.
Ej utställningsbar pga sin teckning.

Sist ut är Bråkmakargatans Skalle-Per, som kallas för Pelle.
En riktig snygging utställd på som mest 94p (B-klass) och är reggad på 93,5.
Dock är jag övertygad om att han kan få bättre poäng.
Han är snart 4 år (11/1) och hans färg heter vit blåögd.

Kristall
0

Kan ju berätta lite om henne också, såklart. (A)
Saga är min äldsta kanin i nuläget, född i oktober -07 så hon är ett år gammal nu. :)
Hon är ganska gosig av sig, när hon vill gosa, när hon brunstar är hon dock ganska sur (skyddar reviret). Och hon ogillar främlingar. :P
Annars hoppar hon gärna upp i min famn för att få uppmärksamhet, och riktigt matglad är hon också! ;)
Min fina lilla flikka. (L)

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

liiinas
0

Jag har en dvv som är 6 månader. Han heter Vanesso och är hur underbar som helst!

Jag fick han i augusti, och då var han inte van att man höll på med honom (fast han var bara ca. 12 vewckor då) och sprattlade eller försökte smita så fort man skulle ta honom.. Men detta beteende försvann nästan direkt, och nu älskar han när man kommer. Speciellt på morgonen med maten, då är han smo en hundvalp och springer fram oich tillbaka i buren och försöker öppna den själv och vill bli gosad/matad! <33.

Han är faktiskt väldigt duktig på attt hoppa. Vi har bara gjort det hemma på altanen ännu (han är ju typ bara 6 månader, så jag tycker att det ör bra för hans ålder!).   Älskar honom! <3

juliamaria
0

Vilka fina dvv ni har! Om jag vid ett tilfälle skulle skaffa en kanin till, då skulle det vara en dvv. Tycker ni inte också att det är något speciellt med den rasen? Vissa tycker att de är sävliga, och lata, men min Nellie är alltid pigg och alert! Sen tror jag inte att det är den rasen som är smartast, men det är ju individuellt :)

Noa-Nisse
0

min kanin heter skalman, för att vara exakt. arlövsbackens skalman ^^ han är viltgul och är ganska liten av sig kroppsmässigt :)

Han fyller är 2 år och ska bli tre år den 16 juni :)
han är lugn och mysig. han har blivit lugnare med åldern. innan var han mycket energirik och sprang fram och tillbaka hela tiden. nu har vill han mest ligga och mysa i min famn eller knä :)

Medarbetare på Hundar.ifokus

PrinzeZz
0

Har två, den första köpte jag för ca två år sen, fast det känns som han har bott här mycket längre. Han heter Le-Petit som betyder "den lilla" på franska och det gör verkligen skäl för namnet för han är mycket mindre än min andra dvv. Han är nog den roligaste filuren här på gården, paddlar glatt på på sina korta tjocka ben och visar just hur lycklig en kanin kan vara :)

fast det är nog på hoppbanan han är lyckligast. satsar på alla sorters hinder och charmar dom flesta.

Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010 Måne 
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |

PrinzeZz
0

sen har vi Isa eller Eneboängens Queen Of Egypt Sun.

henne köpte jag för ett år sen. Har ett liv på hoppbanan och gick upp i svår nu i lördags huga vi kommer slå ihjäl oss!. Hade tänkt låta henne debba svår och sen ta en kull på henne. Hon kan vara lite blyg och feg men är världens mysigaste kanin.

juliamaria
0

#14 gud va fin han var! En riktig dvärgvädur-kropp, så kompakt!

[Stampelina]
0

Hej! Jag har ju hängt mycket inne på Frassetråden med min Glenn, men blev glad att någon ville stara en om dvv också! Jag har ju hela 5 stycken små viltula! Så här följer nu en liten bildbomb av mina raringar!Glad

Först ut är Lotta!

[Stampelina]
0

Sedan StampeGlad

[Stampelina]
0

Sedan en dålig bild på Beige-Bertil.

[Stampelina]
0

Britney!

[Stampelina]
0

Och Bimbo! När hon var en liten bebis visserligen, men ändå…Glad

juliamaria
0

#17, va fina dom var, dina viltgulingar ^^ Är Britney, Bimbo och Beige-Bertil från samma kull? Det lät lite så på namnen :P

myhombrero
0

Vi har bara dotterns kanin som är dvärgvädur Lille skutt. Men han är superfin och snäll om man låter bli hans matskål dvs.

[Stampelina]
0

#22 - Yes, de är kullsyskon efter Stampe och Lotta!

PrinzeZz
0

#16 Tack :D jo jag gillar hans kropp ^^ (iof gillar jag allt på honom ;))

ska ställa ut honom någon gång det har bara inte blivit av, :P

Fiona
0

Jag har en korsning från djuraffär men hon kan få räknasOskyldig Min Maja blir 4 den 1 feburari. Hon är sur & grinig när hon brunstar men annars är hon snäll & mysig, fast hon tröttnar på att sitta i knät efter ett tag. Jag skulle vilja hoppa med henne men det finns i ingen klubb i närheten, synd! Jag vet inte vad hon har för färg, någon som vet?

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

Fiona
0

Kommer en till bild på hela henne -->

Vad är idialen för Dvv , vikt osv? ^^

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

annaforsgren
0

#23 så fin!Skrattande

Jag hade två dvärgvädurar förut:) en viltgrå och en blå.. det finns en bild i mitt fotoalbum här på kif

Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

Emma-lundqv
0

#27 Idealvikten för dvv är i alla fall 1,4-1,8 kg :)

Rafflan
0

#27 vikten ska ligga mellan 1,5-2 kg, dom kan även väga 2.2 kg

Emma-lundqv
0

Skrev fel, 1,4-1,9kg är det för att få högsta poäng på utställning :)

Rafflan
0

Kan slänge in min korsning, tror hon är hermelin/dvv korsning.

Snäll som ett lam, min underbara svarta ängel ^^,

Fick henne som en omplacering pga vanskötsel, krävdes ganska mycket men nu är hon sitt fina gamla jag (och lite fett)

Jolene in Darkness<3

thexclub
0

Roxy, blå dvärgvädurshona. Snart fyra år :)

the vanity, it becomes insanity

Jetaime
0

Jag har min lilla Robyn, från Saharahs. Hon är född den 15 augusti och är då runt 4,5 månad gammal. Köpte henne främst till hopp och kel. Ska försöka starta henne till någon av dom första tävlingarna i år, men jag har varit lite seg med att träna så vi får se hur det blir med det…

Hon är havana med stamtavla, ska kanske ställa ut henne till våren, men inget bestämt än, hade bara tyckt det va kul att testa eftersom hon nu är utställningsbar.

Dom flesta vädurar är väldigt lugna, även robyn, men gämför man med teddyvädurarna så är det helt klart med fart! Hon är jätte lung och snäll och handtera och kommer springadens när man ska ta upp henne från hagen. Är hon i buren så gör hon allt för att så uppmärksamhet, klängar på gallerta och sånt ;) Matgalen är hon också, äter allt som går att äta ^^. Och gör det mesta för att få en liten matbit också ;)

Jetaime
0

oj vilken dålig bild.. här kommer en till..;P (innebild också, så lite dålga.. men det får ni stå ut med)

juliamaria
0

#35, med gud vilken härlig bild :D

Jetaime
0

#36 haha tack :P hon sträcker sig efter en godisbit ^^.

gullenos
0

#35 jättefint med havana på dvv ;) ååh jag som har tänkt  mej en dvv hona till morris ;D kanske blir havana om det inte blir en till vit blåögd.

Kiwanu
0

jag bara älskar dvärgvädurar !

Speciellt Min Dolly som är ett halvår precis, en helmysig hona, som är tam som en hund, följer efter mig när jag är ute och går, kan gå lös i skogen,kommer när man ropar, när jag säger "sök" så söker hon upp mig omjag te.x sitter bakom en sten. Hon är en underbar kanin som jag älskar mest av allt i världen.

Tihi, liiite charmig bild (: < 3

Myrans-kaniner
0

Hihi,m jag har 11 dvärgvädurar! :D Men jag kan väl inte lägga upp bilder på alla? <3 :)

Här är iaf min lilla totte. :) Sen är de 10 återstående vit, blåögda dvärgvädurar ^^ :D

Fiona
0

#40 lägg upp på alla du ;)

Jenny

Retzina
0

Min dvv Hasselbos Astrid, som ska vara renrasig men hennes öron är lite hit och dit ibland :P <3

youtube1
0

Jag hade en svart dvärgvädur men hon dog ( läs här död Ps klika)Men jag kommer att skafa en ny en viltgrå =)

[kanin95]
0

åhh vilka underbara kaniner ni har   ;)  dom är så sööta allihop

det här är mina dvv……dom är  3 1/2 år … och väldigt duktiga att smita ;)    dom tycker om gnagapinnar och en av dom tycker mer om att kela …dom är jätte gosiga   ;)<3

dålig bild !!!

[BonnieL]
0

Har två korsningar också, deras pappa är dvärgvädur och deras mamma är lejonhuvad hoppas dom räknas?Oskyldig Dom är iallafall jättesnälla den ena heter Vichy(åtta månader) och den andra heter Soda (tio veckor) . Jag skickar med en bild ocksåSkrattande

tinaLY
0

Har 2st dvv. älskar den rasen<3

Har en liten dvv. fuchs på 9månader nu som heter Skanör´s Mazarin men kallas Bella (: En liten busig men bestämd madam.

Dumlé är runt 5år och är världens mysigaste dvv.<3

gullenos
0

#23 asså gud jag älskar honom verkligen den vackraste kaninen som finns ;D haha

Fiona
0

Färghjälp till inlägg #27. Jag har verkligen ingen som helst kolla på färger Skäms

Jenny

Saandraa
0

#48 brun brokad? Är itne heller bra men en chansning.Tungan ute

Jetaime
0

#49 nejnej inte brun ;) skulle nog gissa på madagaskar brokad :)

Jetaime
0

Några nya bilder på Robyn som jag tog idag :)
Hoppas det är ok ^^.

Jetaime
0

Robyn igen<3

Jetaime
0

En till :)

juliamaria
0

#51 & #52 , Shit va söt! Det verkar som att ni har haft lika fint väder som vi har haft :)

Fiona
0

#50 haha gissa på ni bara ni kommer fram till ett gemensamt svar sen Flört

Jenny

eveluss
0

MIN BABY! Wilbur <3

Sötaste, (eller inte, ganska ful) men sån charmig personlighet! pussas (slickas), pratar mycket (låter som en gris mm.) kommer skuttandes när man kommer till hagen. När man är ute och går springer han alltid hela vägen hem igen. Fegisen! Gillar att hoppa, om han får bestämma själv. Han är såå snäll! Har aldrig bitit någon. MIN BABY! <3<3

Fiona
0

#56 vadå ful ? :O Jätte söt ju ;D

Jenny

juliamaria
0

Håller med #57, eveluss din kanin var supersöt ;) det finns inga fula kaniner ^^

emms
0

#48 Skulle också säga madagascar brokad :)

Emma

[BonnieL]
0

#57 Den var ju jättesöt!

Fiona
0

#60 okej är det en Godkänd färg? inom dvv? Inte för att det har så stor betydelse då hon varken har h-bevis eller stamtavla, men alltid kul att veta :)

Jenny

Jojsan
0

#61 Teckningen, brokat, är inte godkänt men färgen madagaskar är det. Men tillsammans blir det alltså inte godkänt.

Fiona
0

#62 okej tack (:

Jenny

muffelin
0

jag har en dvärgvädur som är ca 2 år nu. Han heter Muffins men kallas för det mesta bara Muffe. han har stamtavla men är  inte utstäld ännu. Men vi tänkte försöka oss på det så fort vi får ett passande tillfälle. Han är hur som helst jätte snäll av sig och har en fin och stor rimlig bur. Bilden är dock tagen sommaren 07 och inte så ny. HAn är mörkare i pälsen och större nu.Glad

Noa-Nisse
0

#64,, ååh vilken sötnos :D

Medarbetare på Hundar.ifokus

youtube1
0

Gud va sööta kaniner alla har jag vill ha min kanin nnnnuuuuu

myhombrero
0

nya bilder på våran gokille.

Lena82
0

Jag har en dvv som är 10 veckor gammal. Han heter Stampe och är nougatfärgad med svarta inslag. Väldigt mysig och blir mer o mer mysig och social ju mer tiden går. Han har bott hos oss i tre veckor nu och han är min lilla bebis. Första vecka så var allt mys och kel på hans vilkor för vi ville inte tvinga eller stressa honom utan att han fick komma till oss när vi satt i hagen och inte at vi "jagade" runt honom för att få mysa. Nu kommer han fram och ställer sig mot burgallret när man kommer in i rummet. Och har börja lyssna när man kallar på honom. Nu kan vi lyfta upp honom och gosa lite när vi känner för det och han har inge emot det. Ligger så gott i knät eller skuttar mellan oss i sängen och gosar med både mig och sambon. Han brukar trycka son nos mot våra händer eller mot våra kinder om vi ligger i sängen. Nospussar kallar vi det för Tyvärr har jag inga bilder än som jag kan lägga upp. Dels måste jag ha nya batterier till kameran, sen har luckan till batterierna gått sönder så att den inte går att stänga så vi får tejpa igen den. Med andra, behöver nog ny kamera också, men än så länge räcker det med nya batterier. Lägger upp bilder så fort jag har några.

SagaoAlfred
0

Så fina alla är :D

Jag har en renrasig och en korsning.

Nolås Saga.
Isabellafärgad dvv som fyller 3 år i maj.
Var väldigt jobbig i tonåren, men det gick över när hon var ca. 1 år och sedan dess har hon varit jättego.
Älskar att vara ute och busa i snön, eller gräva en massa i gräsmattan på sommaren. Hittar alltid på en massa bus, och är jättemysig i famnen.
Har fått en hakpåse såhär på äldre dar, men ändå är hon den minsta kaninen jag har. Haha. Hon väger bara 1.6 kg nu, men hakpåsen vägrar ändå att åka bort. Men det gör ingenting, hon är söt som få iaf. :)

SagaoAlfred
0

Pinglagårdens Tilda.
Lejonhuvad dvv, men utan man så hon ser ut som en vanlig dvärgvädur. :)
Utan tvekan - den snällaste kanin jag någonsin träffat.
Köpte henne när hon var 4 månader, och jag har alltid kunna göra precis vad som helst med henne.
Klippa klor, ha henne på rygg, hur gosig som helst, jättebusig ute i hagen osv.
Har planer på att kanske para henne om nån månad, ifall jag hittar en bra hane och så. :)

juliamaria
0

nä nu får vi nog vara lite mer aktiva på den här tråden ^^ Ni kan väl berätta vad era dvv har hittat på förupptåg i helgen? Jag var och tränade hoppning hos en komppis igår med min, det gick så bra! Vid ett tilfälle bestämde hon sig för att hata kopplet, så hon satte tänderna i det och när jag drog bort det från henne blev hon så sur att hon raceade runt i hela trädgården, i cirklar ^^ galna kanin x)

myhombrero
0

Våran har bara tagit det lugnt, han kräver obligatorisk mysstund varje gång någon kommer in i kaninhuset.

Jetaime
0

Jag håller på att träna Robyn också, men nu har jag inte tränat på över en vecka igen, jag är så lat :P Men jag hoppas på att kunna starta henne till nästa tävling jag ska på, kände att det blev lite tajt med den som är nu till helgen ^^.

Det är sån skillnad på att träna Robyn om man gämför med min tröga teddysar, här går det liksom framåt! Får bara va lite bättre med träningen ;)

Har tyvärr inga bilder när hon hoppar, hon är lite.. överallt och ingenstans då ^^. Men det går som sagt framåt!

Jetaime
0

#73 haha oj hon ser verkligen ut som en köttbulle med flygplansöron på den bilden :P hon är inte så tjock som det ser ut men hon bullar ihop sig, och öronen, ja dom är som dom är..

[Wera]
0

Har min vit, blåögda dvärgvädurs hane :) Nalle. Som ev. ska bli pappa om kanske 5 veckor :D

Paulines
0

Jag har två dvärgvädurar

Ritza känner jag bäst. Hon är hur nyfiken som helst och världens goaste! väldigt liten för sin ras.

Rambo kom hem till mig igår, han verkar också vara nyfiken och orädd :)

amela87
0

Har en underbar viltgrå dvv kille som snart fyller ett år. Nisse heter han & är världens ödmjukaste o keligaste kaninen som jag nånsinn träffat. Vacker som bara den (i mina ögon iaf) Om han inte vore kastrerad så skulle han passa jätte bra som avels hane =P Han är min & sambos första kanin. Nisse bor fritt i lägenheten,har sin lilla hörna med bajslåda & allt.
Vi köppte honom i början av april 08.

Emma-lundqv
0

Lägger upp en bild på en av ungarna efter Cosmos Julia (#3) från 2008 också ^^

Emma-lundqv
0

En till, vid ca 2-3 veckors ålder :)

juliamaria
0

#73, Blir det alla hjärtanshoppet då? :) Isf så ses vi där! Jag skulle egentligen på tävlingen nu i helgen, men en tjej en mil härifrån har kaniner som fått RVHD, så nu får jag inte komma :P Klart att det är det bästa men man blir så sjuuukt besviken ;o Jag som skulle debba Nellie nu innan hon skulle få kull, för att det inte skulle bli så tungt sen till våren ;/ Menmen, vad gör man…

myhombrero
0

#74 Haha det har jag inte tänkt på. Men han är allt annat än tjock. Öronen har ett eget liv ibland står ena och ibland ligger det ner.

Jetaime
0

#80 Ja jag kommer gärna om jag kan såklart.. men eftersom mina färldrar inte vill köra så blir det lite svårt..

Ja det va samma med mig.. fast sen hittade vi någon annan vi kunde åka med så jag tror det är fixat nu ;)

#81 Nejnej hon är inte tjock men hon bullar upp sig så mycket ibland ;) Ja det va rätt kallt när hon föddaes och är rätt kallt nu också, så det kanske kommer, hoppas på det iallafall!

juliamaria
0

#82 Var bor du någonstans? Jag bor i Ängelholm så vi kan kanske skjutsa dig :)

Så du menar att om man åker med någon annan så får man komma? Jag trodde det hade o göra med var kaninerna bodde och hur nära de var RVHD fallet… :P

Jetaime
0

#83 Höllviken så det ligger ju en bit ifrån, om man säger så :P Kan ju ta tåget upp och jag kan bli hämtad nånstans men det känns så dumt att åka med alla helatiden.. och så måste man upp så tidigt (a).

Hm.. förstår inte vad du menar riktigt.. men jag har inte riktigt koll på exakt hur det va.. du får gärna PM:a så behöver vi inte skriva här i tråden..

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.